Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #47 YA 'What a feeling"

Ik moet zeggen dat ik het altijd veroordeeld heb voordat het mij overkwam. Als je met zo'n piepklein rokje op de dansvloer staat te kronkelen en buiten wachten ze je op, ja duhhh, zei ik dan. Ik schaam mij dood dat ik dat toen heb gezegd. Ik ben net vijftien geworden. Ik heb een vriendje sinds kort. Ik was een tijd geleden gevallen op het gravelveld en er zaten allemaal steentjes in de wond op mijn been en toen kreeg ik de rilleritus. Hij heeft zijn jas om mij heen geslagen en werd verliefd op mij. Op mij notabene! Hoe bestaat het! Terwijl alle meiden uit de klas voor hem vielen. Zijn zwager wilde mij een dag na mijn verjaardag op een speciale manier feliciteren. Dus ben ik naar zijn huis in Amsterdam gegaan. Alleen. Het cadeautje lag in het souterrain, zei hij. Achteraf vind ik mijzelf enorm naïef maar daar heb ik nu niet veel meer aan. Ik ben met hem naar beneden gelopen. Daar is het gebeurd. Mijn moeder vindt mij zo'n meisjesachtig meisje; zij was zelf een stoere meid vroeger, zo'n type uit die film Flashdance. Vroeger danste ze dat nummer” What a feeling” en mijn zusje en ik deden de pirouette altijd mee. Maar goed, ik ben nu alles door elkaar aan het halen; die zwager, die smerige, gore gast greep mij. Met zijn vieze vette lijf zat hij aan mij, overal waar hij niet aan hoorde te zitten. Ik ben weggerend en jankte de hele terugweg in de bus. Ik heb het mijn vriendje niet verteld en aan mijn moeder vertel ik het nooit. Ik had namelijk een kort rokje aan, dus je begrijpt wel wat ze zullen zeggen. Gelukkig was er niemand thuis. Ik ben een uur onder de douche gaan staan, heb mij afgescrubd tot het pijn deed. Gatver de gatver, ik voel nog steeds zijn vieze vingers. Maar ik houd mijn mond. Ik vertel het echt niet. Aan niemand.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg sneu. Dat gevoel van onterechte schaamte heb je heel duidelijk vastgelegd. Erg knap gedaan. Een dingetje: Rilleritus en gravelveld komen in verhouding tot de rest van het verhaal een beetje ouderwets over (maar dat is misschien persoonlijk).

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja... schitterend beschreven. Precies zoals Jan P zegt... het chaotische... en 'ik haal alles door elkaar' laat de ontreddering zien en ook het ongestructureerde overpeinzen van een jong meisje dat lichtjes panikeert. Natuurlijk is het een droevige historie en is het spijtig genoeg nog al te vaak een realiteit (zal het ook altijd blijven denk ik). Het thema is van alle tijden. Mooi!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het erg mooi geschreven. Heel herkenbaar, de kwetsbaarheid op die leeftijd. Het uitdagen aan de ene kant en de schaamte aan de andere kant als je iets naars overkomt. En dan zwijgen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig dit! Ze heeft het dragen van korte rokjes altijd veroordeeld en nu is het haar ook overkomen. Haar vooroordeel is dus bevestigd. Zolang meisjes zichzelf de schuld blijven geven gaan mannen blijkbaar vrijuit! Ze moet het juist wel vertellen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, daar gaat de HP psychisch ontzetten veel last van krijgen in de toekomst. En zoals Karin al zei, last van voorooroordelen, terwijl de ander zijn handen thuis moet houden. Mooi beschreven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, een goed geschreven verhaal over een vervelende ervaring van een tienermeisje. Een paar taalzeurtjes: in mijn been >> op mijn been Zijn zwager wilde een dag na mijn verjaardag mij op een speciale manier feliciteren. >>Zijn zwager wilde mij een dag na mijn verjaardag op een speciale manier feliciteren. Ik mis wel: ik ben niet wie jij denkt dat ik ben.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een triest verhaal. :( Ik begrijp dat ze er nog net goed vanaf is gekomen? De schrik zit er goed in, haar lesje heeft ze geleerd. Ook wat betreft vooroordelen. Het twijfelachtige, chaotische dat ze uit haar balans is heb je goed weergegeven! