Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#46 De tijd zal het leren

De tijd zal het leren Heel, heel lang geleden was er niets, helemaal niets. Toen ineens, met een geluidloze knal die zijn weerga niet kent, werd er een ‘éénkoppig’ lichaam geboren; een tijdelijke manifestatie vanuit het oneindige. (Tijdelijk, omdat alles wat een begin heeft ook een einde kent.) Dit lichaam was in den beginne loeizwaar en gloeiend heet, homogeen van structuur en vorm en bestond uit deeltjes van een en hetzelfde soort, we noemen het waterstof. Mét de geboorte van dit eerste waterstofcorpus werd tevens de liefdeskracht gelanceerd. De deeltjes zaten zo dicht op elkaar geprakt en waren zo heet geblakerd dat ze niet anders konden dan een incestueuze relatie met elkaar aangaan. Dat deden ze als de konijnen en in het van oorsprong soortzuivere lichaam ontstonden soortvreemde vergroeiingen; hoe kon het ook anders. Het gedrocht helium werd geboren. Dit tweekoppige monster had evenveel paringsdrang als het moedergas waaruit het was geboren en fuckte met alles wat het tegenkwam. Zo ontstonden er in de loop der eonen steeds nieuwe en complexere elementen, die alle graag vreemd gingen, maar ook elkaars nabijheid opzochten. De ruimte die deze koloniën innamen werd steeds groter en groter en zo kwam er een kosmos tot stand vol oersoep waarin klonters werden gevormd die zich samenbalden tot nooit eerder vertoonde lichamen als sterren en planeten. Allemaal nagekomen vergroeiingen van dat éénkoppige waterstoflichaam. Zo ook onze aardkloot met alles erop en eraan. Op onze bol werd de rijkdom aan gedrochten uit die oersoep ten toon gespreid en door een gunstig klimaat heeft het copuleren der elementen hier een ongekend hoogtepunt bereikt door de vorming van ontelbare brokken, fragmenten, hompen, kluiten, kwakken, zooien, oftewel de hele, bekende mikmak en rataplan, onder andere de meest uiteenlopende levende wezens met een ingeweven groeiplan, emoties en intelligentie. Waaronder ook de mens als geëvolueerd en gerecycled nevenproduct van die oude oerknal. Gedrocht of hoogstaand wezen? De tijd zal het leren!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha daar ben je met je verhaal Dos. Ik moest er echt om lachen. Een heel originele invulling van onze ontstaansgeschiedenis... zo heb ik het nog niet eerder gehoord... Om het chemische zootje aan het gisten te krijgen heb je er weer een leuke scheut humor en cynisme bij gegoten. Een eerste lach ontsnapte mij bij: Dit tweekoppige monster had evenveel paringsdrang als het moedergas waaruit het was geboren en fuckte met alles wat het tegenkwam. maar in de laatste alinea wordt je pas echt grotesk: door een gunstig klimaat heeft het copuleren der elementen hier een ongekend hoogtepunt bereikt door de vorming van ontelbare brokken, fragmenten, hompen, kluiten, kwakken, zooien, oftewel de hele, bekende mikmak en rataplan Onverbeterlijk natuurlijk. Heerlijk om te lezen - vooral in het laatste deel!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, leuke visie op ons ontstaan, waar haal je het vandaan! Ik vind die geluidloze knal prachtig gevonden. En we gaan maar door met dat copuleren, hè?! Ik hoorde vandaag dat we met zijn allen 1/3 :confused: te veel zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijke zooi van fantastische woorden. Bizar en chemisch, interessant en knallend. Goede woordkeuze Dos, ik heb lachend gelezen en genoten van je verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie nieuwe uitleg van ons bestaan. We weten het niet, hoe het echt gegaan is.
Ja, het blijft gissen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha daar ben je met je verhaal Dos. Ik moest er echt om lachen. Een heel originele invulling van onze ontstaansgeschiedenis... zo heb ik het nog niet eerder gehoord... Om het chemische zootje aan het gisten te krijgen heb je er weer een leuke scheut humor en cynisme bij gegoten. Een eerste lach ontsnapte mij bij: Dit tweekoppige monster had evenveel paringsdrang als het moedergas waaruit het was geboren en fuckte met alles wat het tegenkwam. maar in de laatste alinea wordt je pas echt grotesk: door een gunstig klimaat heeft het copuleren der elementen hier een ongekend hoogtepunt bereikt door de vorming van ontelbare brokken, fragmenten, hompen, kluiten, kwakken, zooien, oftewel de hele, bekende mikmak en rataplan Onverbeterlijk natuurlijk. Heerlijk om te lezen - vooral in het laatste deel!
