Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 49. Verliefd

Vandaag hoorde ik haar weer eens op de radio. Heerlijk. Wat was ze mooi indertijd, wat was ze liefelijk, wat een prachtige stem had ze. En dan die ontwapenende lach met dat mooie, glanzende gebit. Ze was en is nog altijd mijn idool. Neen, beter gezegd: hoewel ik toen nog een jochie was en zij een stuk ouder dan ik, was ik eigenlijk een beetje verliefd op deze vrouw. Mijn eerste liefde, geloof ik. Op afstand natuurlijk. Want het had toch nooit wat kunnen worden. Maar zij bracht voor het eerst romantiek in mijn jonge leven. Ook nu nog, als ik haar op TV in een oude film zie schitteren, of haar zoetgevooisde stem op de radio hoor, springt mijn hart open, maar huilt datzelfde hart gelijkertijd. Want dan besef je dat alles zo vergankelijk is. Vroeger zat ik gekluisterd voor de kwelbuis als er weer eens een showfilm, of een musical van mijn idool werd uitgezonderd. Ik weet het, het is nu allemaal zo oubollig, zo gekunsteld en liefelijk. Mijn lieve vrouw en anderen, vooral jongelui, zoals mijn kinderen, lachen me uit als ik ze vertel hoe geweldig ze was. Maar het feit dat ze in bijna 40 films hoofdrollen heeft gespeeld, ontzettend veel tophits, zoals Que Sera, Pillowtalks, Secret love heeft gezongen, ze diverse prijzen heeft gewonnen, is toch een bewijs dat ik niet zómaar gek was van deze vrouw. Op haar hoogtepunt heeft ze zich uit de filmwereld teruggetrokken. Zo nu en dan verscheen zo nog wel in talkshows, maar in feite leeft ze nu in stilte. Vreselijk jammer natuurlijk, maar aan de andere kant ook geruststellend, want zo kan ik mijn illusie in stand houden. Ondanks dat ze nu een oude vrouw van 91 is, ziet ze er nog erg goed uit en heeft ze nog altijd die bijzonder charmante lach. Ik zal wel heel erg ouderwets zijn, maar ik blijf verschillende van haar liedjes met plezier op mijn piano spelen en zolang ik leef, zal ik blijven genieten van alles wat deze aardse engel in haar filmleven heeft gepresteerd. Maakt niet uit of ze mij uitlachen of niet. Dank je, Doris.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Que Sera Sera is een geweldig nummer. En 'Fly me to the moon' ook al zo mooi. En... en... Jules, het is jouw schuld dat ik vanavond laat naar bed ga. Ook geen liefde om je voor te schamen, denk ik. Doris Day was toch wel een klassiek knappe vrouw.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor Jules, daar hoef je je niet voor te schamen. Ik had niets met Doris Day, maar we hebben denk ik allemaal onze zwakker plekken voor bepaalde onbereikbare idolen. Ik vind het een mooi 'eerbetoon' maar ik had een beetje moeite met deze alinea: "Vroeger zat ik gekluisterd voor de kwelbuis als er weer eens een showfilm, of een musical van mijn idool werd uitgezonderd. Ik weet het, het is nu allemaal zo oubollig, zo gekunsteld en liefelijk." Waarom hier kwelbuis. Omdat je het verder niet toelicht, zou ik gewoon 'beeldbuis' o.i.d. gebruiken. En zo vind ik ook 'liefelijk' niet thuis horen in 'zo oubollig, zo gekunsteld en liefelijk'. De eerste twee hebben in deze context een negatieve lading maar liefelijk niet.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac, Ik voel helemaal met je mee, heerlijke films en nummers uit The American Songbook (kwa taal rammelt je fragment - maar ik heb al twee brillen op :) )

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kende Doris Day niet, maar ik heb haar even opgezocht op Wikipedia. Inderdaad, het is een mooie vrouw. Ik kan wel snappen dat je gecharmeerd van haar bent. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Jules, Que Sera wie heeft het niet gehoord. En dromen mag je altijd hebben! Je hebt jouw droom mooi verwoord.
Vroeger zat ik gekluisterd voor de kwelbuis als er weer eens een showfilm, of een musical van mijn idool werd uitgezonderd.
uitgezonden?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie input. @ bartsnel: je hebt helemaal gelijk. Die kwelbuis hoort niet in de context van het stukje. Ik heb inderdaad over het woord getwijfeld, toen ik het intikte.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoor, je ode aan deze filmster uit vroeger dagen. Ik denk dat ik al haar films heb gezien. Toen moesten we nog in de rij staan om een ticket te bemachtigen. Wow, als ik er nog aan denk aan die spetterende dagen :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, Doris Day met haar Que Sera was ook mijn idool. Wij kochten vroeger Belga Gum, vierkante plakken belleblaas-kauwgum met filmsterrenplaatjes erin. Doris Day, Esther Williams, Roy Rogers en vele anderen die me nu even niet te binnenschieten. Ik spaarde ze allemaal. Doris, met haar opgewekte lach was mijn favoriet. Leuk dat je aan haar gedacht hebt en mij even terug gebracht hebt in mijn kinderjaren, toen ik nog ongeschonden was en nog niet gezondigd had. Mijn zondige gedachten hebben een aanvang genomen met Doris Day. Leve Doris Day. :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie ode aan Doris Day. Duidelijk geschreven. De eerder genoemde kwelbuis las ik als een kwijlbuis en dat gaf een hilarisch beeld! :D Als ik kritisch ben vraag ik mezelf af of jij dit op deze manier in je dagboek had geschreven. Graag gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zondige gedachten hebben een aanvang genomen met Doris Day. Leve Doris Day. :nod:
Ik vond haar altijd een beetje te braaf, te gladjes, maar dankzij Dos begin ik haar meer te waarderen :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijden veranderen, Johanna. Maar toen in the sixties de sexuele moraal veranderde, is DD niet meegegaan. Toen wij thuis voor het eerst films met haar zagen, was het oubollig en werd ze Hollywood's oldest virgin genoemd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke leuke reacties allemaal. Ik merk dat er meer tijdgenoten onder onze stukjesschrijvers zijn die wegkwij(n)(l)en bij de gedachte aan DD. @ Marietje: Geweldig dat woord kwijlbuis. Heel toepasselijk. Ik had het graag zelf bedacht willen hebben. Ik schoot vreselijk in de lach. Je weet overigens niet half wat een onzin ik in mijn dagboeken heb geschreven. @ Dos: Het doet me plezier dat ik je weer even in dromenland heb kunnen terugbrengen. En nu braaf blijven, hoor.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, een voelbaar fragment over jouw idool, Doris Day. Overtuigend en liefdevol beschreven, mijn ouders draaiden vroeger vaak Que sera, sera en als kind zong ik dan mee, geen idee wat het betekende :D Leuk om op deze wijze weer eens wat over haar te lezen, eerlijk gezegd wist ik niet dat ze nog leefde. :thumbsup: