Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #47 Watje

Mijn vader schopte zijn Zweedse klompen uit, hij had er een rit naar Italië opzitten: twee dagen heen en twee dagen terug. In onze smalle gang tilde hij mijn moeder op en duwde met zijn schouder de deur van hun slaapkamer open, mijn moeder giechelde als een schoolmeisje. In de kamer die ik met mijn zus deelde, gaf een kamerscherm ons een beetje privacy. Vanaf mijn bed luisterde ik hoe ze haar haar toupeerde. Ze droeg gebundelde armbanden van de HEMA en op het ritme van het venijnige gerinkel, deed ik het met mezelf. Niet dat ik over mijn zus fantaseerde. Ik zag voor me hoe Sharena in het trappenhuis omhoog liep, hoe ze in het lokaal de achterkant van haar rok glad streek als ze ging zitten. Daarbij repeteerde ik in stilte alsmaar de lettergrepen van haar naam: Sha-re-na. Het gerinkel stopte. 'Johan, wat doe je?' 'Niets,' zei ik na een zucht te hebben onderdrukt, het was al gebeurd. 'Ik ga douchen, mag ik een sigaret van je?' 'Je bent een krent, koop zelf.' 'Alsjeblieft, Suzan. Dan ben je mijn grote lieve zus.' Een sigaret vloog over het scherm. Ik was zeventien en zonder ervaring, ik keek alleen. Op school, op straat, in het zwembad, in het winkelcentrum, in de bibliotheek, in ons stamcafé. Iets meegemaakt had ik niet, maar ik hunkerde ernaar een meisje te kussen. Opgefrist rookte ik de sigaret op het balkon. Mijn vader kwam naast me staan, razendsnel draaide hij een zware Van Nelle. 'Wel honderd hoeren op de parkeerplaats bij Genua, Johan. Weet je hoeveel chauffeurs voor gaas gaan? Geef mij je moeder maar.' De geur van zijn shagje was sterker dan die van mijn sigaret. 'Wat ga je doen als je je examen hebt gehaald?' 'Bouwkunde.' 'Een technische opleiding, dat is altijd goed. Doe je best jongen.' Hij sloeg me op mijn rug. 'Waarom rook je eigenlijk filtersigaretten?' 'Ik kan niet draaien.' 'Je bent een watje, Johan. In de wagen draai ik met één hand.'

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal. Ik zie die slungelige jongen voor me. Luisteren naar het touperen van het haar en dan de armbanden, Mooi.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend Jan P. Dit is duidelijk gesneden koek voor jou. Het is een erg mooi en natuurlijk verteld verhaal met snedige dialoogfragmenten en opgefrist met blikkerende details. En ja... het is helemaal YA denk ik. Fijn dat het slechts een fragment is van een groter geheel. Ik hoop dat je het helemaal rond krijgt, al twijfel ik daar niet aan en vertrouw ik erop. Succes! Het wordt mooi.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., Wat ben je toch een boefje. Dit heb ik al eens ergens gelezen. Ga het wellicht nog eens lezen. Ik vind dit ook heel aangenaam en natuurlijk lezen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Jan P :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Respect! (met die reactie van jouw bij het verhaal van Tja ben je er nu wel verantwoordelijk voor dat ik al een uur met techno dance muziek in mijn oren zit :( )

