Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#43 De schaduwzijde

Ik kijk door de tralies heen naar buiten. Een zeldzame vlinder fladdert voorbij. Achter de grauwe muur die de binnenplaats afschermt van de buitenwereld gaat het leven door. Nu ben ik nog jong maar als de gevangenispoort voor mij open gaat en ik de verloren vrijheid mag binnen strompelen, zal ik oud en versleten zijn. Nochtans was mijn leven goed begonnen. In de verhalen die in de familie rond gingen over mijn persoontje, was ik een wolk van een baby geweest, een lieftallige kleuter, een gehoorzaam pubermeisje en een beloftevolle jonge vrouw. Ik was het zonnetje in huis. Mijn schaduwzijde hield ik zorgvuldig verborgen. Mijn vader die apotheker is, droeg mij op handen en van jongs af aan werd het iedereen duidelijk dat ik zijn gedroomde opvolgster zou worden. Ik toonde veel interesse in de handel en wandel van de apotheek en ik was een briljante studente. Kortom, er was op mij niets aan te merken. Eigenlijk was alles te mooi om waar te zijn. Soms, wanneer ik alleen en met mezelf was kon ik wel eens wegdromen. Dan zag ik mij de wijde wereld intrekken, rugzak om en met de verrekijker aanlokkelijke horizonten verkennen. Of ik liep naakt tussen wuivende korenaren en sloeg met verwondering de bontgekleurde vlinders gade. Een koel briesje en een tedere zonnestraal koesterden om beurten mijn bloot lichaam. Ik huiverde van genot. Het ontwaken tussen de flesjes en doosjes gevuld met medicijnen tegen allerlei hinderlijke kwalen was hard. Maar de kassa rinkelde en mijn vader lachte tevreden en mijn moeder hield niet op om mij te prijzen. Op een dag vond ik in het magazijn achter de apotheek een bokaal met gif. Mijn dagdromen transformeerden tot nachtmerries. Als ik straks wakker word ga ik de korenaren zoeken en de vlinder.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Toevallig las ik vandaag ergens iets over het negeren van je eigen schaduwzijde. En warempel, in jouw verhaal blijkt het. Schijnbaar is het niet verstandig. Soms vind ik het moeilijk om te reageren op jouw teksten. Ze zijn -een soort van- dromerig. Altijd met charme. Maar wat mij betreft mag het iets meer op aarde. Of is dat onbegrijpelijk uitgedrukt? Ik lees je altijd wel. Graag ook.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik vraag mij nu toch af of de hp alleen haar ouders heeft vermoord of de gehele apotheekclientèle. Haar schaduwzijde is gitzwart. Het opgeroepen beeld van de vlinder versus vrijheid vind ik een mooi beeld.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dromerig, inderdaad. Jammer dat je HP zo lang vast zit dat er niet een reden is om haar leven nu te beteren. Interessant thema, met die schaduwzijde.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag lieve dames die reageerden op mijn stukje proza. Bedankt voor jullie positieve reacties. Grappig dat jullie zo nieuwsgierig zijn naar wie ze allemaal vergiftigd heeft. Ik had alleen de ouders in gedachten, maar het is interessant hoe jullie verder fantaseerden...... :lol:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski... Ik huiver bij de gedachte dat die schaduwzijde al ergens in die wolk van een baby verscholen zat.. Als je in zo weinig woorden zoveel kan vertellen, droom ik graag met je mee in dit wondertje van vertelkunst.