Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#49 - Nooit meer.

Een dag na een lange nacht in December Dagboek, Zoals vaker kon ik vannacht de slaap niet vatten. Tevergeefs probeerde ik niet aan Lenore te denken. Maar ik mis haar zo. Net toen ik in slaap viel, werd er op de deur geklopt. Even dacht ik dat ik gek was geworden, want toen ik opendeed, stond er niemand. Ik krabde mezelf op het hoofd en ging maar weer terug naar bed. Maar je raadt het al: lig ik net, wordt er op het raam getikt. Het waaide hard, dus ik dacht dat het raam niet goed dicht zat. Precies toen ik het opende, vloog er een zwarte vogel naar binnen. Waar die vandaan kwam, geen idee. Dus ik zeg: 'Rare vogel, scheer je weg!' Maar nee hoor. Het eigenwijze ding bleef gewoon zitten waar hij zat. 'Nooit meer,' zei hij. Heel even dacht ik dat hij een grapje maakte (welke vogel praat er immers terug?), maar hij hield zijn woord. Wat ik ook zei, vroeg, of probeerde, aldoor zei hij weer: 'Nooit meer.' Je kunt je voorstellen dat het een lange nacht werd. Steeds als ik zowat sliep, kwam dat beest weer in mijn hoofd kakelen. Geen oog heb ik dichtgedaan. Uiteindelijk ben ik mijn bed weer uitgestapt en heb het maar weer zelf opgelost. Lenore kon het immers niet meer voor me doen. (Wat mis ik haar). Al met al heeft deze nacht me toch wel wat opgeleverd: ik heb vanavond een heerlijke maaltijd. En die raaf, die zal me niet meer uit mijn slaap houden. Die praat nooit meer. - Edgar http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Edgar_Allan_Poe_Signature.svg/128px-Edgar_Allan_Poe_Signature.svg.png

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige wat ik kon vinden hierover was een gedicht over Leonore geschreven door Edgar. Het gedicht zelf heb ik niet gelezen, maar als het daarover gaat dan heeft Edgar geloof ik net zijn vrouw Eleonore verloren. Een triest verhaal, ik snap alleen niet waarom hij de kraai opeet. Kraaien zijn geloof ik brengers van slecht nieuws.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eten van de raaf (niet kraai) was mijn poging tot een alternatief einde. ;-) De HP in het echte gedicht wordt langzaam gek. Het zou m.i. een prima ongeschreven laatste scene geweest kunnen zijn.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben fan van zijn verhalen! Dit gedicht kende ik niet. Het einde past helemaal bij zijn bizarre geest. Mooi de combinatie van opgeroepen nieuwsgierigheid en humor in je verhaal. Ik was even in verwarring door de titel. Die had ik in #47 toevallig ook gebruikt in een heel andere context.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verdriet en de gekte van de schrijver aardig in beeld gebracht. Wat bedoelde de raaf met 'nooit meer'? Moest hij van de drank en de drugs afblijven. Weet jij of het gedicht Lenore geschreven is naar aanleiding van het sterven van zijn nichtje Victoria, waarmee hij was getrouwd? Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eten van de raaf (niet kraai) was mijn poging tot een alternatief einde. ;-) De HP in het echte gedicht wordt langzaam gek. Het zou m.i. een prima ongeschreven laatste scene geweest kunnen zijn.
Natuurlijk, een raaf. Er stond nergens in het verhaal dat het een kraai zou zijn dus waar ik dat vandaan haal weet ik ook niet ;). Ik heb nog even verder gezocht op Edgar. Was dit Edgars inspiratie om het gedicht The Raven te schrijven? (fictief dan natuurlijk) Of heb je het dagboekfragment gewoon op het gedicht geïnspireerd?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, the Raven is volgens mij een van de bekendste gedichten van Poe? Grappig dat je juist die niet kent. :-) @Dos Wijnhof, hij schreef het gedicht 2 jaar voordat ze overleed. Ik denk dat het vooral een resultaat was van zijn donkere geest. In het gedicht stelt hij allerlei vragen aan de raaf, en die antwoord slechts met 'nevermore'. Uiteindelijk wordt de HP 'delusional' (kan er geen mooi nederlands woord voor vinden.) @Anne Ik heb het gedicht erbij gepakt en daar een draai aan gegeven. Geen idee wat er werkelijk gebeurd is ;-)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Gayalnidiya (waar haal je die aartsmoeilijke naam vandaan?) :o Ik heb verleden jaar ook aan die schrijfwedstrijd meegedaan hoewel het genre me vreemd is. Natuurlijk heb ik verhalen van Poe gelezen, maar dat duistere kantje....brrr . Ik heb me toen over mezelf verbaasd hoe een duister kantje in mezelf verscholen ligt. Mijn verhaal kwam op de longlist, maar zakte voor de shortlist. Ik vind jouw visie op "the raven" wel origineel en boeiend geschreven. Proficiat.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt op me over als een sprookje, waar ik aan het einde met vragen blijf zitten. De ik persoon vind ik een vreemde knakker. Sorry maar ik ken geen werk van Poe en heb me niet verdiept in het gedicht dus kan geen zinnige feedback geven. Wel graag gelezen! :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski: naam heb ik helemaal zelf verzonnen. Je mag ook wel Gaya zeggen hoor ;) (of Angela) @Marietje: Dat je met vragen blijft zitten komt denk ik doordat je het originele werk niet kent (en betekent dus strafpunten voor mij ;)). In het oorspronkelijke gedicht blijft de raaf voor altijd zitten (en zegt alleen maar 'nevermore'en wordt de HP langzaam gek. In mijn versie heeft hij de raaf aan de grill gespiest. Als 'rare knakker' is overgekomen, dan is dat in elk geval gelukt!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook aan die Poe-wedstrijd meegedaan. Geen shortlist, hoewel het toch een fantastisch verhaal was. :D Dat van die raaf is echt Poe-achtig. Mooi dat je er een eigen draai aan hebt gegeven. (vaak weer geschreven)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gayalnidiya, schitterend gedaan. Je weet uitstekend het mysterieuze/duistere op te roepen van deze schrijver. Ook weet je vragen op te roepen, is hij bezig gek te worden? Wat betekent de raaf precies? Geloofwaardig en helemaal in zijn stijl, graag gelezen! :thumbsup: