Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 50 - 26-04-1986

Pjotr had hem goed aangeleerd. Alles dat hij moest weten, wist hij van hem. Nikolaj had opgekeken naar zijn grote broer. Ook al was Pjotr zelf pas twaalf, zonder hem had hij het nooit gered. Pjotr had zichzelf opgeofferd. Het was de enige kans voor Nikolaj om het te overleven. Hij rende door de grauwe straten van Tsjernobyl en keek niet achterom. Het geluid dat hem achtervolgde, die vreselijke onmenselijke schreeuwen, het deed hem huiveren van angst. Na twee kilometer te hebben gerend, hijgde hij uit bij een open veld. De boom waar hij zijn solaas vond stond daar eenzaam en verlaten. Hij klom naar de hoogste tak die zijn gewicht kon houden, het enige minpunt was dat zijn rugzak, die vol zat met eten, naar beneden viel. Hij kon hem niet op tijd pakken. De rugzak viel met een plof in de stoffige grond en niet lang daarna hoorde hij een verorberend geluid. Hij was veilig voor nu, maar de wezens die ooit menselijk waren cirkelden als jachthonden om de boom heen. Ze probeerden constant de boom te beklimmen, maar door hun slijmachtige huid, die ze over hadden gehouden van de mutatie, kwamen ze niet ver. Anderhalve dag al zit Nikolaj in die boom. Zonder eten of drinken. De wezens lijken vastbesloten om te wachten op het moment dat Nikolaj in slaap valt, zodat ze hem met hun glibberige tentakels kunnen verorberen. De jongen is sterk voor zijn leeftijd. Hij heeft zich voorgenomen om dit uit te zitten, hoe lang het ook mag gaan duren. De dood van zijn ouders en broer mogen niet betekenisloos blijven. In de verte hoort hij een zwaar gebonk. Het lijkt steeds dichterbij te komen. Hoewel hij zich licht in zijn hoofd voelt, heerst er een sprankje hoop. Het bonken bereikt haar hoogtepunt. Redding is nabij. Het bonken gaat over in kloppen, onregelmatiger, steeds sneller. Nikolaj ziet een zwart canvas en duizenden sterren. Het is prachtig! Het laatste dat hij voelt is de wind door zijn lange blonde haren. Alsof moeder hem weer zachtjes door de haren streelt voordat hij gaat slapen. Slaap zacht, Nikolaj.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mutantenverhaal. Ik vind het spannend. Hopelijk viel jouw hp alleen is slaap en is hij niet opgegeten door de mutanten. Ja, ik besluit voor mezelf dat hij het gaat redden. Bovendien is hij niet aan allerlei radioactieve stralingen blootgesteld. Hij gaat nog lang en gelukkig leven. Bedankt voor dit romantische verhaal, Richard!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt de spanning goed opgebouwd, met een mooi open einde dat inderdaad nog alle kanten opkan. De eerste zin loopt volgens mij niet. Pjortr had het hem goed aangeleerd?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaal Richard. Pjotr is een leuke naam voor een personage in een verhaal. Open einde is ook leuk vind ik. Heel vlot en met nieuwsgierigheid gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, je weet ik ben een romanticus op en top... @Nyceway, Dank je, ik denk dat HET naar één ding moet verwijzen, maar ik wil het graag open laten voor meerdere dingen. @Marcker, Dat mag je als lezer zelf invullen (al was het wel zo gepland in mijn hoofd) @W, Dank voor het lezen. Ik vind Pjotr een coole naam en paste in deze setting. @Odile. Dank je voor je fijne feedback, Ben blij dat het verhaal goed is overgekomen. @JP, een sprint van 2 km, kan dat? Of geef je het dan een andere benaming?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten,
@JP, een sprint van 2 km, kan dat? Of geef je het dan een andere benaming?
Ik denk dat zo'n sprint niet kan. je schreef:
Na een lange sprint arriveerde hij bij een open veld
suggestie: Na twee kilometer te hebben gerend, hijgde hij uit bij een open veld.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit het einde maakte ik op dat hij stierf, mooi zo'n open einde. Je verhaal zit vol spanning, ik heb het met plezier gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannende opbouw in een bizarre setting. Goed geschreven! :thumbsup: Ik kan het zwarte canvas op het einde niet plaatsen maar hoop voor de jongen dat het een mooie dood is.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je pakt het groots aan met zo'n verhaal in zo weinig woorden en je komt er goed mee weg. Sommige zinnen vind ik een beetje teveel 'tell' maar dat is denk ik onvermijdelijk. Net als nyceway denk ik dat het woordje het ontbreekt in de eerste zin. Met veel plezier gelezen.