Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#41 Rode rozen

Eigenlijk is het heel triest dat we Valentijnsdag vieren. We zouden eigenlijk elke dag lief voor elkaar moeten zijn. Dat bedacht ik me terwijl ik een mooie bos rozen aan het uitzoeken was op de markt. Achter mij liepen dikke rijen mensen langs de winkels. Een lompe man botste tegen mijn schoudertas. Hij zei niet eens pardon. Naast mij zag ik een lange jongen van een jaar of twintig met de handen in zijn zakken naar de bloemen kijken. Hij wiebelde met zijn voeten en had flinke blosjes op zijn wangen. 'Zoek je iets speciaals?' De verkoper was nergens te bekennen. 'Eh, nee, ja, weet ik niet,' stamelde de jongen. Zijn wangen werden nog roder en zijn hele lijf leek mee te wiebelen. 'Is het voor een mooi meisje?' Hij knikte. 'Weet je welke kleur ze mooi vindt?' Hij schudde zijn hoofd. 'Ga je zo direct naar haar toe?' Hij knikte. 'Zijn jullie al lang samen?' Hij schudde zijn hoofd. Ik keek hem aan. In zijn ogen zag ik wilde paniek en ik kreeg medelijden. Ik herinnerde me hoe ik vroeger op school uitkeek naar Valentijnsdag, naar het moment dat de deur van het klaslokaal open ging en er een grote bos rozen binnengebracht werd. Aan elke roos zat een kaartje. Sommige meisjes kregen heel veel rozen, anderen kregen niets. Altijd vond ik het weer spannend: zou er voor mij ook één bij zijn? Ik merkte dat ik de jongen nog steeds aanstaarde. 'Ik denk dat je het beste rozen kunt kopen. Dat vinden meisjes meestal toch echt het leukst.' Ik zag hoe de trekken op het gezicht van de jongen ontspanden. 'En als je echt niet weet welke kleur ze mooi vindt, zit je met rode rozen altijd goed. Kijk, ik vind deze zo mooi! Daar, met dat witte randje.' Ik wees op een rij bakken aan de linkerkant van de kraam. De jongen leek nu werkelijk een beetje te ontdooien. Hij haalde zijn handen uit zijn zakken en liep in de richting die ik aanwees. Voor een vaalcrémekleurige bloemenbak zakte hij door zijn knieën en bestudeerde de rozen. Vooraan de rij hing een bordje: twee bossen voor vijf euro. Hij pakte voorzichtig een bosje uit de bak. Het water droop ervan af. Hij hield het een halve meter van zich af en keek mij hulpeloos aan. Zou hij nog nooit bloemen gekocht hebben? Ik liep naar hem toe, nam de bos van hem over en reikte naar de bak. 'Wil je er nog een?' De jongen knikte. Inmiddels was de verkoper weer terug. 'Goedemorgen, kan ik u helpen?' 'Ja meneer, wilt u deze twee bossen samenvoegen en mooi inpakken?' Ik knikte naar de jongen, die inmiddels weer met zijn handen in zijn zakken stond. 'Het is voor een meisje.' De bloemenman pakte de bossen van mij aan en stapte zijn truck weer in. Ik gaf de jongen een bemoedigend tikje op zijn schouder en verdween.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alliecalhoun, Heel herkenbaar dit. paar dingetjes die me als lezer opvallen.
Achter mij liepen dikke rijen mensen voorbij langs de winkels
- zonder 'voorbij' loopt de zin beter.
Inmiddels was de verkoper weer terug. 'Goedemorgen, kan ik u helpen?' 'Ja meneer, wilt u deze twee bossen samenvoegen en mooi inpakken?' Ik knikte naar de jongen, die inmiddels weer met zijn handen in zijn zakken stond. 'Het is voor een meisje.' De bloemenman pakte de bossen van mij aan en stapte zijn truck weer in. Ik gaf de jongen een bemoedigend tikje op zijn schouder en verdween.
Mijns inziens met returns: 'Goedemorgen, kan ik u helpen?' 'Ja meneer, wilt u deze twee bossen samenvoegen en mooi inpakken?' Ik knikte naar de jongen, die inmiddels weer met zijn handen in zijn zakken stond. 'Het is voor een meisje.' De bloemenman pakte de bossen van mij aan en stapte zijn truck weer in. Ik gaf de jongen een bemoedigend tikje op zijn schouder en verdween.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Ik stond erbij toen ik het las. -Wat heeft (bijna) iedereen toch tegen Valentijnsdag? Persoonlijk zou ik er bloednerveus van raken als de echtgenoot mij dagelijks de liefde zou verklaren. Als hij eraan denkt dat het Valentijnsdag is, krijg ik meestal een kaartje en een cd of een boek of iets dergelijks. Ik vind dat lief, gewoon een mooi gebaar tussen de normale drukte door.-