Fijn Ryn dat je er even van genoten hebt. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, leuke visie op ons ontstaan, waar haal je het vandaan! Ik vind die geluidloze knal prachtig gevonden. En we gaan maar door met dat copuleren, hè?! Ik hoorde vandaag dat we met zijn allen 1/3 :confused: te veel zijn.
Dat copuleren, het is een ramp en een zegen, maar wat doe je ertegen. 1/3 staat gelijk met 2 miljard: een ramp. Het overdenken waard. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijke zooi van fantastische woorden. Bizar en chemisch, interessant en knallend. Goede woordkeuze Dos, ik heb lachend gelezen en genoten van je verhaal.
Maddy, fijn dat je genoten hebt. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou zo maar een verhaal kunnen zijn die mijn scheikundedocent opdreunt voor zijn les, geweldig. Inderdaad, dit is ook transformatie. Een orginiele invulling, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou zo maar een verhaal kunnen zijn die mijn scheikundedocent opdreunt voor zijn les, geweldig. Inderdaad, dit is ook transformatie. Een orginiele invulling, zo had ik er nog niet naar gekeken.
Voor een goed begrip van het verhaal is een beetje kennis van het periodieke systeem wel bevorderlijk. Maar het blijft 'kort door de bocht'. Anne, dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt mij een prima uitleg over de oerknal en het ontstaan van de aarde. Je hebt vrij moderne taal gebruikt, dit maakt het erg leesbaar. Het kan zo de natuurkunde en scheikundeboekjes in. School mag ook best een beetje gesimplificeerd worden. Geen langdradig gezeur meer. Door de afsluitende vraag 'Gedrocht of hoogstaand wezen?' is het ook bijzonder geschikt lesmateriaal voor levensbeschouwing en/of filosofielessen. Mooi verhaal weer.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een tijd terug een documentaire gezien over het ontstaan van het heelal met de waterstofatomen als eerste element die fuseerden tot helium en vervolgens meerdere elementen begonnen te ontstaan, maar dit is wel de mooiste beschrijving die ik tot nu toe gelezen heb over de oerknal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt een leuk verhaal. Ik heb erg om je taalgebruik gelachen. Toch wel erg benieuwd hoe waterstof het precies doet in zijn eentje :) Nog eens je verhaal gelezen en ah :!: zo dus.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig beschreven hoe ons zootje op dit aardklootje eens is begonnen! Mooi woordgebruik en prachtig gevormde zinnen :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt mij een prima uitleg over de oerknal en het ontstaan van de aarde. Je hebt vrij moderne taal gebruikt, dit maakt het erg leesbaar. Het kan zo de natuurkunde en scheikundeboekjes in. School mag ook best een beetje gesimplificeerd worden. Geen langdradig gezeur meer. Door de afsluitende vraag 'Gedrocht of hoogstaand wezen?' is het ook bijzonder geschikt lesmateriaal voor levensbeschouwing en/of filosofielessen. Mooi verhaal weer.
Johanna, het zou niet goed zijn als op school dit sterk gesimplificeerde verhaal gebruikt werd om de oerknal, de evolutie van de kosmos en het planten- en dierenrijk verklaard werd. Daarvoor is het te zeer kort door de bocht. In de natuurkunde- en scheikundeles spreekt men ook niet van fucken en copuleren, maar bijv. van kernfusie, met de uitleg dienaangaande. Over de laatste zin kun je inderdaad een hele boom opzetten. Maar kunnen wij tot aan het einde van de mensheid vooruitkijken? Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een tijd terug een documentaire gezien over het ontstaan van het heelal met de waterstofatomen als eerste element die fuseerden tot helium en vervolgens meerdere elementen begonnen te ontstaan, maar dit is wel de mooiste beschrijving die ik tot nu toe gelezen heb over de oerknal.
