Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 Vlees of vis

Bijna was ik er voorbij gelopen; ik was er immers niet naar op weg. Mijn bestemming ligt een paar winkels verderop, maar iets doet mij van gedachten veranderen. Was het de onmiskenbare geur, balancerend op het randje van smerig en heerlijk? Mama is er dol op. Ze is kieskeurig. De schubben horen onbeschadigd, de ogen glanzend, de geur als van de zee. Pa houdt er niet van. Hij eet liever zo’n grote bloederige lap. Zo eentje als ik gewoonlijk voor hem bak. Want koken kan ik, denk ik soms. Al is er steevast commentaar, zijn bord gaat leeg. Altijd. Verder kan ik niets. Aarzelend draai ik me om en staar naar de uitgestalde waar. Zal ik? Maar welke kies ik dan? De geur versterkt als ik aarzelend de deur een stukje open duw. ‘Als een ongewassen vrouw’, zegt pa altijd, ‘zó ruikt het.’ Daar was hij streng op vroeger. Op dat wassen. In onze badkamer stond een bidet. Geen van mijn vriendinnen had er thuis zo een. Logeetjes moest ik vaak uitleggen waar dat vreemde ding voor diende. Ze giechelden er om. En hij werd gebruikt. O wee als ik niet schoon was. Ik wist immers nooit wanneer… Ik trek de deur weer dicht. Maar ik ben geen klein meisje meer. Ik kan nu toch kopen wat ik wil? Koken wat ik wil? Dan wordt pa maar nijdig! Mama vindt het lekker. Opnieuw duw ik tegen de winkeldeur. ‘Hé juffie, erin of eruit,’ blaft de man achter de toonbank me toe. ‘Ik stook niet voor de kat z’n viool!’ Hij lijkt op pa. Dezelfde manier van praten. Grote handen ook. Ja, hij lijkt op pa. Ik stap achteruit en loop de straat op. Ik kan niet zo goed tegen harde stemmen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal waarin zich veel onder de oppervlakte afspeelt, vooral in de middelste alinea. Heel knap verteld, Conny. Een schijnbaar luchtig slot met dat "Hee juffie", maar ook hier staat meer tussen de regels door.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Conny, welkom terug. :) Je hebt het gezin op het hakblok gelegd en fileert het vakkundig. Of het nu vlees is of vis. Uit het kind van de twee, je hp, spreekt onmacht en vernedering. Haar zelfvertrouwen is om zeep geholpen. Een knappe 'geschubde' invulling van deze weekopdracht. Fraai stukje tekst dat tot nadenken stemt. PS: Is het niet de geur versterkt zich of wordt sterker? En loop je niet eerder de straat op?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Conny Hoogendoorn, De onderstroom is duidelijk - niet alleen het bidet werd gebruikt. Noot: HP moest haar vriendinnen uitleggen waar het bidet voor diende, kwamen die vriendinnen in de badkamer (?). Goed verhaal, je laat ook in het midden wat HP gaat serveren: vlees of vis! Het is aan de lezer. (ik hoop vis, laat die vader maar barsten)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ Ik wist immers nooit wanneer…] Deze zin intrigeerde me het meest. Wat een verhaal moet daar achter zitten! Een enorme onzekere HP, getraumatiseerd door haar vader. Goed geschreven, subtiel gebracht. Ik haat de man nu al! :thumbsup: Wat ik mezelf afvraag is, nu de HP volwassen is, waarom zorgt ze nog steeds voor haar ouders? Voelt ze zich verantwoordelijk voor haar moeder? Goede invulling!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili De straat in is m.i. verder lopen. Lastig. Maar de vraag over je geur is nog lastiger. Wederkerig? Voor mijn gevoel niet, maar ik weet het niet zeker. Leonardo? @janp Ik denk toch dat pa zijn zin kreeg, Jan. Liep ze niet weg bij de barse visboer? De vriendinnetjes heb ik inmiddels laten logeren. @Marietje Ik denk dat ze nog niet in staat is van hem los te komen. @Tja Ik denk zo’n bloederige lap. Zoals altijd. Haar opstandigheid werd in de kiem gesmoord, ben ik bang. Dank voor jullie waarderende woorden!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend, hoe helder zoiets benauwends beschreven kan worden. Met een winkeldeur als een soort ademende kieuw tussen verleden en heden... Heel mooi. Ik hoop ook dat het vis wordt Jan, maar dan wel van een andere visboer. Dat blaffende exemplaar mag van mij fijn in zijn eigen sop gaarkoken en die pa verdient eigenlijk helemaal niks. Hooguit een schoteltje verrotte vis. Bah.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe hard klinken de stemmen die ze niet meer wil of kan aanhoren... oorverdovend klinkt datgene wat niet gezegd wordt in dit verhaal. Een beklijvende dramatiek verscholen in het decor van een simpele viswinkel. Mooi gedaan Conny, maar ik weet al langer hoe goed je schrijft.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pakkend geschreven, ik hoop dat ik mijn kinderen minder traumatische ervaringen heb meegegeven en dat ik mijn zoon wat meer respect heb bijgebracht voor vrouwen

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig geschreven miniverhaal! Briljant hoe het zinnetje "ik wist immers niet wanneer..." eigenlijk het hele verhaal vertelt. Respect, Conny.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles is hierboven al zo'n beetje gezegd. Maar toch: prachtig verhaal. Of eigenlijk knap dat je een verhaal hebt geschreven waar het echte verhaal voelbaar onder zit.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harde stemmen, het is vreselijk. Dat maakte voor mij het verhaal duidelijk. Beeldend, mooi geschreven verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Bart, Johanna en Maddbrug. Best vreemd hoe vaak ik de laatste tijd over misbruik schrijf. Het maakt me zo boos. Misschien mijn eigen onmacht wel het meest.