Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 Winterse kost

Vroeg uit de veren. In ieder geval nog even boodschappen doen voor morgen. We trekken dan eropuit voor een jaarlijks familie-uitje; een dagje Naturalis. Deze keer is het mijn beurt om te zorgen voor een maaltijd als afsluiting van dit samenzijn. Als herbivoor is het geen makkie om hongerige maagjes van echte carnivoren te vullen. De blinkende glazen van de vitrine doen me al duizelen bij het aanzien van al die huidskleurige overblijfselen van wezens die eens vrolijke, nietsvermoedende twee- of viervoeters waren. Een lieve man groet mij met zijn hakbijl omhoog geheven; in de aanslag voor zijn werkblok. Zijn witte schort vertoont bloederige sporen van zijn bijna voltooide ochtendritueel. Karkassen lijken mij triest aan te staren. Bijzonder dat je van dieren kan houden en toch deze arbeid kan verrichten. Even herinner ik me weer het moment dat ik als kind van vijf jaar nieuwsgierig het jaarlijkse novembermaandritueel op de boerderij voor het eerst aanschouw. De keerzijde van het mooie dierlijke bestaan. Ik snuif zo nog die akelige lucht op en zie dat bloedbad weer voor ogen. Vanaf dat moment voor mij geen spierbundels meer op mijn bord. Toch maak ik voor mijn schoonfamilie met liefde en plezier een gezellig gerecht voor morgen klaar. Een winterse kost met …

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wortelen? Boerenkool? Soja? Rookworst? Verse worst? Schijnbaar is het een indrukwekkende gebeurtenis geweest, die slachtpartij. Moedig van HP om toch vlees te bereiden voor haar schoonfamilie (daar ga ik vanuit tenminste). Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Mirte en wat ik vooral waardeer... deze herbivoor is niet dogmatisch en niet zelfzuchtig. Toch kan ik de weerzin begrijpen. Een vijfjarig kind hoeft geen bloedbad te zien. "Een lieve man groet mij met zijn hakbijl omhoog geheven..." een bijzondere zin. Een moedige zin. Erg mooi die tegenstelling erin. Fijn stukje.Een mooi evenwichtig miniatuurtje. Erg leuk.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Johanna B. het ingrediënt laat ik aan de fantasie van de lezer over ;) Jouw conclusie is helemaal waar! En Thx voor het compliment. @ Ryn, bedankt voor jouw toelichtende details! Daar word ik helemaal happy :) van.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De film 'Silence of the lambs' schiet door mijn hoofd. Daarin heeft de HP een zelfde trieste ervaring als jong meisje. Een goed, kort verhaal. Zonder veel details, als lezer duidelijk in te vullen. Het beeld van de slager is sterk! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, leuk om te lezen welke gedachten er door de lezer heen flitsen. Thx voor jouw complimenten! Mijn dag kan niet meer stuk ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind het knap dat na al die ervaringen en de keuze om vegetariër te worden, om dan toch vlees te bereiden voor je geliefden of familie. Geeft een hoop karakter weer. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze vegetariër mag ik wel, ik ben zelf ook een echte carnivoor :). Ik vind het knap hoe duidelijk de slager hebt beschreven. Goed gedaan :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, dankjewel. Door de feedback valt het oog op de slager, dat is een verrassende eyeopener voor mij.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onzelfzuchtig is ze zeker. Ik vind het altijd mooi als mensen elkanders keuzes aanvaarden, ook al hebben ze een ander standpunt. Erg kritisch heb'k niet gelezen, maar wel graag.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Heb medelijden met dat jonge meisje en respect voor het grote meisje die ondanks haar trauma een maaltijd met vlees wil bereiden. Das pas echte liefde

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook respect voor de jonge vrouw. Ondanks haar afkeer gaat ze toch de dieren voor haar schoonfamilie verder bereiden. Hoewel ze eigenlijk voor haar ouders zou koken. Maar dit terzijde.