Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#47 YA

Wekelijkse sschrijfopdraacht #$& YA Er klinkt geschreeuw. Een baby huilt. Ik zie geen hand voor ogen, maar tast met mijn vingers langs de ruwe muren om mijn weg te vinden. Niet voor het eerst. Wij trekken ons terug onder de grond en laten de indringers de ruimte om te roven. “Vreedzaam samenleven” wordt dat genoemd, maar het is een laf vluchten. Jarenlang wist ik niet beter. De schuilkelders hoorden bij het leven zoals het middagmaal en het avondgebed. Dat wij “samenleefden” met anderen, die wij met rust dienden te laten, leek vanzelfsprekend. Maar waarom moesten wij eigenlijk altijd opzij? Waarom mochten zij nemen wat ze wilden van wat wij plantten en verzorgden? Yozu beantwoordde de vragen die mijn ouders weigerden aan te horen. En daarna vertelde hij verder. Hij leerde me de geheime gangen kennen naar de kamers waar het verzet gepland werd. Vanavond tref ik Yozu in gesprek met Sabi. Beiden kijken me doordringend aan terwijl ze ongestoord door mijn aanwezigheid verder praten. “Ze is een kind.” “Allang niet meer!” “Ik doel niet op leeftijd, maar op kennis. Op ervaring.” “Ze weet alles.” “Alles wat jij haar verteld hebt, ja. Maar ze weet niets echt. Niets van de Komst. Niets van de strijd. De doden.” “Geschiedenis, oude geschiedenis! Het wordt tijd voor de toekomst.” Een onbekend gevoel beheerst mijn ingewanden. Het voelt alsof er iets strakgetrokken wordt wat ik niet meer kan ontspannen. Mijn ogen verwijden zich, kou trekt over mijn voorhoofd. “Ik heb een speciale opdracht voor je,” wendt Yozu zich tot mij. Ik voel mezelf knikken, zonder de betekenis daarvan te begrijpen. Ik kijk in Sabi's sombere ogen. Op de tast vind ik mij weg terug. Ik voel plots het eelt op mijn vingers. De jaren die ik hier langs de muren sloop. Dat is mijn ervaring. In mijn hoofd bonkt de opdracht. Mijn kennis. Ik weet alles. Alles wat nodig is. Ik open het luik en voel mij kleiner dan ooit.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel spannende opening van een echte YA fantasy of avonturenroman denk ik. Schitterend binnen de opdracht. Ik zou zeggen: schrijven maar! Velen zullen het vervolg willen lezen, dit is het begin van een bestseller in YA! Knap gedaan schrijvenmaar.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kind nog, dat nu oud genoeg is om zich kritisch af te vragen of de omstandigheden waaronder zij leven, wel zo rechtvaardig zijn. Ze zet haar angst opzij en aanvaart een (gevaarlijke) opdracht van verzet. Een mooi en goed geschreven verhaal, vast ook helemaal YA, vermoed ik. Hier gaat een verhaal aan vooraf en het eindigt niet bij de laatste zin. Ik zou het hele verhaal wel willen lezen. Voldoende stof voor een debuutroman, lijkt me. Schrijven maar! Ik zie dat Ryn op dezelfde gedachten is gekomen als ik.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, ik had ook een roman in mijn hoofd toen ik deze tekst las. Erg spannend geschreven, schrijvenmaar. Ik moest het wel twee keer lezen voor ik het helemaal goed in mijn hoofd had, maar dan kan ook aan het kleine woordenaantal liggen. Ik ben benieuwd wat ze moet doen en ik vermoed dat ze iemand moet vermoorden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed, vind ik dit. Ik voel het ongemakkelijke, je schrijft het in fraaie woorden hoe haar ingewanden worden beheerst door dat gevoel. Dat vind ik een mooi stukje.