Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#44 Are you experienced?

Voor een stoeptegel draai ik geen wortel om. Het is niets. Met gemak laat ik ze barsten. Mijn wens ligt iets verder. Het gaat me ooit lukken, ik weet het zeker. De wind zal me kracht geven. Ik rek me uit, mijn stam voelt stram. Het is een grijze dag en het verkeerslicht naast me knippert oranje. Afwachten, dat is mijn lot. Het meisje loopt voorbij. Nee, ze huppelt en lijkt een patroon in de tegels te zoeken – ze slaat de gebroken tegels over. Lief meisje met je rode rugzakje, denk ik en wuif naar haar. Ze ziet me niet ondanks het feit dat ik hier al stond voordat ze geboren was: herkenbaar en vertrouwd. Ik noem haar Maria, want ik houd van de letter a – die geeft lucht. Ze passeert me elke dag. Ik fantaseer over haar. Dat leidt tot niets maar het is fijn om te doen, het vult de leegte van mijn stam. Een Bonte Specht trommelt op het midden van mijn bast. Het karmozijnrood onder zijn staart is prachtig. Niet eerder ben ik zo aangeraakt, het is heerlijk. In mijn beleving springt het verkeerslicht op blauw. Vreemd, ik huiver: Fotosynthese, dat is mijn ding... Ze loopt langs en aait me, haar buik is gezwollen. Ik rek mijn wortels: de trottoirband breekt in drieën. And the wind cries Mary

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, verrassend verhaal, janp, en een opvallende wending aan het thema verandering en ontwikkeling. Het is mooie, poetisch aandoende taal. Ben benieuwd of ook de jongere lezers op dit forum de twee Hendrix-verwijzingen opmerken.... :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen dat je gekozen hebt om het verhaal te vertellen vanuit de boom. Goed geslaagd. '' And the wind cries Mary' vond ik prachtig, hoe dat aansluit bij je eerste opmerking dat de boom het meisje Maria noemt, omdat het van de letter a houdt.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Jan, prachtige zinnen en ingevingen. De emotionele uitingen van de boom zijn meesterlijk! (Kijk even naar de tijden in: 'Ze ziet me niet ondanks het feit dat ik hier al sta voordat ze geboren was' )

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig Jan P, Wat een schitterende poëtische tekst. Ik heb net Woodpecker gelezen en nu dit... zo schitterend! Ik haal er geen zin uit, ze zijn allemaal even mooi. Terwijl ik lees denk ik... dit is echt genieten! Proficiat.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
harryp, Dank je wel. Of de jongere leden Hendrix kennen? Ach - 1 klik op google :)
Dat is niet echt kennen he....? :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., Mooi! Zweverige tekst maar wel op een aangename manier. The Wind Cries Mary is een gaaf nummer. Dat durf ik zonder Google te beweren.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B.
The Wind Cries Mary is een gaaf nummer. Dat durf ik zonder Google te beweren.
Toen ik het voor eerst hoorde, bestond internet nog niet :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen flauw idee sinds wanneer internet bestaat. Ik kende het nummer in ieder geval voordat ik internet kende. Mijn ouders hebben werk gemaakt van onze muzikale opvoeding :).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Jan. Een boom met emoties, die kan denken. Niet alledaags. Ik vermoed dat er een verband bestaat tussen het verkeerslicht dat op blauw springt en de fotosynthese, alleen zie ik die nog niet. En waarom de buik van dat speelse meisje gezwollen is, is mij ook niet duidelijk. Is het om die dikke buik (zwanger?) dat hij ineens de kracht heeft om die trottoirband in stukken te breken?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de link. Ik kende dit nummer van Hendrix niet. :( Een mooi sfeer. Vooral deze zin raakte me: [Ik noem haar Maria, want ik houd van de letter a – die geeft lucht.] Ik kan niet zeggen waarom. Toch vind ik het jammer dat ik met dezelfde vragen als Dos blijft zitten: is ze zwanger, wie is zij? En de fotosynthese? Heel erg origineel om de opdracht met de groei van een boom in te vullen! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het jongere publiek Hendrix kent... Blowin' in the wind, Atlantis, Whiter shade of pale, House of the Rising sun, Strawberry Fields forever... Zijn allemaal van andere bands :D Prachtige tekst JP!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janp, Prachtig stukje. Vooral omdat er een specht in voorkomt :) Nee, geen grappen nu. Ik vind het ontroerend mooi. :thumbsup: :nod: :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook ooit eens iets over een wuivende boom geschreven. Ik moest aan hem denken. Ik hou van bomen. Een boom die zich uitrekt, het rode rugzakje en dan het karmozijnrood onder de staart van de bonte specht... en nog veel meer... Prachtig Janp!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Jan. Een boom met emoties, die kan denken. Niet alledaags. Ik vermoed dat er een verband bestaat tussen het verkeerslicht dat op blauw springt en de fotosynthese, alleen zie ik die nog niet. En waarom de buik van dat speelse meisje gezwollen is, is mij ook niet duidelijk. Is het om die dikke buik (zwanger?) dat hij ineens de kracht heeft om die trottoirband in stukken te breken?
het blauwe verkeerslicht komt uit het Hendrix-nummer, er is geen bedoeld verband met de fotosynthese. het meisje is volwassen geworden en zwanger - in die tijd hebben de wortels de stoeprand bereikt. Een kwestie van groeien. Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, graag gedaan, het meisje staat voor de mens(heid) en zonder fotosynthese is er geen leven. Dus omdat de boom zuurstof afgeeft kan het meisje groeien. dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, ik zal het maar bekennen. Gisteren las ik je tekst voor het eerst en moest bijna huilen. Heb ook naar Hendrix geluisterd. De combinatie was overweldigend.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, hoe gevoelig raak jij de snaar, bespeel jij met woorden de lezer zoals Hendrix dat kon met muziek. Wat betreft de groei, nou van bewondering in dit geval. Mooi!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Subtiel geschreven, inderdaad poëtisch met een mooi nummer van Hendrix als toegift. Echt heel fijn om het te mogen lezen. De beelden en klanken zijn een spel van stilstaan en beweging.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
fijn poetischer stukje je hebt me helemaal met: 'dat leidt tot niets, maar het is fijn om te doen, het vult de leegte van mijn stam.' ik weet ook niet waarom