Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#48 Noordereiland

Een tram dendert over de brug, elektrische vonken schieten van de bovenleiding. Achter de tram komt een meisje op een racefiets tevoorschijn: ze heeft een paardenstaart, haar benen cirkelen onwerkelijk snel. 'Weet je, Johan?' 'Wat?' Hij wiegt zijn hoofd, rookt, strekt zijn benen en drinkt het blik leeg. 'Al die bruggen, het kan de rivier niets schelen. De rivier leest geen kranten, kent geen euforie. Misschien herinnert zij zich de arbeiders, hoort ze nog de klompen op het metaal, proeft ze nog de uitgespuugde pruimtabak. Bitterzoet.' 'Waar heb je het over?' 'De bouw van de Hef.' 'We zitten voor de Zwaan.' 'Ja, dat weet ik ook wel, maar in gedachten sta ik nog voor de Hef. Weet je wat het met jou is?' 'Nou?' 'Je drinkt te weinig.' Hij gaat staan. 'Een druppel van haar bestaan omarmt zij de pijlers van de brug. Lui rolt zij zich uit.' Zijn armen zwieren, het blik is zijn dirigeerstok. 'Ze is een zonaanbidster. Ze kent alle kleuren, spiegelt wolken, streelt basalt en...' Achter ons stopt een bus, een forse dame met geblondeerd haar stapt uit. Ze gaat voor Nick staan. 'Op straat bier zuipen, rotzooi achterlaten en werken ho maar.' Ze balt haar vuist. Hij kijkt om zich heen. 'Mevrouw, met permissie, welke rotzooi? Neem een voorbeeld aan de rivier, mevrouw. Zij werkt niet, bedrijft geen handel, laat de bakvissen van de rederij zonder tol passeren. Zij vervoert alleen zichzelf, een kwestie van blijven stromen.' Ze maakt een wegwerpgebaar en stampt weg. Nick vouwt zijn handen in een toeter: 'Panta Rhei, mevrouw. Leest u Heraclitus er nog eens op na. Alstublieft!' 'Doe rustig, Nick. Ga zitten.' 'Zei ik iets verkeerds, Johan? Maken we rotzooi?' 'Nee.' 'Nou dan, gewoon een pils drinken op één van de langste avonden van het jaar. Leve de zomertijd. Waar bemoeit zo'n mens zich mee.' 'Nick, alsjeblieft.' De pyloon knikt naar me. Ik wil naar huis. 'Hé, zullen we teruglopen? Nick?' Hij blijft staren. 'Nick, zullen we teruglopen?' Hij slingert naar de kade en gooit het blik in het water. Waarom moet het altijd zo eindigen. Dat was vroeger al zo. Tot een bepaald punt is het grappig. En dan ineens is het over. (wederom is dit fragment onderdeel van een langer verhaal)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi die poëtische beschrijving van de rivier en dan de koude douche van de oordelende voorbijganger. Een druppel van haar bestaan omarmt zij de peilers van de brug. Deze zin loopt niet helemaal?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling van zomertijd! Mooi hoe je de lezer naar de rivier laat kijken. Onderstaande quote was lastiger om door te komen, ondanks jouw altijd duidelijke lay-out. - De eerste zin mist volgens mij iets. - Vanaf [Ze is een zonaanbidster ...] super mooie toepassing in de tekst. - Voor mijn gevoel mag er na [basalt en ... ' en ] een lege regel komen? Sowieso zou ik het 1e blok proberen op te delen in kleinere stukken.
'Een druppel van haar bestaan omarmt zij de peilers van de brug. Lui rolt zij zich uit.' Zijn armen zwieren, het blik is zijn dirigeerstok. 'Ze is een zonaanbidster. Ze kent alle kleuren, spiegelt wolken, streelt basalt en...' Achter ons stopt een bus, een forse dame met geblondeerd haar stapt uit. Ze gaat voor Nick staan. 'Op straat bier zuipen, rotzooi achterlaten en werken ho maar.' Ze balt haar vuist. Hij kijkt om zich heen. 'Mevrouw, met permissie, welke rotzooi? Neem een voorbeeld aan de rivier, mevrouw.
Leuk dat het weer een fragment uit een langer verhaal is. Ik ben benieuwd naar het vervolg ...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Uiterst geslaagd. Het ademt de sfeer van zo'n zomeravond uit en de overpeinzingen die zo'n avond kan oproepen. Mooie observatie:
Achter de tram komt een meisje op een racefiets tevoorschijn: ze heeft een paardenstaart, haar benen cirkelen onwerkelijk snel.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Door de poëtische beschrijvingen vind ik het lastiger om te volgen. Hoewel ik net als Richard de lange zomeravonden natuurlijk herken. Waar bemoeit zo'n mens zich mee. Mis ik hier geen vraagteken?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan P, Hier wil ik echt niet veel over zeggen. Ik wil dat die zomeravond aan de rivier blijft duren... dat kan alleen maar als ik rustig ben en lees, en zwijg en beelden zie en intense geniet. Zo prachtig!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch! Ik geniet met nog een mooi verhaal over Feijenoord! :nod: Schitterend detail reeds genoemd door @Woodpecker. :thumbsup: De dronkenmanspraat mooi in de omgeving geplaatst. Ik voel de warmte van de zon nagloeien. Heerlijk om te lezen en je maakt me nieuwsgierig naar de rest! :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., Kwam Katinka nu toevallig nog even door het verhaal gefietst? Laat ik eens iets nieuws zeggen: Wat een prachtig sfeervol verhaal. Panta Rhei is een mooie uitspraak/uitdrukking, ik kan me daarin vinden. Vooral het einde vind ik erg mooi. Want zo gaat het vaak. Waarom kunnen mensen eigenlijk zo slecht stoppen op het hoogtepunt?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi die poëtische beschrijving van de rivier en dan de koude douche van de oordelende voorbijganger. Een druppel van haar bestaan omarmt zij de peilers van de brug. Deze zin loopt niet helemaal?
Nyceway, het is bedoeld als dronkemans-poëzie. (het zijn trouwens pijlers - met dank aan Leonardo) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany,
Waar bemoeit zo'n mens zich mee. Mis ik hier geen vraagteken?
het is eerder een constatering dan een vraag. Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B
Vooral het einde vind ik erg mooi. Want zo gaat het vaak. Waarom kunnen mensen eigenlijk zo slecht stoppen op het hoogtepunt?
ja, dat is heel kenmerkend voor het personage Nick. En Katinka leeft in een ander verhaal, maar mogelijk was zij het die over de brug fietste :) Dank voor je reactie

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep al dat je het als uitdrukking bedoelde en niet als vraag. Hoewel het een uitdrukking is in dit geval, blijft het een uitdrukking waar je eigenlijk een vraag in stelt door te beginnen met Waar. Dus ik betwijfel nu wat juist is.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. Las de Zwaan en dacht aan Rotterdam, kom er te weinig maar als er ergens een mooi uitzicht is het daar. Door jouw verhaal was is daar even en kreeg dorst. Mooi Janp!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Dank voor je complimenten - het hele verhaal is af en in de loop van dit jaar te lezen.