Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #48 - Zomertijd 2015

“Vertellen jullie eerst maar eens aan opa of we vannacht de klok een uur vooruit of achteruit moeten zetten.” Even bleef het stil, toen kwam aarzelend “Vooruit?” van Gert, mijn oudste zoon. “Precies, vooruit. En dus moet ie na de zomer weer…? “Achteruit!” kraaide Rolf, de jongste, nu zelfverzekerd. “Helemaal goed! Maar de klokken van vroeger, die kon je alleen maar vooruit zetten. Als je probeerde ze terug te draaien, dan gingen ze kapot. Dus, in plaats van de grote wijzer één rondje achteruit te draaien, moest je ze elf rondjes vooruit draaien.” Mijn vader begon, op verzoek van mijn kinderen, te vertellen over Thijs, een simpele, maar sterke knecht, die hem vaak een handje hielp. De kerkklok vooruit zetten was typisch zo’n klus waar je een extra handje bij nodig had en dus hadden ze afgesproken om die nacht in oktober 1977, samen de toren in te gaan. Maar die afspraak liep een beetje mis. “Oma had namelijk stiekem de klokken hier in huis al teruggezet.” “Helemaal niet stiekem!” klonk het vanuit de keuken. Moeder wist precies wanneer ze moest invallen. Ze kwam de kamer binnen, gevolgd door mijn vrouw met een dienblad vol koffie, limonade en een schaaltje met chocolade paaseitjes. “Oma was juist heel slim, want als je dan wakker wordt, weet je al precies hoe laat het is.” Mijn kinderen kenden het verhaal al bijna uit hun hoofd maar ze kregen nooit genoeg van het gespeelde gekibbel van hun grootouders. “Ik was het alleen vergeten te vertellen aan jullie opa, maar ja, hij had het natuurlijk kunnen weten.” “Opa had zich verslapen!” lachte Rolf. “En zo kwam opa dus een uur te laat bij de kerk aan.” ging mijn vader verder. “Maar Thijs was wel op tijd, en omdat ik te laat was, was hij alvast de kerktoren ingegaan. En weten jullie wat hij daar heeft gedaan?” “Hij heeft in zijn eentje de klok stilgezet!” “Hij kon de klok onmogelijk vooruit zetten, en dus heeft hij een uur lang, met zijn blote handen, in zijn eentje het grote tandwiel tegengehouden.” “En na een uur stond de klok weer gelijk”, zei Gert. Ik vroeg me af of hij het ook werkelijk snapte. Rolf liet zijn spierballen zien. “Ik word later net zo sterk als Thijs.” “Dan moet je goed je tanden poetsen en vroeg naar bed,” zei mijn moeder, “Thijs ging ook altijd vroeg naar bed.” “Moeten we echt nu al gaan slapen? zeurde Gert, “We hebben toch een uur extra?”

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Herkenbaar de verhalen van vroeger van opa. Mijn kinderen vonden dat ook altijd feest. Leuk ook dat einde, die verwarring bij de kinderen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je snelle, en positieve reactie, nyceway. Mijn oorspronkelijke verhaal deze week was weer veel te lang, maar ik vond het toch leuk genoeg om te bewaren en dus heb ik het op mijn website gezet. Als je het leuk vindt: Wintertijd 1977

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, beeldend tafereel. De dialoog is goed te volgen, ondanks de vele personages. Knap gedaan. Ik heb moeite met de dialooglabels die afwijken van "zeggen", maar dat is mijn pet hate en we zullen het er maar niet over hebben. :) Voorts: waarom opa met een kapitaal?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Leonardo. Ik zal bekennen dat er eerst nog meer dialooglabels in zaten en dat ik met de herschrijf aan je gedacht heb. :-) De hoofdletters bij Opa's en Oma's doe ik wel vaker fout. Ik denk dat het in mijn omgeving vaker ala naam wordt gebruikt, dan als 'functie'. Ik ga ze corrigeren. Bedankt voor het lezen en de opbouwende kritiek.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een mooi verhaal. Wat een gezellige familie, leuk verteld. Kleine opmerking: bij 'gevolg door mijn vrouw' moet een d achter gevolg. Verder perfect, volgens mij.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules: Dank je wel, voor je compliment en je correctie. @schrijvenmaar: Jouw reactie is voor mij het bewijs dat ik de juiste sfeer heb neergezet, dank je wel. Allebei bedankt voor het lezen. Als jullie het leuk vinden, mijn oorspronkelijke - veel te lange - verhaal, heb ik hier neergezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, leuk. Heb het verhaal op jouw site gelezen. Typisch zo'n verhaal wat door kan gaan voor een oude dorpslegende. En het leest ook nog eens hartstikke prettig. Deze versie is ook fijn om te lezen, dat ook uiteraard.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk huiselijk tafereel van drie generaties. Opa's en oma's zijn toch altijd helden voor de jongste generatie. Waarom eigenlijk? Hier en daar een extra dialooglabel zou het lezen vloeiender maken. Tijdens het lezen moet ik me afvragen wie wat zegt. Dat haalt de vaart eruit. Bijv. bij; “Ik was het alleen vergeten te vertellen aan jullie opa, maar ja, hij had het natuurlijk kunnen weten.” Goed geschreven en dus ook met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Wat ik me afvraag is of je een bepaalde lezersdoelgroep op het oog had toen je dit (her)schreef en welke sfeer je wilde oproepen?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, lief, leuk, huiselijk tafereel waarin de grootouders (terecht) een prominente rol spelen. Ik zie dat je je steeds meer excelleert in dialogen, een heikel gegeven om onder de knie te krijgen. Ik had graag wat paaseitjes hier voor je neergelegd, alleen zitten die niet onder de smileys. ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bartsnel, Mooie huiskamersetting en een leuke anekdote in het verhaal. Die dialooglabels zijn wat mij betreft precies goed.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nostalgisch verhaal. Duidelijk geschreven met een goed te volgen dialoog. :thumbsup: Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op @Woodpecker zijn vraag. Ik vind de tekst 'simpel' geschreven dus ben ik nieuwsgierig naar het waarom. Ik hoorde de kopjes op het dienblad rinkelen! :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en jullie reacties. @Woodpecker & Marietje: Ik heb bij het schrijven geen doelgroep voor ogen, maar ik kan misschien wel uitleggen waarom ik hier zo'n kneuterig, knus, gezellig, familietafereeltje (=antwoord op tweede vraag) van heb gemaakt. Het begon met het verhaal van de kerkklok. Dat verhaal werd - zoals mij vaak overkomt - veel te lang. Vaak ga ik dan schrappen en herschrijven en komt er een heel 'geconcentreerd' stukje tekst hier te staan. Dat was met dit verhaal niet mogelijk. Ik besloot toen mijn origineel te laten eindigen met het idee dat 'het verhaal van Thijs' nog jarenlang verteld werd en een nieuw verhaaltje te schrijven, waarin datzelfde verhaal dus, in huiselijke kring, werd verteld. Een duoverhaal dus.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat Thijs de kinderen motiveert. Je verhaal geeft maar weer aan dat kinderen het leuker vinden om met een sterk verhaal mee te gaan, dan daadwerkelijk de feiten onthouden.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nostalgie, de klok verzetten in de jaren 70! Ik kwam met het dialoog verwarrend op gang. De eerst regel had ook opa zelf kunnen zijn die bij zijn kleinkinderen een antwoord uitlokt. Na de eerste regels bedacht ik me dat het de vader van Gert en Rolf is ... Herkenbaar tafereeltje om bedtijd te vertragen ;)