Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijdloos - opdracht #48

Met rustige slagen zwom Jonas naar zijn toekomst. Naar de einder, daar waar de oceaan en de hemel elkaar vinden. Een schip schoof langzaam langs de verre horizon, naar zijn haven, waar ook ter wereld. Jonas besloot om een adempauze in te lassen. Hij had geen haast, hij had alle tijd, de einder wachtte wel. De ontmoeting van het water en de lucht is eeuwig, is tijdloos. Jonas draaide zich op zijn rug en liet zich drijven. Hij proefde het zoute zeewater op zijn lippen, voelde hoe de golven tegen zijn rug en achterhoofd klotsten. De zon hing laag boven de schuimkoppen. Rode tinten vermengden zich met oranje flarden waardoor een streep water goud kleurde. Jonas keerde zich om en begon richting de gouden streep te zwemmen. Van de rustige schoolslag ging hij over naar een krachtige crawlslag. De branding lag ver achter hem. Achter de branding was het strand van fijn wit zand waarop zijn badlaken lag. Op het badlaken hadden ze samen de liefde bedreven, hij en Lotte. Hij had het kuiltje in haar hals gekust en zij ontelbare malen zijn gezicht, zijn haar, zijn mond. Ze hadden uren in elkaars ogen gekeken en elkaars lichaam gestreeld tijdens de zwoele zomeravonden. Het verlaten strand was van hen geweest, evenals de mysterieuze maan en de fonkelende sterrenhemel. Hij was achttien en zij zestien, beiden gevangen in de hartstocht van een eerste verliefdheid. Overtuigd dat hun liefde eindeloos was, grenzeloos, groots, prachtig, tijdloos. IJverige badgasten hadden haar ouders ingelicht en met ogen vol tranen had ze hem gezegd dat het haar verboden was hem nog te ontmoeten. “Morgenavond kom ik afscheid van je nemen. Wacht op mij. Als ik er na een uur wachten nog niet ben, vergeet mij dan. Ik zal je nooit vergeten, jij, mijn eerste liefde. Jonas ,kom, ik verlang naar je!” Met zachte dwang had ze hem op het badlaken getrokken...... Jonas voelde zich moe worden. Hij draaide zich om en tuurde naar het strand. Hij was te ver afgedreven om te kunnen zien hoe een jonge vrouw handenwringend langs de waterlijn liep.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het leest als een kabbelend beekje. Heel mooi geschreven. Achttien en zestien is mooier dan 18 en 16.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een liefdesdrama, een verdrietig verhaal. :( [Met rustige slagen zwom Jonas naar zijn toekomst. Naar de einder, daar waar de oceaan en de hemel elkaar vinden. Een schip schoof langzaam langs de verre horizon, naar zijn haven, waar ook ter wereld.] De eerste alinea vind ik mooi. :thumbsup: Ik vraag mezelf alleen af of hij niet van zijn toekomst afzwom. Zijn toekomst ligt in haar armen op het strand, toch? [Met zachte dwang had ze hem op het badlaken getrokken......] Dit vind ik vreemd want ze hadden toch een andere keer de liefde bedreven en waren toen verraden door ijverige badgasten? Waarom komt ze morgenavond afscheid nemen? Ik vind het mooi kalm geschreven wat het plot drama vergroot Goed gedaan, graag gelezen! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel dit natuurlijk een verschrikkelijk drama is, vind ik dit een mooi en rustig verhaal. Het leest heel prettig, Blavatski. Gelukkig leven de gemiddelde zestien en achtienjarigen iets minder dramatisch. Na dit verhaal ben ik honderd procent overtuigd geraakt dat het beter is geen klok meer te verzetten :). Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@blavatski, Mooi sfeervol geschreven! Mooie details! Ik kroop snel in het verhaal, ookal is de inhoud van het verhaal mij niet helemaal duidelijk. Het verhaal doet voor mij een beetje mysterieus aan, enigzins mythisch, ik weet niet of dat het goede woord is.. Naja, ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, als je de cijfers nog voluit schrijft, is je verhaal af. Ik heb wel een vraag. Als het meisje het badlaken op het strand ziet, moet zij toch weten dat Jonas ergens is?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je "schrijvenmaar", voor het fijn compliment :) Eigenaardig dat de commentatoren veelal de kalmte en rust van mijn "schrijfsels" waarderen......zoals Tja het benoemd "als een kabbelend beekje", ik vind dat wel leuk.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Tja, dat je het kabbelend beekje weer hebt gewaardeerd. Je weet, ik kan het ook laten stormen bij tijd en wijle :) Je hebt gelijk met zestien en achttien.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marietje voor je fijne reactie. Natuurlijk heb je gelijk dat de toekomst van Jonas in de armen van het meisje ligt; maar hij denkt dat ze voor hem verloren is, dus kiest hij voor de andere toekomst aan de verre horizon, noem het "dichterlijke vrijheid" of in dit geval "schrijvers vrijheid" :o Tegen het verbod in van haar ouders gaat ze toch nog eenmaal naar haar geliefde wetende dat ze dan kort gehouden zal worden. Ze wilde afscheid nemen. Verdriet doet de seksuele lust toenemen (hebben ze mij verteld :confused: ).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili voor je fijne reactie. Door de aanwezigheid van de haar bekende, maar lege badhanddoek, begrijpt het meisje dat het uur te laat komen haar fataal geworden is. In mijn kladversie wordt er meer uitleg gegeven, maar dat schrappen van woorden, hé?! Persoonlijk houd ik wel meer van de geschrapte versie(s) van mijn verhalen. Ik heb geleerd hier op dit forum dat "less more" kan zijn. Maar inderdaad het is moeilijker om de inhoud te vatten :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Johanna B voor je fijne reactie op mijn kabbelend beekje. :p Ik zal het nog wel eens laat stormen hoor! Het verzetten van de klok zouden ze moeten afschaffen; het schijnt vooral voor :\\ dieren zoals koeien die op tijd gemolken moeten worden, een moeilijk uur te zijn