Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 – Het diner

De kleuren van de kraam komen me van verre tegemoet. Rood, groen, geel, oranje. Maar eigenlijk vooral de kleur groen is goed vertegenwoordigd. Ook de luifel, die de producten beschermt heeft die kleur. Gelukkig regent het niet vandaag. Op druilerige dagen drupt de regen zo van de luifel in je nek tijdens het maken van je keuze. Vandaag ruikt het hier niet zoals het in de zomer soms wel eens kan doen: naar geplette moesjes op de grond of naar zaken die als overrijp bestempeld kunnen worden. Het blijft op deze februaridag bij de geuren van koude lucht, vers gebakken brood en het zweet van hard werkende mannen. Het personeel dat hier werkt maakt volgens mij lange dagen. Ik heb ze wel eens horen zeggen dat ze ’s ochtends om vijf uur naar Rotterdam rijden om daar het goedkoopste van het goedkoopste in te slaan, om daarna terug te rijden en al hun waar netjes uit te stallen. Het resultaat mag er zijn. Ook vandaag is het weer druk in een van de best lopende winkeltjes op de Kanaalstraat. Het personeel, dat altijd gekleed gaat in wollen truien, bodywarmers en broeken met zakken, ziet er wel wat moe en afgepeigerd uit. Toch krijg ik na het afrekenen een flauwe glimlach van ze. “Fijne dag, tot ziens”, zegt de man van achter zijn weegschaal. Ik wurm me tussen tassen met boodschappen en vrouwen met hoofddoeken en trolleys een weg naar buiten. Nog even kijk ik naar de bakken vol vitamines, maar volgens mij heb ik meer dan genoeg aan twee volle zakken. Mijn bewust etende ouders kunnen weer tevreden zijn met de maaltijd die ik ze ga voorschotelen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Je hebt een 'ferm' stukje neergezet! ;) Beeldend geschreven. :thumbsup: Het benoemen van Rotterdam maakte me extra nieuwsgierig maar de Kanaalstraat herken ik niet. Wat is jouw doel ervan om dit specifiek te benoemen? Graag gelezen en tot de volgende opdracht!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk de Kanaalstraat in Utrecht, Marietje. Mijn zoon heeft er een paar jaar gewoond. Hij klaagde steevast dat het er altijd naar koriander rook :) Beslist een 'kleurrijke' straat.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje -> dank voor de verwelkoming en het compliment. Beeldend schrijven is iets wat me (nog) niet goed ligt, dus voor mij was deze opdracht best een beetje zwoegen. Het gaat hier inderdaad om de Kanaalstraat in Utrecht. Leuke straat in de wijk Lombok, waar ik dagelijks mijn boodschappen doe. Er was voor mij geen doel om deze straat specifiek te benoemen, hoewel ik er wel aan dacht dat deze plek voor mij goed te beschrijven viel, omdat ik er zo vaak kom. @Conny -> Het ruikt er vooral in de zomer naar koriander, maar ook naar Turkse pizza's :). Jammer dat je zoon niet van deze geuren hield :). Tip v/d straat is overigens de winkel Persepolis. Overzichtelijke, nette winkel met delicatessen, verse groentes, fruit en een notenbar.