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B.
Wat ben je toch een boefje. Dit heb ik al eens ergens gelezen
Waarschijnlijk een ander hoofdstukje met dezelfde personages. Jan P. een boefje? Ik ga een Grolsch pakken en nadenken over je existentiële vraag.:) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Jan P :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Respect! (met die reactie van jouw bij het verhaal van Tja ben je er nu wel verantwoordelijk voor dat ik al een uur met techno dance muziek in mijn oren zit :( )
Lekker nummer toch. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Jan. Ik heb geen verstand van YA, maar dit zou er wel eens aan kunnen voldoen. Ook aandoenlijk dat je samen met je zus je haar toupeert, op het ritme van haar rinkelende armbanden nog wel. Je had toen dus ook al lang haar. Wel vreemd dat je daarna je haar ging wassen. Was het te vettig? Dan gaat touperen niet zo goed, weet ik van mijn zus. Heb je dat vaker gedaan, dat touperen? Ging je er ook de straat mee op? Moedig hoor.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P. een boefje? Ik ga een Grolsch pakken en nadenken over je existentiële vraag.:)
Proost! En succes. Ik had nog even gekeken op LW. Dat stond hierboven ergens. Toch herkende ik niet wat ik meende te herkennen. Wel meer goed Jan P. werk. En ben je nog tot een redelijke beantwoording gekomen?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dezelfde vraag als Richard! ( Waar kan ik het lezen?) :nod: Het leest idd vlot, prettig en beeldend. Jaren '80 toen roken nog gewoon was? :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Jan. Ik heb geen verstand van YA, maar dit zou er wel eens aan kunnen voldoen. Ook aandoenlijk dat je samen met je zus je haar toupeert, op het ritme van haar rinkelende armbanden nog wel. Je had toen dus ook al lang haar. Wel vreemd dat je daarna je haar ging wassen. Was het te vettig? Dan gaat touperen niet zo goed, weet ik van mijn zus. Heb je dat vaker gedaan, dat touperen? Ging je er ook de straat mee op? Moedig hoor.
Het is fictie - maar idd ik toupeerde in die tijd mijn haar ook, beetje post-punk zeg maar. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Hier op sol plaatst ik een stuk of tien fragmenten van het hele verhaal op proeflezen (in 2013 meest onder de titel 'ëen goed huwelijk' op LW staat een heel hoofdstuk. dank voor je compliment

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dezelfde vraag als Richard! ( Waar kan ik het lezen?) :nod: Het leest idd vlot, prettig en beeldend. Jaren '80 toen roken nog gewoon was? :)
marietje , zie #18 Het speelt idd in de jaren 80 - (de sigaretten stonden in een beker op tafel :) )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal leest vlot. Ik kan wel merken dat het een stukje is uit een groter verhaal. Ik heb het gevoel ergens in te stappen en iets verderop weer uit te stappen. Ben ik nu erg onduidelijk? Met zo'n soort verhalen heeft al eens iemand een nobel prijs gewonnen, dus prima toch denk ik.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke,
Je verhaal leest vlot. Ik kan wel merken dat het een stukje is uit een groter verhaal. Ik heb het gevoel ergens in te stappen en iets verderop weer uit te stappen. Ben ik nu erg onduidelijk?
Niet onduidelijk, want het is ook echt een fragment, dank voor je reactie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, hoewel het een fragment betreft begreep ik, pak je de lezer in. Goed neergezet de sfeer, beeldend wil ik het noemen. Knap gedaan, succes met het geheel!

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige sfeer uit de jaren tachtig neergezet, dat begint al in de eerste zin! Wanneer ik een verhaal voor mijn ogen zie afspelen wil ik blijven lezen, en dat heb ik met dit verhaal. Ik ben benieuwd naar meer!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, Een mooi fragment waarin de tijdgeest goed getroffen wordt. De hp komt heel 'waarheidsgetrouw' (bij gebrek aan een beter woord) over.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey JanpMeijers, Originele invulling. Een vader en een zoon.( en zus) De vader die verwachtingen treft. Een zoon die zijn eigen leven wil leven. Wat ik goed vond ik het verhaal is de plotwending. Ik vraag me alleen af of de eerste alinea noodzakelijk was voor het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal leest lekker, alleen de scenes aan zich vind ik niet echt een geheel. Waarschijnlijk komt dit omdat het onderdeel is van een groter geheel waardoor het nu wat meer als hak-op-de-tak overkomt. Ik schrok trouwens even. In eerste instantie begreep ik dat de HP en zijn zus door een kamerscherm werden gescheiden van hun ouders die aan het vieren waren dat vader thuis was ;-) gelukkig viel het mee haha. Desalniettemin fijn stukje!