Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#49 Hoe trouw ik met een miljonair?

5 augustus 1942, Weet je hoe het voelt om een oude jurk te zijn? Een jurk die niemand meer past en waar men vanaf wil? Gisteravond hebben ze het verteld. Dat ze door de gedwongen verhuizing geen kans zien om me mee te nemen. Te lastig. Geen geld. ‘Norma, meisje, het spijt ons verschrikkelijk. Je snapt toch wel hoe moeilijk dit voor ons is? Je kan niet terug naar je moeder. Ze kan het niet aan. Nu je zestien bent mag je trouwen. Heb je daar al eens over nagedacht?’ Ik heb netjes gewacht tot ze uitgesproken waren. Mijn pleegvader maakte het verhaal af. ‘We begrijpen, dat we je overvallen en dat je niet zomaar ergens een man vandaan kunt halen. De andere optie is het weeshuis. Sorry, kind, we gunnen je een ander leven na alles wat je al met je moeder hebt meegemaakt.’ Zonder iets te zeggen ben ik naar mijn kamer gegaan. Ik moet dit alleen doen. Al mijn opties uitschrijven en dan de juiste keuze maken. Het beeld van mama leidt me steeds weer af. Alsof ze verschrikkelijk haar best doet om mijn aandacht te trekken. Was het maar zo. Mama ik zie alleen nog je rode haar. De rest ben ik vergeten. Wil ik vergeten. Het schreeuwen, de mannen, de drugs. Misschien kan je er niets aan doen. Ben je echt ziek. Heb je geen eigen wil. Wat ik zou willen is dat je nu weet hoe ik me voel. Hoe veel pijn het doet om nergens meer een plekje te hebben. Nog één laatste keer zou ik mijn hoofd tegen je borst willen leggen. Zou ik willen dat je me heel stevig vasthoudt, mama. Ik moet helder blijven. Bedenken wat ik ga doen. Een miljonair is voor later. Nu trouw ik met James, mijn buurjongen. Hij heeft me al eens gevraagd. Daarna sla ik terug. Mijn sprookje van de beroemde actrice die trouwt met een miljonair moet nog beginnen. Mijn artiestennaam wordt Marilyn. Ja Marilyn Monroe, dat klinkt mooi.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nyceway, Wat snel! Leuk verhaal. Wat mijn betreft eindig je met: 'Mijn artiestennaam weet ik al.' (Noot: ze is van 1 juni 1926, dan is ze hier dus 15)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanPmeijers, Jij bedankt voor je snelle reactie. Als het voldoende duidelijk is om wie het gaat dan laat ik het laatste stukje weg. Ik pas de datum aan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, ontroerend verhaal, nyceway. Maar zonder de datum die Jan gaf, wist ik niet wie die actrice was. Wat is een norma meisje?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel origineel, Nyceway. Eerlijk gezegd heb ik even gegoogled en toen was het simpel om te weten om wie het ging. Mooi verteld.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Nyceway, Mooie vrouw hè? Onroerend geschreven. Ook bij dit verhaal moet ik aangeven dat het geen pagina uit haar dagboek kán zijn. Denk aan schrijftaal als verdubbeling van de e en de a als je schrijft alsof het van toen is. Roode haaren, Zoo met dubbel oo. Er werd hooghartiger geschreven in deze tijd. ( Oud-Hollandsch voor als ze Nederlandse zou zijn. ) Hier een leuke link. Ik heb je laatste alinea erin gestopt en onder de link het grappige resultaat. ;) http://www.oud-hollandsch.nl/index.php Ick moet helder blijven. Bedenken wat ick ga doen. eene miljonair sijt voor later. heden trouwe ick met James, mijn buurjonghen. Hij heeft me alreedsch eensch gevraegd. Daerna sla ick terug. Mijn sprookje van den beroemd'actrice die trouwt met eene miljonair moet nogh beginnen. Mijn artiestennaem weet ick al.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Nyceway, Mooie vrouw hè? Onroerend geschreven. Ook bij dit verhaal moet ik aangeven dat het geen pagina uit haar dagboek kán zijn. Denk aan schrijftaal als verdubbeling van de e en de a als je schrijft alsof het van toen is. Roode haaren, Zoo met dubbel oo. Er werd hooghartiger geschreven in deze tijd. ( Oud-Hollandsch voor als ze Nederlandse zou zijn. ) Hier een leuke link. Ik heb je laatste alinea erin gestopt en onder de link het grappige resultaat. ;) http://www.oud-hollandsch.nl/index.php Ick moet helder blijven. Bedenken wat ick ga doen. eene miljonair sijt voor later. heden trouwe ick met James, mijn buurjonghen. Hij heeft me alreedsch eensch gevraegd. Daerna sla ick terug. Mijn sprookje van den beroemd'actrice die trouwt met eene miljonair moet nogh beginnen. Mijn artiestennaem weet ick al.
