Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #43 - Sterfbed

"Maar zegen me dan ook, koppige ouwe gek!" "Zo werkt het niet," fluisterde de geestelijke, bang dat bij de geringste beweging van zijn strottenhoofd het mes door zijn vel zou snijden. "Verdomme, straks gaan we allebei naar de hel." "Vloeken... helpt... niet..." Ik besloot de man los te laten, hier kwam ik niet verder mee. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Blijkbaar vertrouwde ik - na een leven vol geweld - teveel op de angst van anderen om mijn doel te bereiken. Maar nu was ik zelf bang. De dood was onbekend terrein, daar wilde ik beslagen ten ijs komen. Een pastoor die je zonden vergeeft, dat was toch alles wat er voor nodig was? Nee hoor, deze man wilde ook nog berouw zien. Berouw! Het idee! Nog geen zeven was ik, toen ik samen met mijn kleine broertje Bas, moest toekijken hoe twee zwijnen van de Gestapo mijn ouders vermoordden. IS-stijl, zouden ze nu zeggen, ze rolden hun hoofden naar ons toe. Ik denk dat er iets bij me knapte, toen ik mijn moeder, met haar van pijn vertrokken gezicht, bij mijn voeten naar mij omhoog zag kijken. Haar bloederige nek maakte een vlek op mijn broekspijp. Wij konden vluchten, vraag me niet hoe, blijkbaar waren ze niet in ons geïnteresseerd. Maar we verdwaalden in de bossen. Het vroor en we hadden geen jassen aan en geen eten bij ons. Basje begon steeds meer achterop te raken en te jammeren en ik besloot dat mijn overlevingskansen groter waren zonder hem. Ik heb de oorlog overleefd maar geen weeshuis, geen gezin, geen school wilde mij nog hebben. Ik hield mezelf in leven door het leven van anderen te nemen. Het vreemdelingenlegioen, dáár werd ik met open armen ontvangen. Als huurling heb ik veel van ze geleerd, en zij van mij. Maar berouw? "Nou, vooruit Eerwaarde, ik heb berouw, kom nu op met dat laatste sacrament."

