Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

weeskind #42

Omdat ik geen ouders heb gekend, kan ik deze opdracht niet invullen. Ik heb me dan maar gestort in een verhaal dat met voedsel en geuren te maken heeft. En met ouders. Ik hoop dat het door de beugel kan. Ik neem U mee terug in de tijd. Sinds enkele weken ben ik een dienstmeisje. Mensen herkennen dienstmeisjes aan de witte kap die hun haar bedekt en hun gezichtjes grotendeels verbergt. Door een ongeval is mijn vader die tegelschilder was, blind geworden. Het besluit om mij van school te halen doet mijn ouders veel verdriet, maar als de honger een metgezel aan tafel wordt, worden de kinderen ingezet als kostwinnaar. In onze stad Delft woont een beroemde schilder, Johannes Vermeer. Zijn meesterwerken hangen nu in musea al over de wereld en zijn miljoenen waard. In de tijd dat ik in zijn huis de nederigste positie innam, was het moeilijk voor hem om zijn groeiend gezin, ( ieder jaar was er een boreling), te onderhouden, en om zijn stand op te houden. De welvarende bourgeoisie liet hun echtgenotes door hem schilderen. Het was iedere keer spannend of de opdrachtgever tevreden was over het resultaat en hem de beloofde daalders uitbetaalde. Eén van mijn taken is naar de markt gaan. Om goede etenswaren in te slaan tegen een redelijke prijs. Bij mijn eerste marktbezoek weigerde ik de mij aangeboden producten. Ik rook eraan en constateerde dat de waren niet vers waren. De man was verbaasd over mijn gedrag want de vorige dienstmeid was niet zo kieskeurig geweest. Maar hij waardeerde mijn optreden. Met een knipoog liet hij zijn zoon betere kwaliteit brengen. Een aardige jongeman met een gulle lach, met vriendelijke ogen, maar met handen die zijn beroep verraden. Rood tot in de kleinste poriën. Een andere taak is het schoonhouden van het schildersatelier. Ik houd van de verfgeur die daar hangt. Het doet mij de geur van de markt vergeten. Met mijn aangeboren gevoel voor schoonheid kijk ik liever naar de handen van Meester Vermeer wanneer hij met zijn penselen prachtige vrouwen op het doek laat verschijnen. Op hem werd ik verliefd, maar ik trouwde met de zoon van de marktkramer zodat mijn ouders geen honger meer moesten lijden. gebaseerd op het boek en de film “Het meisje met de paarlen oorbel”.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, Blavatski. Ik houd van zulke verhalen. Ik vind dat je het goed hebt geschreven. Ik vermoed dat ze vlees ging kopen. Een originele invulling :thumbsup:.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke invulling, Blavatski. Voor mij voldoet jouw inzending perfect aan de voorwaarden. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie geschiedenis les! Jij hebt het geschreven in een plechtige taal. Ik vraag me af of in die tijd dat het verhaal zich afspeelt, de dienstmeiden deze taal ook eigen waren. Daar weet ik te weinig van. Compliment voor je openheid! :) Mooie invulling! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, Je opent natuurlijk met een pijnlijke vaststelling wat je eigen achtergrond betreft. Toch slaag je erin om door middel van de fictie een mooi verhaal neer te zetten en de opdracht helemaal in te vullen. De insteek naar de meid van Johannes Vermeer is leuk gevonden. Wat geuren en kleuren betreft had je er misschien toch nog iets meer kunnen mee doen. Je schrijft: "Ik houd van de verfgeur die daar hangt. Het doet mij de geur van de markt vergeten." In de tijd van Johannes Vermeer was een schildersatelier een waar laboratorium. Niet alleen moet er een doordringende geur van bijvoorbeeld terpentijn hebben gehangen maar het moet er ook geroken hebben naar beenderlijm, krijt en aluin bijvoorbeeld. De schildersdoeken moesten namelijk eerst zorgvuldig geprepareerd worden met een ondoordringbare ondergrond. (Een oude schilderswijsheid zegt: een schilderij wordt nooit beter dan zijn ondergrond) Nu doet men dat tegenwoordig met kant en klare gesso maar vroeger had men daar stinkende beenderlijm voor nodig. Je kon dus nog veel meer kleur en geur in je verhaal brengen. Beschouw het niet als kritiek. Het is maar een tip om je verhaal nog doordringender te maken. Mooi gedaan hoor!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, dank voor het mooie commentaar. Ik ben er blij mee. Inderdaad kon ik meer creativiteit aan de dag gelegd hebben met de geuren. U hebt dat mooi uitgelegd. Ik zal er in het vervolg op letten. Fijne leerzame tip :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, mag ik u zeggen dat ik u een wonderbaarlijke vrouw vind? U schrijft ontegenzeggelijk goed; dit zei ik u al toen u hier net op het forum kwam. Ook heb ik u gelezen op de Belgische site die u @Marietje opgaf. Hetgeen mij opvalt is dat u weinig op anderen reageert en volgens mij is het podium Schrijven Online per definitie geschikt om van elkaar, als schrijvers, te leren. Ik zou u dan ook willen vragen uw schuchterheid te overwinnen. In reactie op uw bovenstaande tekst vind ik mij in het commentaar van @Ryn in # 4. Voor mij komt uw tekst enigszins incoherent over. Let wel, het is mijn mening. U behandelt m.i. te veel kleuren en geuren. Maar feit is dat ik u heel graag lees.