Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#47 Hetzelfde gezicht

Mijn broer en ik zijn twintig jaar oud en een tweeling. Een eeneiige tweeling wel te verstaan. We wonen in een klein dorpje in de Achterhoek en voor de vijfduizend inwoners zijn we moeilijk uit elkaar te houden. We hadden daar vroeger altijd al veel pezier om en regelmatig wezen we elkaar aan als we iets mispeuterden. We kunnen elkaars gedachten lezen en kennen elkaar zoals alleen tweelingen elkaar kennen. We zijn vier handen op één buik en echte soulmates. Naast een aantal kleine persoonlijke karaktertrekjes– mijn broer is de stille en ik de ruwe bolster- is het grootste verschil, dat ik studeer voor advocaat en mijn broer in de fabriek werkt. Tot vorig jaar hebben we nooit problemen gehad, maar ‘ineens’ was mijn broer een ‘zware jongen’. Vermoedelijk uit verveling is hij met verkeerde vrienden in aanraking gekomen en zo het criminele circuit in gesukkeld. Het begon met kleine vergrijpen zoals winkeldiefstal, zakkenrollen en verkoop van drugs. Iedere keer liep het met een sisser af. Tot het op een gegeven moment helemaal mis ging. Ik herinner me deze verschrikkelijke dag nog als de dag van gisteren. Mijn ouders en ik zagen de beelden op het journaal eerder dan dat de politie voor de deur stond. Er was een zware ramkraak gepleegd op een bank en de baliemedewerkster was neergeschoten. Mijn broer was herkend op de camera’s en voortvuchtig. Het was dagelijks nieuws en de paparazzi waren niet weg te slaan bij ons huis. Ten onrechte werd ik voor mijn broer aangezien. Nog eens extra versterkt door verkeerde foto's die in de media opdoemden. Na een klopjacht van ruim twee weken werd mijn broer ingerekend. Dagen hebben we gehuild van woede, onmacht en verdriet. Had vroeger het zijn van een tweeling, voordelen, nu overweeg ik serieus plastisch chirurgie. Verdomme, ik zie hoe mensen naar me kijken en me veroordelen. Ik hoor ze gewoon denken dat ik tot hetzelfde in staat zou kunnen zijn. Niet alleen mijn broer is veroordeeld maar ik als tweelingbroer ook! We hebben dan wel hetzellfde gezicht maar ik ben een totaal ander persoon. We zijn ons dorp ontvlucht en een baan als advocaat kan ik ook wel vergeten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Nicole, maar al lezende dacht ik dat de advocaat met een slimme truc voor de dag zou komen, zodat niet vastgesteld zou kunnen worden wie van de twee die ramkraak had gedaan en de rechter niet anders kon dan vrijspraak vonnissen. Eeneiige tweelingbroers steunen elkaar immers door dik en dun. Het pakte anders uit.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede invulling van het thema. Mooi geschreven. Het komt alleen niet helemaal geloofwaardig over dat de mensen denken dat hij zijn broer is. Ik neem aan dat mensen in het dorp wel weten dat het een tweeling is. Het zou wel kunnen dat ze hem veroordelen omdat ze denken dat hij dan ook wel tot hetzelfde in staat zal zijn..

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Nyceway zei vindt ik het ook een mooi invulling van de opdracht. Jammer dat de toekomst van de HP stuk is gelopen door zijn eigen tweelingbroer.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de positieve reacties @Dos, zo had het natuurlijk ook af kunnen lopen, helaas liep het anders @johanna het zal je idd maar overkomen. @ nyceway. ik denk dat als er in een dorp iets dergelijks gebeurt er altijd twijfel ontstaat vaak ook tegen beter weten in. ik heb je tips meegenomen en mijn verhaal aangepast in de hoop dat het wat geloofwaardiger is geworden. @siv dat is idd jammer voor hp. maar hij is lim genoeg en vindt wel zijn weg hierin.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi bedacht Nicole en eigenlijk ook brandend actueel... niet precies op dezelfde manier maar toch... Ik denk aan de piloot die het vliegtuig liet crashen in Frankrijk. Ik zou er niet graag familie van zijn. Ik kan me inbeelden hoe de ouders van die man zich nu moeten voelen, laat staan dat je een tweelingbroer zou zijn ... Enfin... het is natuurlijk fictie wat je schrijft. Ik denk dat er echt heel veel zou uit te halen zijn in een langer perspectief. De verhouding tussen tweelingbroers is altijd al iets bijzonders en het fascineert altijd. Psychologisch zou je het verhaal dus nog verder kunnen uitdiepen. (wat is de garantie dat de tweelingsbroer bijvoorbeeld ook niet in het kwaad gaat vervallen? Hoe gaat hij daar zelf over twijfelen? Hoe leeft hij verder met die twijfel? enz...) Je raakt met dit verhaal een heel bijzonder thema aan naar mijn gevoel. Leuk.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja,dank je wel voor het compliment, hij is niet letterlij veroordeeld maar figuurlijk omdat hij zoveel op zijn broer lijkt, denken mensen dat hj de dader ook is @ W Rynland toen ik de opdracht van deze week las was het eerste wat me door mijn hoofd heen schoot dat ik iets over /met tweelingen wilde schrijven. Vraag me niet waarom maar het ging niet meer uit mijn gedachten. Ik had mijn verhaal al gepubliceerd toen de gelijkenis van de Duitse copiloot en de kok ineens in het nieuws kwam. Toeval. Bedankt voor je reactie en het lezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat grappig dat we allebei een verhaal met hetzelfde thema hebben geschreven. Toch zijn het compleet verschillende verhalen. Al loopt het bij mij ook al niet al te best af ;-) Fijn verhaal. Wel jammer dat ze in het dorp niet snappen dat je zo op elkaar kunt lijken maar toch verschillend kunt zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, een goed bedacht verhaal vanuit de invalshoek van een tweeling. Je beschrijft goed hoe dat voelt, het goede en dan het minder goede wat je samen deelde. Knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, Helder maar triest verhaal.
Ik ben niet wie iedereen denkt dat ik ben.
Is naar mijn smaak net te veel, het blijkt al uit de tekst. Dingetje: 'de paparazzi was' - waren (paparazzi is meervoud)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jp bedankt voor je reactie. ik zat er ook mee te stoeien of het nu was of waren moest zijn. in eerste instantie had ik waren. ga het corrigeren

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een interessant verhaal, Nicole. Ik vind het mooi hoe de nadelen van tweeling zijn belicht. Dit is natuurlijk een andere kant daarvan. Ik had hier nog nooit echt over nagedacht, maar inderdaad, wat als je tweelingbroer/zus een crimineel blijkt te zijn? Daar ben je dan mooi klaar mee. Graag gelezen, en zoals je hierboven ziet zet het aan tot denken :) :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met veel plezier je verhaal gelezen. Kleine dingetjes: - Wat is "mispeuteren"? Nooit van gehoord. - We zijn twee handen op één buik en echte soulmates.- volgens mij bedoel je hier vier handen op een buik. Verder een leuk verhaal en interessant onderwerp.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@angelique. Mispeuteren betekent kattewaad uithalen. Is een Belgisch woord En het klopt dat het vier handen op een buik zijn. Dank je wel voor je kritische opmerkingen ik ga het gelijk veranderen