Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#45 - Iets menselijks is ons vreemd

We klauwen samen door de modder, bestuurd door de luitenant die op zijn beurt door politiek geratel is gestuurd. Rusteloos, onvermoeibaar draaien we door. We vreten kilometers zolang we gevoed worden. Velden of wegen: het maakt ons niet uit, al maken die kasseien een hels kabaal. Zeker als we met een heel bataljon op pad gaan. Ja, samenwerking is onze kracht, of we nou in linie voorwaarts gaan of onszelf als een blok formeren. Toppen en dalen houden ons gewoonlijk niet tegen, tenzij ze te scherp zijn, te kort door de bocht. Dan stoten we onze neus en komen we vast te zitten. Gewoon een kwestie van opletten, natuurlijk. Weet je, het lijkt misschien wel dat wij dit leuk vinden, maar dat is maar schijn. Als we winnen worden we helden genoemd, een tijdelijk goed gevoel. Maar het is waanzin. Niets minder. Pure waanzin. Gevechten die de onze niet zijn. Gevechten gericht op onderwerping van andere mensen. Gevechten gericht op vernietiging. Strijd die zogenaamd noodzakelijk is om onze vrijheid te beschermen. Een vredesstrijd, een contradictio in terminis. Als wij ons eraan onttrekken, zijn we lafaards, deserteurs. Dus zijn we machines met uitgeschakeld verstand, meerollend in het gareel van de heersers. Dodelijke machines om hun dodelijke ongerustheid weg te nemen. Het zal nooit ophouden, nooit genoeg zijn. Er is altijd wel een terrorist, tiran of tegenstander. En anders creëren ze die. Dus klauwen we samen door de blubber. We maken onze banden vuil en stinken naar diesel, zweet en bloed. We doen gewoon voort, apathisch, zonder klagen, zonder protest. Zonder te proberen ons eraan te onttrekken. Het ergste is dat wij dit menselijk noemen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, een filosofisch gedachtegoed dat je niet zomaar wegleest. Het zet aan tot nadenken en zich of de schrijver vragen stellen. Een tiran of tegenstander opruimen? Onderwerping van andere volkeren? Nee. Zoals je zegt, gevechten die de onze niet zijn. Terroristen zoals de IS de pas afsnijden? Ja. Hier trek ik zelf een lijn; iets menselijks is hen vreemd. Je hebt mooie vondsten als: te kort door de bocht en door de blub klauwen. Jouw rupsbanden maken indruk. Ik had uiteraard niets anders van je verwacht. (vast een vrouwendingetje: ik vind nou zo lelijk als woord en geef de voorkeur aan nu)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie, hoor en ruik zelfs... het front. Zeker na tweemaal lezen (eenmaal doet de tekst oneer aan) komt de boodschap staalhard binnen. Met alle zintuigen gelezen. Prachtig!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, een filosofisch gedachtegoed dat je niet zomaar wegleest. Het zet aan tot nadenken en zich of de schrijver vragen stellen. Een tiran of tegenstander opruimen? Onderwerping van andere volkeren? Nee. Zoals je zegt, gevechten die de onze niet zijn. Terroristen zoals de IS de pas afsnijden? Ja. Hier trek ik zelf een lijn; iets menselijks is hen vreemd.
Nou, nou :) Re IS trek je een lijn. Interessant, maar dat gaat niet over schrijven. Desondanks, bedenk: a. wat is waar, wat zijn feiten? wat IS een feit? b. van wie komt de informatie? c. wie heeft belang bij deze informatie? d. etc. (Er zijn ook mensen die denken dat moslims achter de aanslagen zaten op het WTC, bijv.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Een bitter sfeervol verhaal is dit. Een heel erg strak verhaal. -Dus klauwen we samen door de blubber- Op een of andere manier spreekt deze zin mij erg aan. Heel beeldend.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, een heel mooie vrhaal, voor zover je dat kunt zeggen met zo'n onderwerp. Er is niets moois aan oorlog, dat komt er duidlijk uit. Mooie gelaagdheid, mooie beelden. Je gerbruikt de taal waar zij voor bedoeld is. Ik geniet groetjes, Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vind ik: "Er is altijd wel een terrorist, tiran of tegenstander. En anders creëren ze die. Dus klauwen we samen door de blubber." Maar daarna struikel ik over "doen wij voort" twijfel ik of de zonder te proberen-zin niet beter weg kan en/ of snap ik je slotzin simpelweg niet