Indrany, het Nederlands dat jij als voorbeeld hanteert klinkt eerder 17de- dan 20ste eeuws. Je hebt gelijk dat o.a. 'zo' met dubbele 'o' geschreven werd.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos Daar heb jij weer gelijk in. :) Maar deze beauty was Amerikaanse dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze in het Nederlands had geschreven. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos Daar heb jij weer gelijk in. :) Maar deze beauty was Amerikaanse dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze in het Nederlands had geschreven. :)
Laten we aannemen dat het een hedendaagse vertaling betreft, dan is de schrijfwijze correct. Een 17de of 18de eeuwse vertaling is zeer onwaarschijnlijk.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest ook even googlen, daarna werd het voor mij ook duidelijk :). Ik wist dat zij een lastige jeugd had gehad, een leuke en originele invulling van de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Om al dat gegoogle te voorkomen heb ik toch de naam maar weer toegevoegd aan het einde. Blijkbaar is Janpmeijers de enige echte grote fan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die toevoeging klinkt inderdaad mooi. En de opdracht luidt ook niet dat we het nodeloos mysterieus moeten maken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het heel duidelijk. Zeker ook door het Norma meisje. Hoorde onder het lezen Elton John zingen in mijn hoofd. Goed getroffen, Nyceway.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Om al dat gegoogle te voorkomen heb ik toch de naam maar weer toegevoegd aan het einde. Blijkbaar is Janpmeijers de enige echte grote fan.
Ja, ik ben een fan. Ik heb zelfs een Amerikaanse Playboy waar ze in staat. :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een komma achter Norma gezet Dos. Haar echte naam is Norma Jean, haar pleegmoeder kort dat hier af tot Norma. Ik denk dat ze net zo veel vrouwelijke als mannelijke fans heeft Jan!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een komma achter Norma gezet Dos. Haar echte naam is Norma Jean, haar pleegmoeder kort dat hier af tot Norma.
Wat een komma een verschil kan maken.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Dos. Ik ben altijd een beetje aan het worstelen met komma's. Te veel of te weinig. Blijft lastig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een treffende invulling van het dagboekfragment. De toevoeging van haar overpeinzing over de artiestennaam is een goede oplossing om het verhaal duidelijk te maken. Ik wil als lezer graag weten over wie het gaat, dan kan ik de gevoelens en de omstandigheden beter plaatsen. Helder en duidelijke gedachtegang: goed gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een triest verhaal eigenlijk van haar. Ik weet ook graag over wie het gaat. We komen door deze opdracht wel veel te weten over allerlei bekende mensen. Goed geschreven en fijn om te lezen

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje en Nicole, dank jullie wel voor jullie positieve feedback. Ik was een groot fan vroeger, maar wist eigenlijk ook niet dat ze zo'n moeilijke jeugd heeft gehad. Met google kom je tegenwoordig heel makkelijk aan informatie over iemand.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nyceway, het lijkt me dat je gedegen research hebt verricht naar de jeugd van Marilyn. Hierdoor komt het heel geloofwaardig over. Wel triest (nieuw voor mij) hoe dat toen is gegaan. Haar gevoelens en gedachten aangrijpend beschreven, uitstekend! :thumbsup: