Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #42 - Pizza

“Heeft u daar trek in dan?” Ik stootte mijn vader zachtjes aan en wees naar de vitrine. “Ik weet nog dat we dat vroeger elke zaterdag aten. Moeder was er gek op.” Nog voor het geluid van de bel boven de winkeldeur was weggestorven was de lucht me eigenlijk al teveel geworden. Ik ben altijd meer een vleeseter geweest, maar ik was hier niet voor mezelf. Hij krabde met zijn door nicotine verkleurde vingers zijn kale schedel. “Ja, moeder wel.” “Wat? u niet? Gaat me nu niet vertellen dat u dat altijd tegen uw zin heeft gegeten? Volgens mij heeft u nooit iets tegen uw zin gedaan.” “Ik heb jou opgevoed, toch?” Het was weer het oude liedje. Ik was hier nog geen uur en ik had er al bijna weer spijt van dat ik gekomen was. ‘Hij is zo eenzaam’, had zijn buurvrouw geschreven, en ‘hij zorgt niet goed voor zichzelf, volgens mij eet hij alleen maar pizza.’ “Vertel me anders wat u zeker niet wilt eten.” “Kunnen we niet gewoon een pizzaatje laten komen?” “Ja pa, natuurlijk kunnen we een pizzaatje laten komen, maar het idee was dat u een keertje fatsoenlijk zou eten.” “Ik geloof er trouwens helemaal niks van dat jij kan koken.” “Ik heb het ook zeker niet van u geleerd. Wat ik wel heb geleerd — van moeder waarschijnlijk — is te eten wat de pot schaft.” Ik voelde mijn mobiel trillen in mijn broekzak en dat was maar goed ook, want ik had er nog een sneer achteraan willen geven. Het was een tekstberichtje van Mireille. Het was alsof ze had meegeluisterd; “Wees een beetje lief voor je vader. Hij heeft het niet makkelijk in zijn eentje. Kus.” “Zit je nou weer met dat apparaat te spelen? Mensen hebben tegenwoordig geen aandacht meer voor elkaar, zitten de hele dag maar naar zo’n schermpje te turen.” Ik zuchtte. “Nou, pizza dan maar, pa?”

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Bart, Natuurlijk weer een uit het leven gegrepen verhaal dat mooi wordt verteld. Een beetje pijnlijke realiteit maar wel heel treffend geschreven vind ik. Toch een klein vraagje. Ik weet dat het vaak een issue is in Nederland en bij ons in Vlaanderen veel minder maar... gebruik je bewust "u" om de vader aan te spreken? Is het om bewust en formeel afstand te scheppen? Wij zouden binnen de familie altijd "je" of het Vlaamse "gij" gebruiken. De pizza is in elk geval super okee. Mijn schoonmoeder (85 intussen) wil alleen nog maar naar Pizza Hut tegenwoordig :D :eek:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Nederland is het juist beleefd om u te zeggen tegen je ouders/grootouders. Tegen grootouders in elk geval, ouders kiezen vaak zelf of ze willen dat hun kinderen u of je zeggen. Ik zei altijd je tegen mn ouders, maar ik had vroeger wel vriendinnetjes die altijd u zeiden. Mooi stukje, Bart! Ik gok op de viswinkel?

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We moeten eerbied hebben voor grijze haren, maar die grijze haren mogen dat ook wel eens voor ons hebben toch? Ik vind het heel herkenbaar en realistisch geschreven . Misschien eens een vispizza proberen