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De rupsbanden van de tanks hebben nooit genoeg. @Ryn, @Johanna @Eva @Blavatski: bedankt voor het lezen en jullie feedback. @schrijvenmaar - Uiteraard bepaal jij (als lezer) of je het einde denkt niet te hebben begrepen. Ik probeer als schrijver gewoonlijk een boodschap in mijn schrijfsels te stoppen die mijn kijk op de wereld, zowel in micro- als in macroverband, reflecteren. Door te "raken" probeer ik mijn lezers aan te zetten tot nadenken, liefst met een beklijvend resultaat. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer, en het is door dit soort oefeningen dat ik mijn wapens slijp en smeer, met de hoop en (stiekem ook) de verwachting dat mijn volgende schrijfsels beter zullen zijn.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Mooie beelden, sterke woordkeus en zinnen. Kortom goedgeschreven. (met de inhoud ben ik het niet eens, soms is strijd nodig, maar goed dit is een schrijfsite :) )

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp - bedankt voor je reactie. (Natuurlijk is soms strijd nodig. Aan dit verhaal ligt de stelling ten grondslag dat veel van de huidige strijdtonelen gebaseerd zijn op gekleurde en gemanipuleerde informatie.)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actueel verhaal wat jammer genoeg nooit zal verdwijnen of ophouden. Beeldend geschreven en je ziet die mannen ploeteren in de blubber.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik mooi vind is dat je na een paar keer lezen tot de conclusie komt dat je zowel de mens als de machine kan invullen. Dit geeft stof tot nadenken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het broeit en gloeit. Telkens weer. Duidelijk verhaal en het is helemaal waar. Top geschreven. Je kunt wel tegen een complimentje, toch?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik mooi vind is dat je na een paar keer lezen tot de conclusie komt dat je zowel de mens als de machine kan invullen. Dit geeft stof tot nadenken.
Goed gelezen. :) Bedankt voor je fb. @Tja - een compliment van jou doet stenen harten smelten en gebeitelde hoofden blozen. Dank je wel!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, Zie je wel, dat tell soms werkt :)
Jaja. Een metafoor is hoogst zelden tell (behalve als het een uitgekauwde is, wat mij hier niet het geval lijkt), Dus, Woody, leg eens uit: waar in de tekst instrueer ik de lezer wat hij ervan moet vinden of wat hij moet voelen? PS: bedankt voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De mens op oorlogspad gezien vanuit een tank. Interessant verhaal! Is het werkelijks iets menselijks? Wie bepaald dat? :? [We klauwen samen door de modder, bestuurd door de luitenant die op zijn beurt door politiek geratel is gestuurd] Persoonlijk vind ik het bestuurd en gestuurd in 1 zin niet zo mooi. Wie ben ik om je een suggestie te doen maar -We klauwen ons de blubber- vind ik een strakker beeld. 'Vredesstrijd' is inderdaad een belachelijk tegengesteld woord! Jouw mening niet opgelegd maar wel de lezer subtiel een kant opgestuurd. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Leonardo. Je kaart hier een onderwerp aan, waar ik zelf al heel veel over gepraat, gedacht en gediscussieerd heb. Ik vind het prachtig, misschien ook omdat ik je 'standpunt' volledig deel. Maar dat niet meegerekend, ik word er gewoon stil van. Het gevoel is zeer sterk neergezet en het kroop in mijn kleren. Dit is geen tekst die je even snel tussendoor moet lezen, maar die je moet laten bezinken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, @Marie - bedankt voor het lezen. Marie, gestuurd/bestuurd is wel bewust gedaan vanwege de cadans dat dan iets "automatisch" heeft, wat aansluit bij het thema. @Lilithx - bedankt voor het lezen en je ontboezeming. Raken is wat ik als schrijver probeer te doen. Raken aan emoties met het doel dat de lezer herkauwt en "leert". Dat dat in dit schrijfsel met jou is gelukt, doet me deugd.