Na het plaatsen van het verhaaltje besefte ik dat enige voorkennis van schei- en natuurkunde nodig is om het helemaal te begrijpen. Voor jou heeft het geen problemen opgeleverd. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt een leuk verhaal. Ik heb erg om je taalgebruik gelachen. Toch wel erg benieuwd hoe waterstof het precies doet in zijn eentje :) Nog eens je verhaal gelezen en ah :!: zo dus.
'Kernfusie' op Google geeft je antwoord. Dank voor je reactie, Angelieke.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig beschreven hoe ons zootje op dit aardklootje eens is begonnen! Mooi woordgebruik en prachtig gevormde zinnen :thumbsup:
Mirte, dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je excelleert deze reis in het gebruik van bijzondere werkwoorden. :) De door @Ryn aangehaalde zinnen zijn zonder weerga.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Een helder en nuchter verhaal dat op een no nonsense toon wordt gebracht. De obsessie voor seks en vreemdgaan zit er dus vanaf den beginne in. Bruikbaar stukje, mocht ik ooit ter verantwoording worden geroepen :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt mij een prima uitleg over de oerknal en het ontstaan van de aarde. Je hebt vrij moderne taal gebruikt, dit maakt het erg leesbaar. Het kan zo de natuurkunde en scheikundeboekjes in. School mag ook best een beetje gesimplificeerd worden. Geen langdradig gezeur meer. Door de afsluitende vraag 'Gedrocht of hoogstaand wezen?' is het ook bijzonder geschikt lesmateriaal voor levensbeschouwing en/of filosofielessen. Mooi verhaal weer.
Johanna, het zou niet goed zijn als op school dit sterk gesimplificeerde verhaal gebruikt werd om de oerknal, de evolutie van de kosmos en het planten- en dierenrijk verklaard werd. Daarvoor is het te zeer kort door de bocht. In de natuurkunde- en scheikundeles spreekt men ook niet van fucken en copuleren, maar bijv. van kernfusie, met de uitleg dienaangaande. Over de laatste zin kun je inderdaad een hele boom opzetten. Maar kunnen wij tot aan het einde van de mensheid vooruitkijken? Dank voor je reactie.
Pas geleden las ik een artikel (geen flauw idee meer waar). De schrijver stelde dat het zinloos is om veel te weten. Sterker nog, hij beweerde dat het verstandig zou zijn om het volk dom te houden. Ergens raakte ik daardoor geïrriteerd, tenslotte zijn wij allemaal samen het volk. Dus voelde het een beetje alsof wij (jij, zij, hun, hen, men, ik) er niet toe zouden doen. Maar in het kader van jouw verhaal klopt dat aardig. We zijn maar zo'n klein deeltje van alles. Dus wat maakt het uit? Maak er een aangenaam verhaal van, bijvoorbeeld zoals jij schreef.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je excelleert deze reis in het gebruik van bijzondere werkwoorden. :) De door @Ryn aangehaalde zinnen zijn zonder weerga.
Dat zouden dan evolueren en recyclen moeten zijn, maar zo bijzonder zijn die werkwoorden toch niet?! Dank voor je reactie, Mili.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Een helder en nuchter verhaal dat op een no nonsense toon wordt gebracht. De obsessie voor seks en vreemdgaan zit er dus vanaf den beginne in. Bruikbaar stukje, mocht ik ooit ter verantwoording worden geroepen :)
Ja, die obsessie zat er al vroeg in, alleen noemen ze het anders, kernfusie, maar het lijkt veel op vogelen. Woody, denk je ooit nog eens ter verantwoording geroepen te worden? Vertel! Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Johanna B.][quote=Dos Wijnhof]
We zijn maar zo'n klein deeltje van alles. Dus wat maakt het uit?
Het ligt er maar aan op welk niveau je iets bekijkt en beoordeelt. Als er in een jarenlang durende oorlog duizend mensen komen te sterven is dat voor een dergelijk conflict heel weinig. Als het toevallig je ouders of kinderen betreft die daar het leven laten, wordt er op persoonlijk niveau heel anders tegenaan gekeken. Dat maakt het uit.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, denk je ooit nog eens ter verantwoording geroepen te worden? Vertel!
Ik wacht geduldig op een wekelijkse opdracht met een limiet van zo'n 20.000 woorden waarin ik de door mij begane zonden kan neerpennen. Da's dan ook weer een van mijn weinige deugden: geduld.