Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#48 Voorgeboorte

'Jongens, er is dit jaar maar één plek op Paranal*' Peter loerde over zijn brilrand naar het effect van zijn opmerking. Die miste zijn uitwerking niet. Zowel Hector als Patrick staarden hem ongelovig aan. Annet zette haar bril op haar voorhoofd, toen op haar neus en gelijk weer op haar hoofd. Beatrice hield zich krampachtig vast aan Patrick die haar knokkels wit zag wegtrekken. 'Eh, hoezo, maar een?' kuchte Hector met zijn schrapende stem die verraadde dat hij niet echt was gestopt met roken. Hij kon zich nog de zomers herinneren voor 1998, waar de lucht pesterig tot s'avonds laat blauw in je gezicht grijnsde en je gedwongen was je dagen door te komen met het verwerken van alle verzamelde data. Met de komst van ESO* met die prachtige VLT* waren er ieder jaar twee mensen die zielsgelukkig de zomer en de universiteit achter zich konden laten om zich onder te dompelen in het Walhalla van de Chileense winter. Een mooie traditie waarmee Peter zijn trouwe staf beloonde voor het verwaarlozen van hun kinderen of het vergeten van verjaardagen van ontevreden wederhelften. Als er al sprake was van een sociaal bestaan. Omdat de werkgroep toen naast Peter alleen uit hem en Annet bestond, mocht Hector in die tijd zich elk jaar tot de gelukkigen rekenen. Maar nadat de faculteit in 2008 op de schop was gegaan had Peter een nieuwe werkgroep moeten bedenken, met nieuwe perspectieven en een nieuwe naam die het nieuwe doel maar stiekem ook de oude lading moest dekken. En toen waren daar Patrick en Beatrice. Twee briljante geesten van de nieuwe generatie die de nieuwe kar gingen trekken. Niet alleen moest hij alle lofuitingen voor hen aanhoren (wanneer was de laatste voor hem?), vanaf dat moment werd er ook geloot. Geloot! Die avond was de weg naar huis langer dan ooit. De koffers die hij thuis tegen beter weten in al maanden van tevoren klaar had staan balkten cynisch in stilte. De keukenklok wierp haar ondraaglijk hard tikkende seconden in het rond. Twintig uur drieënveertig. Nog vijf uur en zeventien minuten. Het begin van de hel.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'de werkgroep met nieuwe perspectieven, die het nieuwe doel, maar stiekem ook de oude lading moest dekken.' De keukenklok wierp haar ondraaglijk hard tikkende seconden in het rond. Mooie zinnen. Het balken van de koffers begrijp ik niet? Alleen ezels balken toch? Het lijkt een fragment uit een langer verhaal, waardoor inderdaad de clou niet duidelijk is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg hem ook niet helemaal. Volgens mij deels omdat je perspectief wisselt van Peter naar Hector, maar ook omdat ik geen idee heb welke hel bedoeld wordt in je mysterieuze laatste regel. En omdat ik de titel niet snap. Misschien is er een link die ik over het hoofd zie?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, uitleggen betekent de facto al dat ik niet geslaagd ben en maakt het er misschien niet duidelijker op maar hier gaat ie: De faculteit Natuurwetenschappen is gereorganiseerd en de onderzoeksgroep (van Peter) waar Hector (samen met Annet) op de afdeling astronomie veilig, vertrouwd en ongestoord zijn onderzoek deed naar verre stelsels bestaat niet meer. Hoofd van het onderzoek, Peter, weet een nieuwe groep veilig te stellen maar die krijgt wel een nieuw doel mee en moet meer mensen aannemen (Patrick en Beatrice). De zomeravonden die voor de sociaal kreupele Hector ('Als er al sprake was van een sociaal bestaan' en 'De koffers die hij al maanden van tevoren klaar had staan') geen betekenis hebben zijn alleen door te komen als hij naar Chili mag om te werken op de VLT. Met de komst van Patrick en Beatrice werd de kans al kleiner dat hij weg kon en nu is er nog maar één plek. Dat hij thuis met afgrijzen de zomertijd op zich af ziet komen vertelt ons dat hij niet uitgekozen is. PS Voorgeboorte zijn kinderen uit een eerder huwelijk, in dit geval de eerste groep van Peter, die vaak denken meer rechten te hebben.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, ik de de eerste onderzoeksgroep niet als eerste huwelijk herkend ... En ik dacht dat er geen sprake was van een sociaal bestaan, omdat hij nu eenmaal altijd met onderzoek bezig was -uit interesse en enthousiasme en een beetje door de heersende etikette, zoals ik toevallig weet dat sterrenkundigen overal ter wereld doen. En de link ingaan zomertijd -begin zomer had ik ook niet helemaal gelegd ... Dank voor je uitleg.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus, Dank voor je uitleg. Geen lezer haalt, denk ik, al die info uit je verhaal. Maakt niet uit. Volgende keer graag een iets begrijpelijker verhaal, zou ik zeggen. Want je taalgebruik is goed. Succes.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond het een interessant verhaal, ook al kon ik het niet altijd volgen. Mooie zinnen. Gaat het wel over een huwelijk? Ik lees het niet zo.