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, dank voor de lovende woorden. Fijn dat je reageert op mijn "weeskind"-verhaal. Ik ben mij er niet van bewust plechtig te schrijven. Wilt U eens een voorbeeld geven? Dat zou me dan kunnen helpen wat U bedoelt. Vergeet wel niet in dit verhaal dat de HP uit een goed milieu kwam en door het ongeval met de vader, het gezin naar beneden duikelde. Er bestonden toen nog niet die goede voorzieningen als nu.....en nog durft men klagen :confused:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, bedankt voor de fijne reactie. Dank voor de complimentjes, ik bloos ervan. Het is raar Mili, maar juist vanavond heb ik een aantal reacties geplaatst, ik heb je gedachten opgevangen? Ik zal mijn schuchterheid proberen te overwinnen :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anne, voor je lovende woorden. Ze ging inderdaad vlees kopen. Als echtgenote van de slagerszoon was er altijd een stukje vlees op tafel. ;) bij haar ouders.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De opening deed me even slikken. Ondanks dat je je ouders niet hebt gekend (ik hoop dat dit niet klopt), vind ik dat je een geweldig stuk hebt geschreven. Als je in die tijd bent getrouwd, vind ik het knap dat je het zo duidelijk hebt kunnen verwoorden, meisje met de parel. Je mag best je tegen ons zeggen, hoor.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, de opening klopt wel en dat is waarschijnlijk de basis van mijn toch enigszins filosofische stukjes proza, ik ben in een weeshuis opgegroeid. Mijn ouders hebben hun leven voortgezet, ieder apart, en zijn redelijk oud geworden. Maar ook de eerste wereldoorlog zit er tussen, het grootouderlijk huis in Rotterdam werd gebombardeerd. Tja, tja, zo zit dat een beetje ineen. Noch vader, noch moeder hadden enig interesse in mij (en mijn 4 jaar ouder zusje die zich als een moedertje over mij heeft ontfermd). Het leven neemt en geeft. Fijn dat je mijn stukje mooi vindt, bedankt voor je belangstelling en het compliment. Nog een fijne zondag! :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Op hem werd ik verliefd, maar ik trouwde met de zoon van de marktkramer zodat mijn ouders geen honger meer moesten lijden.' Deze zin schildert prachtig de hele dramatiek van het verhaal. Heel mooi geschreven Blavatski...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U Maddbrug en Elysevdr voor Uw mooie reacties! Fijn dat er positief gereageerd wordt. :nod: Ik ben altijd een beetje onzeker of ik de juiste sfeer wel tref.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatsky Ik sluit mij aan bij de teneur van de reacties. Je stijl is mooi en je bent duidelijk belezen, getuige ook de keuze voor je SOL-naam en avatar. Desondanks heb ik kritiek. Ik vind deze tekst te feitelijk beschrijvend overkomen. Non-fictie haast. Ik "voel" er niets of weinig bij. Mijn lakmoesproef is altijd: kan het me schelen wat er met de hp gebeurt of is gebeurd? In dit geval niet. Sorry. Taalzeurtjes: - al over de wereld >> anglicisme (all over the world) ? - De welvarende bourgeoisie liet hun echtgenotes >> "hun" past niet bij het enkelvoudige "bourgeoisie" - verraden >> verrieden (verraadden) - zodat mijn ouders geen honger meer moesten lijden. >> (moesten is Vlaams) >> ... hoefden te lijden. Omdat het hier een toekomstige omstandigheid uitdrukt (wens) en geen vast oorzakelijk verband, zou ik overigens voor het vrijwel in onbruik geraakte "opdat" gaan i.p.v. "zodat".

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedendag Leonardo, ben blij met Uw reactie ondanks het even moeten slikken wat betreft de kritiek. Dank voor de belangstelling en de correcties. Ik houd de opmerkingen in mijn achterhoofd opdat/zodat :o de volgende stukjes iets indringender zouden worden. ivm gevoelens/emoties. Dat is toch de bedoeling van dit forum, hè? De ander iets bijbrengen naast de complimentjes over de goede kanten. Met frisse moed ga ik de volgende opdracht tegemoet.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedendag Conny, bedankt voor de belangstelling en het commentaar en het compliment. Zoals ik al aan Leonardo schreef: ik neem de goede raad zeker aan. Ik voelde zelf wel dat het iets te gemaakt was, maar ja, de muzen zitten niet altijd op onze schouders, hè?! :\\

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is toch de bedoeling van dit forum, hè? De ander iets bijbrengen naast de complimentjes over de goede kanten. Met frisse moed ga ik de volgende opdracht tegemoet.
Absoluut! Vooral doorgaan. De volgende opdracht is trouwens erg lastig #zucht