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bartsnel, heel goed verteld. Ik krijg een duidelijk beeld hoe de verhoudingen liggen. De sfeer is voelbaar. Zou deze, als het verhaal in de tegenwoordige tijd was geschreven nog meer voelbaar zijn?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel is me voor. Ik vroeg me ook af waarom je voor vt hebt gekozen. Na al deze verhalen vraag ik me inmiddels af of wij zelf ook ook zo zijn/worden als de beschreven ouders. Ik hoop van harte van niet!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom een goed verhaal. Laat goed een eenzame man zien en de generatiekloof tussen de twee personen. Grappig hoe veel schrijvers (waaronder ikzelf ook :P) het belletje van de winkel gebruiken, is een leuk mechanisme om te gebruiken. Top verhaal, Bart!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend vind ik dat in de meeste verhalen naar voren komt dat de HP's een ongemakkelijke of zeer slechte relatie met hun ouders hebben. Zou dat komen doordat daar makkelijk een verhaal van te maken is? Jouw HP had meteen een pizza moeten bestellen. Deze vader is een bijzonder onaangenaam exemplaar. Ik vermoed dat dit soort gesprekken regelmatig plaatsvinden in het 'echt'.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@W Bedankt voor het lezen. Ik denk dat ik - in Nederland - tot de eerste generatie behoor die de ouders tutoyeert, en ik ben erg vrij opgevoed. In strengere of traditionelere gezinnen gebeurt het denk ik nog steeds wel. @Allie, dank je wel. Ja, het viel me niet mee om het duidelijk te maken zonder het te benoemen. @Nicole, bedankt, je hebt gelijk, natuurlijk. Toch vraag ik me af hoe ik zelf zou reageren als ik oud en alleen ben en de jongere generatie gaat zich met mijn leven bemoeien... @Nel & Conny, Dank voor het lezen. Waarom ik het in de verleden tijd heb geschreven? Jullie doen alsof dat een bewuste keuze was. :) Geen moment bij stil gestaan. Als ik tijd heb ga ik kijken wat het effect is als ik het omzet naar TT. @Richard, dank je wel en leuk dat je dat opmerkte. Heel veel scenes en sketches beginnen inderdaad met een winkelbel.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend vind ik dat in de meeste verhalen naar voren komt dat de HP's een ongemakkelijke of zeer slechte relatie met hun ouders hebben. Zou dat komen doordat daar makkelijk een verhaal van te maken is?
Misschien ook wel logisch; elk verhaal heeft een conflict nodig. Als het uitgangspunt is een etentje met ouders en je hebt maar 350 woorden... Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, ik zie de conversatie voor mij. Beeldend beschreven. Als ik een pizza maak, zal ik aan je denken. Misschien eens een quiche proberen met vaders?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, je weet in een relatief korte tekst veel weer te geven over de onderlinge verhoudingen vader/zoon/moeder tot de immer liefhebbende echtgenote aan toe. :) Kijk alleen maar naar deze zin “Ik heb jou opgevoed, toch?” versus het niets tegen zijn zin gedaan te hebben. Je voelt ook de onmacht van de zoon die het zo graag anders zou willen zien. Trieste menselijke relaties hoewel je het niet zo erg afgeschilderd hebt als @Dos. Fijn je weer op de zondagmiddag te lezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal! Ik heb het voor de tweede keer aandachtiger gelezen want jij had de kern in een dialoog verstopt. ;) [ Volgens mij heeft u nooit iets tegen uw zin gedaan.” “Ik heb jou opgevoed, toch?”] Hier draait het om. :thumbsup: Een vlot lezend, compleet verhaal. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, Het leest voor mij als een pijnlijke invulling vd opdracht. Goed geschreven, vooral deze zin:
Hij krabde met zijn door nicotine verkleurde vingers zijn kale schedel

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw dialogen komen altijd heel natuurlijk over. Deze ook weer. Mooi verhaal over vader-zoon relatie. Met slechts enkel aanwijzingen geef je de juiste sfeer weer, waardoor het een verhaal met inhoud wordt. Knap. Zou je 'Gaat u me nu vertellen ...' niet beter kunnen veranderen in 'Ga me nu niet vertellen ...? Er wordt op die regel zoveel 'ge-uut'.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij heeft het misschien niet makkelijk in zijn eentje, maar volgens mij heeft die oude mopperkont dat aan zichzelf te danken :angry: Nou ja, toch wel zielig. Laat hem inderdaad maar lekker pizzaatjes eten, fatsoenlijk eten zal waarschijnlijk toch niet veel zode meer aan de dijk zetten. De zoon is nu de vader geworden, een milde vader... Heel fijntjes omschreven bart! Een dingetje, als je schrijft: 'Ik was hier nog geen uur...' ben je voor mijn gevoel op een vaste plek bij je vader, maar jullie lopen toch in een straat en gaan een winkel binnen? In plaats van 'hier' misschien iets van 'ik was nog geen uur in zijn bijzijn'?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Mili, Marietje, dank jullie wel! Jan ook bedankt; je weet hoe dat soms gaat, een beeld dringt zich op van - in dit geval - een kale man die aan zijn schedel krabt en je denkt, wat zijn zijn vingers geel. Natuurlijk, hij rookt! Heerlijk die kleine flitsen van inspiratie en leuk dat je het opvalt. Dos ook weer bedankt voor je bijzonder kritische blik, met jouw aanwijzing wordt het inderdaad nog beter. Elyse, vader en zoon lijken erg op elkaar. Dankzij het SMS-je probeert de zoon de verstandigste te zijn en loopt het hier nog niet uit de hand. Ik snap wat je bedoelt met 'hier' maar in mijn beleving woont vader aan de andere kant van het land en staat 'hier' voor de plaats waar de vader woont, dus inclusief de winkels. Bedankt voor het lezen, allemaal