Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#42 Kleuren

Astrid keek om zich heen en genoot niet alleen van de kleuren, maar voornamelijk van de geuren. De verkoper, die een groen voorschort droeg, vroeg waarmee hij haar van dienst kon zijn. ‘Mijn ouders komen vanavond eten en ik wil ze een kleurrijk gerecht voorschotelen. Rood, wit en blauw lijkt me wel wat. O, en oranje. Mijn vader is namelijk een voetbalfan, weet u.’ Hij grijnsde. ‘Nee, dat weet ik niet.’ ‘Als ik zo rondkijk is oranje hier de overheersende kleur. Zou u een etentje voor me samen willen stellen?’ ‘Zolang ik niet bij u thuis hoef komen om te koken, doe ik dat met plezier. Zegt u maar wat ik moet pakken.’ ‘Alles in de kleuren die ik noemde.’ ‘U heeft geen groen genoemd, maar ik vind die keur onontbeerlijk op tafel.’ ‘Oké, doe er dan ook maar wat groen bij.’ Het maakte niet uit wat ik bereidde, mijn moeder zou toch overal commentaar op hebben. Waarom dan veel moeite doen? Met twee plastic zakken verliet ik de zaak en ging naar het aanpalende pand. Het was er erg druk en ik legde mijn tassen pontificaal op de toonbank. ‘Sorry,’ zei ik tegen de andere klanten, ‘maar ik heb last van druktefobie.’ Kennelijk wist iedereen wat het betekende, want ik hoorde geen wanklank. ‘Zegt u het maar,’ zei een jong ding. Haar paardenstaart eindigde op haar kont. Ik wees. ‘Doe maar vier van die niet al te smakelijk uitziende ballen.’ Het meisje trok haar wenkbrauwen samen. ‘Dat is het?’ ‘Nee, je mag ook nog wel vier van die rolletjes pakken, ook al zien ze er niet vers uit.’ ‘Alles is hier vers, mevrouw.’ Ze klonk niet vriendelijk. Om zes uur stonden mijn ouders op de stoep. ‘Jullie kunnen gelijk aan tafel,’ begroette ik ze. ‘Fijn,’ zei mijn vader, ‘want ik heb een razende honger.’ Toen ik naast Jeroen ging zitten, zag ik mijn moeder verbijsterd naar de tafel kijken. ‘Decoratief, hè?’ Ik glimlachte minzaam. ‘Waar zijn de aardappels?’ vroeg ze. Overdreven keek ik van links naar rechts over de tafel. ‘Ik zie ze niet. Waarschijnlijk liggen die nog bij de groenteboer. ‘Wat vind jij hiervan, Jeroen?’ zei mijn moeder scherp. ‘Dat Astrid nogal creatief bezig is geweest,’ antwoordde hij. ‘Een festival van kleuren.’ Ze snoof. ‘Wat doet die komkommer in godsnaam in een bloemenvaas?’ ‘Wat doe jij dan met een komkommer? Eet smakelijk allemaal.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongelooflijke ondeugd. :) (PS: Ik zou als bijvoorbeeld slager de neiging hebben als antwoord op de vraag 'is dit vers' te zeggen, 'nee, het is volkomen verrot') typo: keur/kleur

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:D Ik heb een fatsoenlijke slager. Je moet wat om je klanten te houden.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heerlijk droog weer! Ik ga bij mijn volgende diner ook eens een komkommer in een bloemenvaas zetten :) Zou het opvallen? Diplomatieke gasten blijven meestal beleefd dus het is te proberen. Een vraagje: Is Sonja Astrids pseudoniem? En die groenteboer is wat afwezig volgens mij. Hij zegt dat hij met plezier een etentje voor Astrid wil samenstellen waarop hij haar vraagt wat hij moet pakken. Ik heb in ieder geval kleurrijk genoten!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh je moeder heeft ook geen gevoel voor humor :) een mooie tegenstelling met de HP Ik zou je moeder de volgende keer ipv bloemen een boeketje groente geven......in een vaasje.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zal van Sonja Astrid maken. Foutje. Ik zit heel vaak met namen te donderen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een bijzonder goed idee om een foto van dit diner te maken. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar dit tafereel.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Sorry,’ zei ik tegen de andere klanten, ‘maar ik heb last van druktefobie.’ Kennelijk wist iedereen wat het betekende, want ik hoorde geen wanklank. ’
Echt Tja, ik beloof het je, deze ga ik uitproberen. Geweldig!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom is er altijd zo'n strijd tussen moeders en dochters? Leuk verhaal, ik ben ook benieuwd naar een foto van de tafel, De komkommer in de vaas kreeg ik wel meteen duidelijk door! :lol:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met verbazing en vermaak gelezen, Tja, maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat er maar weinig van snap. "Astrid keek om zich heen en genoot niet alleen van de kleuren, maar voornamelijk van de geuren." Toch lijkt het hele verhaal over kleuren te gaan. Wat heeft deze familie met kleuren? Waarom is ze vriendelijk bij de groenteboer en onbeschoft bij de slager? De komkommer in de vaas ontgaat mij ook. En waar zijn de aardappelen?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, tafeltje dek je, komkommertje strek je. Komisch met een wrange onderklank op nuchtere wijze verteld. Leuk, leuk.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat komt omdat vrouwen onberekenbaar zijn, Bart. Het ene moment zijn ze vrolijk en om de een of andere onduidelijke reden kunnen ze plotseling chagrijnig worden. Ik weet niet wat de familie met kleuren heeft. Astrid wilde het zo.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest even schakelen. Humor uit de diepvrieskist. Typisch Tja. Waarom reageren die klanten bij de slager niet als je zo plompverloren voorkruipt; tien wachtenden voor u. Zijn de mensen in Grunnen zo timide door al die aardbevingen. Hier in het zuiden zouden ze erop los timmeren, elkaar met grote lappen vlees om de oren slaan. Hoewel wij ook aardbevingen hebben gekend toen er mijngangen instortten en huizen verzakten. De kolengraversmentaliteit is waarschijnlijk anders dan die van de gasexploiteurs. Graag gelezen. Heb wel de verwarming een paar graden hoger gezet. :) bij de groenteboer. > bij de groenteboer.'

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, de sfeer zit er goed in! Dat jong ding zie je ook zo voor je. En ja, waarom zoveel moeite doen? Bij vader is zijn honger meestal met alles te stillen! Moeder is ook rupsjenooitgenoeg ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moest nog even teruglezen wat ik geschreven heb. Ik gooi uit mijn losse pols er zomaar wat neer. ik denk niet lang over een opdracht na. Vader is inderdaad snel tevreden, moeder nooit. Het zit zo, Dos. Mensen zijn hier niet gewend dat anderen voorkruipen. Ze moeten het mij ook niet flikken, want dan zeg ik er iets van. Aangezien ze niet zo'n brutale vrouw gewend zijn, zijn ze met stomheid geslagen.