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jp: thanks, zoiets? @Johanna: het is het moeten... Het is zo spastisch, er hangt teveel vanaf. Het wordt opgeblazen tot zo'n grootte dat het iets zegt over je relatie ofzo. Dat is heel anders dan dat iemand af en toe spontaan iets leuks voor je meeneemt. Maar mijn man en ik gaan vandaag wel gewoon gezellig samen doorbrengen hoor, we letten er wel een beetje op dat we dan niet allebei de hele dag druk met andere dingen zijn. Ik vind het alleen niet zo nodig om dan vandaag allemaal cadeaus uit te wisselen enzo. (niet meer... vroeger toen we nog verkering hadden wel natuurlijk hihi).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar zeg je wat. Mijn echtgenoot heeft doorgaans weinig tijd voor spontane cadeautjes. Ik zie zo'n datum als een handige leidraad :). Ik denk dat ik gewoon te lui ben om me te ergeren aan het feit dat het Valentijnsdag zogenaamd is gegrepen door de commercie (wat een naarling is die commercie toch). Wij hebben zelf een winkel. Hoewel onze handel helemaal niet afhankelijk is van feestdagen, wens ik onze medewinkeliers en goede dag toe vandaag 8). In ieder geval een liefdevolle dag vandaag.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de collectieve Valentijnsaversie ook een beetje opgeblazen ondertussen :D Waarschijnlijk heb ik net als Johanna gewoon niet zoveel zin om er werkelijk iets van te vinden. Lief verhaaltje, al zat ik met spanning te wachten op een verrassende clou, die niet kwam.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha nee, op valentijnsdag mag het gewoon lief zijn zonder dubbele bodems vind ik, Angela ;) Ik moet de rest van het jaar al verrassende dingen schrijven enzo :P En Johanna, ik vind dat commercie-gedoe ook overdreven hoor, volgens mij is dat gewoon een smoes bedacht door mensen die single zijn en Valentijnsdag niet leuk vinden. Ik vind Valentijnsdag best leuk, zolang het ontspannen blijft en geen verplichting.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inderdaad een lief verhaal. Ik heb ook niets met Valentijnsdag. Uit het niets overgewaaid uit Amerika.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij hebt de Valentijn gedachte goed begrepen. Het verhaal kabbelt als een rustig beekje voort. Lekker tussen al die heftige invullingen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal, Ik hoop dat zijn vriendinnetje de rozen kon waarderen :). Ik ben het met je eens dat valentijnsdag onzin is en dat je gewoon elke dag lief voor elkaar moet zijn!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een lekker rustig en lief verhaaltje, ik heb het met plezier gelezen. Leuk ook om nu te weten hoe bart vroeger bij die bloembakken stond te wiebelen 8) Het is misschien een domme vraag, maar in welke bos rozen zit P. Coelho verstopt?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herkende de wijsheid in de eerste zinnen. Nogmaals, het hoefde geen Paulo Coelho te zijn. Ik merk dat veel van jullie ofwel de wijsheid aan het begin van het verhaal inleidend gebruiken of afsluitend als conclusie. Ik kon de jongen goed voor me zien, zijn onzekerheid. Wat doet de liefde met een mens... Ben blij dat ik in een langdurige relatie zit en niet meer blootgesteld ben aan deze onrust en verliefdheidsleed. Wat fijn dat de hoofdpersoon zo lief is voor die jongen...

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg ook waar hij 'verstopt' zat, ik heb ook geen letterlijke citaten in mijn tekst gebruikt. Maar ik heb het antwoord op mijn vraag :) :thumbsup: