Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #48 - De vlucht

Angelique's blik scheert in een flits langs het mijne, tijdens dat kleine moment van herkenning word ik even getroost met de wetenschap dat we allebei weg willen. “En, wat gaan jullie morgen doen?” vraagt Angelique plotseling. Het zo gestigmatiseerde stel, met de ongelukkige naamcombinatie Henk en Ingrid schrikt tezamen op, alsof ze waren verzonken in diepe gedachten. Alhoewel, het zou me amper verbazen als ze waren ingedut, het scheelt immers weinig of ik zou hier ook wegzakken in mijn stoel, waarna ik mijn ogen na een paar keer knipperen genoegzaam zou sluiten. Het ligt aan dit huis, aan deze woonkamer, waar het licht amper naar binnen schijnt, waar je de minuscule stofdeeltjes voor je ogen langs ziet fladderen, bewegend op het ritme van je eigen ademhaling. Het enige geluid dat hier klinkt is dat van een klok, die tikt en tokt. “Morgen...” zegt Ingrid, vanuit haar perceptie is er wellicht niet eens een overgang tussen de dagen, dus het hele concept van 'morgen' is iets dat ze even moet laten bezinken. “Wat gingen we morgen ook alweer doen, Henk?” Henk haalt diep adem, en kijkt bedachtzaam naar de grond. Het is onduidelijk of hij zich iets probeert te herinneren, of dat hij gewoon iets zal verzinnen. “Morgen is het zomertijd.” Zegt hij uiteindelijk. Ingrid knikt begrijpelijk, alsof Henk zojuist een gewichtig onderwerp heeft aangesneden. Henk is nog niet uitgesproken, “misschien dat ik morgen de tuin eens in ga, om te kijken of alle plantjes de winter een beetje hebben overleefd.” Ik zie hun tuin voor me, en maak me er weinig zorgen over of hun prachtige brandnetels, distels en ander onkruid nog een jaar gegeven is. Mijn lichaam begint de verschijnselen te vertonen van ongeduld. Ik zit inmiddels scheef op mijn stoel, in een ongezonde houding en mijn schoenzool tapt mee op het ritme van de klok. Het zou onbeleefd zijn als we nu al weg zouden gaan, we zitten er nog maar net. Maar toch... “Ach nee!” hoor ik mezelf ineens zeggen, “we zijn helemaal vergeten dat Josje vandaag langs zou komen!” Zeg ik terwijl ik 'als verdomd' met de vlakke hand op de stoelleuning sla. Ik sta versteld van mijn eigen improvisatie. Angelique kijkt mij met een ingehouden lach aan, we kennen immers helemaal geen Josjes. Zonder verder een reactie af te wachten sta ik op, “Henk, Ingrid, het spijt ons, maar Josje is helemaal uit Breda gekomen en staat straks voor de deur te wachten, dat oude mens heeft ook nog helemaal geen mobiel!” “Nee maar”, zegt Henk, “dat begrijpen we prima, ga maar vlug dan”, hij staat op om mij een hand te schudden. Angelique is al snel doorgelopen en zwaait vluchtig gedag. Ingrid staat er wat verbouwereerd bij. Eenmaal buiten rennen we lachend, als schoolkinderen die net belletje hebben getrokken weg, richting onze auto. Ah Heerlijk, de zon schijnt, en de dag is nog jong!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is dan ook een dag vulling, het verzetten van alle klokken! :) Omdat je de situatie uitgebreid hebt beschreven is de langdradigheid voelbaar en de verveling. [ waar je de minuscule stofdeeltjes voor je ogen langs ziet fladderen, bewegend op het ritme van je eigen ademhaling] dit is een beeldende zin! :thumbsup: Ik vraag me alleen af of dit in een donkere kamer [...amper licht naar binnen...] te zien is. Ik mis de verwijzing van die ene zonnestraal die naar binnen is geglipt. ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie! Ik zat achteraf te twijfelen of het wel genoeg aansloot bij het thema, want ik had geen plot bedacht. Je hebt gelijk over die lichtstraal. Trouwens, ik hoor graag nog meer kritiekpunten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt weinig met de zomertijd gedaan, maar hij staat erin. schrikt gezamenlijk op - schrok tegelijk op (?) zomertijd," zegt hij uiteindelijk. De stofdeeltjes zie je meestal in een streep zonlicht. niet uitgesproken. "Misschien dat ik ... in ga, om te kijken - inga om te kijken We zijn verdomme/verdorie helemaal vergeten dat Josje vandaag zou komen," zeg ik terwijl met mijn vlakke hand op de stoelleuning sla. (anders zeggen en zeg) sta ik op. "Henk, maar Josje komt helemaal uit Breda ... te wachten. Dat oude mensen heeft ook nog steeds geen mobieltje." en hij staat op Hij staat op Geven vrienden elkaar een hand als ze elkaar zien? Leuk verhaal. Je wilde wat horen, dus heb ik dat maar gedaan.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de feedback! - Ik zal volgende keer meer met het thema proberen te doen. - schrikt/schrok, het was daar, mijns inziens, tegenwoordige tijd, misschien zie ik dat nog steeds verkeerd? - ik ben een aantal keren slordig omgegaan met punten of komma's rondom dialoog-'tags' zie ik. (wat is de Nederlandse term daarvoor eigenlijk?) - Ja, bij stofdeeltjes heb ik een visueel detail over het hoofd gezien. - Met de stoelleuning verwerk jij het 'verdomd' element beter in de zin dan ik, goed punt. - Ik heb weleens een hand geschud bij het afscheid, maar misschien is dat niet zo gebruikelijk als ik altijd dacht. Nogmaals, bedankt voor de feedback.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Paul81, Wat me dan maar bezig blijft houden en misschien is het helemaal niet van belang, maar toch: Wat doen ze in godsnaam bij Henk en Ingrid? Waren ze daar toevallig? Familie? Oude buren? Of zijn jouw hoofdpersonen misschien Jehova's die geen Josje kennen? Leestekens. Zo worden ze ook wel genoemd. Overigens worden er naar mijn idee voldoende handen geschud bij allerlei soorten afscheid.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het verhaal niet helemaal uitgedacht. Wellicht is het familie waar je langs gaat, omdat ze anders vereenzamen. Als je dat week in week uit doet wordt het misschien toch vermoeiend na verloop van tijd, vooral als het net lente is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik had niet de indruk dat het oudere mensen waren. Als je elkaar regelmatig ziet, schudt je geen handen. Slechts mijn idee, hoor.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Paul81, Ik vind het een leuk gegeven en de sfeer komt goed over. Nu nog werken aan zorgvuldig taalgebruik en juist formuleren, bijvoorbeeld je opening:
Angelique's blik scheert in een flits langs het mijne,
Waar staat 'het mijne' voor? Als je bedoelt dat hun blikken elkaar kruisen zou het 'de mijne' zijn. Je kunt ook kiezen voor: Angelique's blik kruist in een flits die van mij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuke invulling van de opdracht. Het is een herkenbare situatie die je beschrijft. Zoals Marietje al zegt is de verveling voelbaar.