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag maddbrug, Ja, het chaotische werkt hier naar mijn gevoel heel goed.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed geschreven hoe een tiener kan doen. Had het vriendje al een zwager? Best mogelijk, hoor. Ik ken die familie niet.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gevoelig geschreven en ik sluit me bij de vorige reacties aan. Meisjes in korte rokjes worden inderdaad bij voorbaat al veroordeeld en als er dan wat gebeurt is dat een bevestiging, Jammer dat ze er met niemand over kan praten. Hoop dat YA dit lezen en er hun voordeel uit halen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Johanna,ik vond rilleritus juist kinderachtig maar ik hoorde het een vijftienjarig meisje het onlangs zeggen. Het gravelveld is wat het is, tennisveld klinkt niet. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi janp, ik heb voor deze tekst geluisterd hoe die meiden kunnen praten, nou gewoon he, duuuh ; het vliegt van de hak naar de tak. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rynlandt, ik denk ook dat dit thema van alle tijden is, ik weet het wel zeker. Ik heb namelijk een herinnering beschreven. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nyceway, de schaamte en het zwijgen kan jaren duren. Of, je vertelt het nooit, zeker niet aan je ouders in ieder geval. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, ik rammel wel meer met woorden die ik niet op de juiste plaats in een zin zet, dus ik ga het aanpassen. Je mist wel, en dan pak ik de clou niet. Wat mis jij? Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, het is triest en het is al jaren geleden. Ik maakte het zelf mee, ooit. Het voelde vreemd om het op te schrijven. Voor het eerst eigenlijk. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, ik rammel wel meer met woorden die ik niet op de juiste plaats in een zin zet, dus ik ga het aanpassen. Je mist wel, en dan pak ik de clou niet. Wat mis jij? Dank je!
Een persoon die zich anders voordoet dan hij in werkelijkheid is. Zie opdracht.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, het is triest en het is al jaren geleden. Ik maakte het zelf mee, ooit. Het voelde vreemd om het op te schrijven. Voor het eerst eigenlijk. Dank je.
De HP denkt dat ze naïef was toen het gebeurde. Ik hoop dat je intussen beter weet want ook naïviteit mag men niet misbruiken. :angry: Jouw woede voelde ik. Misschien heb je eindelijk gehoor gegeven aan de behoefte dat je het toch moest vertellen. Nogmaals triest, zeker nu ik weet dat het non fictie is maar het levert een prachtige invulling op. :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap dat je het nu hebt opgeschreven. Daarvoor ben je waarschijnlijk een drempel overgegaan. Ik hoop dat ooit de herinnering vervaagt nu je het "kwijt" bent.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, dat klopt. Juist opgemerkt. Dat gegeven heb ik niet zo krachtig in het verhaal opgenomen. Als je het zou kunnen invullen komt het erop neer dat de zwager haar ouder(volwassener) inschatte dan dat ze was omdat ze er ouder dan vijftien jaar uitzag.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje en Angelieke, dank jullie voor de lieve reactie. Toen deze opdracht verscheen wilde ik eerst niet meedoen omdat het genre YA mij onbekend was. Vervolgens dacht ik terug aan vroeger en ineens was daar het verbannen gegeven wat ik na jaren opschreef.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bah, wat een naar verhaal, maddburg. Vooral omdat ze vindt dat ze zelf schuldig is. Helaas denken veel meiden dat ook. Uit je laatste zin maak ik op dat ze het niet lang voor zich weet te houden. Ik denk dat ze na een tijdje breekt. Ik heb nu pas de reacties gelezen en wat erg dat je dit heb moeten meemaken. Ik vind het heel dapper van je dat je dit opschrijft :zoen:.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, ik vind dat je hier een goede invulling van de opdracht hebt neergezet en ik hoop dat je het nu van je "afgeschreven" hebt; dat werkt helend, zegt men. Alle lof voor dit mooi/triestig verhaal :p