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, nou, Bart. Wat een verhaal. Ik denk dat het uitspreken van berouw in principe heel makkelijk is. Maar het hebben een ander verhaal. Je bent eigenlijk een hele goede enge HP (min of meer) schrijver.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, nou, Bart. Wat een verhaal. Ik denk dat het uitspreken van berouw in principe heel makkelijk is. Maar het hebben een ander verhaal. Je bent eigenlijk een hele goede enge HP (min of meer) schrijver.
Dank je wel, min of meer, denk ik. Gezien de tijdsdruk ben ik er niet ontevreden over. Wel een raar verhaal om te schrijven tijdens het nuttigen van m'n bammetjes :-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel ben ik nieuwsgierig of je al in een café bent geweest om te verkondigen dat je schrijver bent? Of was dat toch niet de juiste manier? Ik weet het niet meer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, je hp wil in het laatste stadium een geestelijke en ook wil hij hem bijna kelen. Aan welke vallende ziekte lijdt de goede man? Zelden zo'n stapel wreedheden in een alinea, de 3e, gelezen. Het berouw komt abrupt na de zonde. ;) Strak geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal! Ik twijfel wel of de pastoor het berouw wel echt genoeg vindt gezien de toon van de laatste regel, maar aangezien hij een mes op zijn keel heeft, vermoed ik dat hij er genoegen mee neemt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, HP is door omstandigheden een (huur)moordenaar geworden. Tegelijk is hij bang voor de dood. 'De dood was onbekend terrein, daar wilde ik beslagen ten ijs komen.' mooie zin. Uiteraard is zijn berouw niet gemeend. Ik denk dat deze pastoor consequent is (mag ook weleens) en het sacrament niet geeft. Heftig verhaal en met Mili eens dat het strak geschreven is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik persoonlijk niet van horrorverhalen houd, vind ik het mooi dat het lugubere zo gedetailleerd omschreven is.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Na alles wat ik gelezen heb... span je toch wel de kroon wat gewelddadigheid betreft. Geen berouw vind ik logisch en tenminste ook niet hypocriet. De laatste zin is krachtig consequent. Het rollen van de koppen vind ik afschuwelijk luguber, vooral in deze tijd. Slechter dan dit kan je een HP nog moeilijk maken. Opdracht volbracht zal ik dan maar besluiten & schrijftechnisch inderdaad heel vloeiend geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Ik neem de opdrachten vaak vrij letterlijk en dit verhaal moest gruwelijk worden om aan te tonen dat de HP slecht was. Ik ben blij dat ik daarin ben geslaagd. @Allie: inmiddels was het mes van zijn keel, maar nee, ik denk niet dat de HP de verlossing krijgt waar hij naar vraagt. @Jan: Ik denk dat de pastoor voet bij stuk houdt. Ik moest inderdaad heel compact schrijven, vooral in de laatste alinea omdat ik in het begin details nodig had. Ik speelde nog met het idee om de pastoor 'Bas' te noemen, maar daar had ik echt veel meer woorden voor nodig. @Nicole: Goed gezien! @Virtuoso: Dat vind ik een groot compliment, dank je wel! @schrijvenmaar: Als je je hele leven dingen over de schutting gooit, hoef je zelf nog niet te weten wat er achter die schutting is. In dit leven is hij nergens bang voor, maar hij is als de dood voor het onbekende. @W: Ik ben net begonnen jullie verhalen te lezen en vind het geruststellend dat ik het ergste zelf al heb geschreven. Wat ik ook wel wilde weergeven is dat, hoe extreem slecht iemand ook is, er is meestal wel een verklaring voor te geven. Het gruwelijkste dat ik beschrijf is niet wat hij doet, maar wat hem - op jonge leeftijd - overkomt. Ik hoop dat het enigszins geloofwaardig is, in zo weinig woorden, dat iemand daardoor helemaal van het padje raakt. Allemaal bedankt voor het lezen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fascinerend, Bart. Is de HP door en door slecht? Hij doet een hoop slechte dingen, maar al vroeg heeft hij moeten kiezen om te overleven. Survival of the fittest. Het is een moreel dilemma, maar wat hij allemaal in zijn leven heeft gedaan, deugt natuurlijk aan geen kant. Ergens heb ik wel nog medeleven me de zevenjarige jongen. Als ik het verhaal lees kan ik twee dingen interpreteren wat er met Basje is gebeurd. Laat hij hem nu achter of vermoord hij zijn broertje omdat hij een blok aan het been is?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je raakt de kern van wat ik wilde vertellen, Richard. Ik geloof niet dat mensen door-en-door slecht zijn, zonder dat er oorzaken zijn waardoor ze zo geworden zijn. En die oorzaken kunnen variëren van jeugd- en oorlogstrauma's tot hersenafwijkingen. Wat er met Basje is gebeurd laat ik inderdaad in het midden. Ik heb even met het idee van kannibalisme gespeeld, maar om geloofwaardig je broer op te eten heb je best veel woorden nodig - vooral op je zevende - en ik begrijp dat het zo al gruwelijk genoeg was. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan. Kannibalisme vind ik ook een beetje ver gaan en ik denk niet dat hij een flesje Heinz tomatenketchup ter beschikking had, zou dus totaal niet gesmaakt hebben. Misschien heeft Basje het wel gered en is hij priester geworden...

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp waarin jij de vergelijking ziet met mijn invulling! :nod: Jij raakte me het meest door juist niet te vertellen wat er met broertje Bas is gebeurd toen de HP hem achterliet. Gedwongen door zijn oerinstinct, de overlevingsdrang is hij tot zijn keuze gekomen. De vraag is of hij van natura slecht is. Het gruwelijk omschreven koppensnellen kweekt begrip voor de HP. Ik denk dat weinig lezers zijn gedrag hem kwalijk nemen, ook al is het niet goed te praten. Goede invulling, beginnend met een dialoog en dan het verhaal achter de dialoog. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede invulling, Bart. Je HP is inderdaad slecht. Een heftig verhaal, goed geschreven. Je hebt goed weten over te brengen dat het 'slechtzijn' zijn levensstijl is geworden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Bart, een luguber verhaal! Ik vind het goed bedacht, temeer omdat het m.i. de lezer aan het denken zet. Is de mens echt slecht of komt dit door de omstandigheden? Dat er koppen rollen in het verhaal is best heftig maar helaas actueel.... Een hele spannende 1e alinea waarmee je de lezer meteen 'pakt'. Dan nog die laatste zin waarbij je ernstig in twijfel kunt trekken of het HP het echt meent... De complimenten! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP heeft nogal wat meegemaakt, bijna zou je sympathie krijgen voor hem. Ik vond het een heerlijk verhaal om te lezen.