Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #41 – Valentijnsdag: Niet of nooit geweest

Maandenlang heb ik achterin de kast gestaan. Klem tussen twee afzichtelijke bloempotten, waarvan ik kon begrijpen dat zij in een donker hoekje waren beland. Waarom ook ik tot de bannelingen behoor, snap ik eigenlijk nog steeds niet. Ander verhaal. Maar ik ben letterlijk uit de kast gekomen. Vrolijk neuriënd greep ze mij gistermiddag totaal onverwacht bij m’n nek en liet me in een –kokend heet!- sopje glijden. Ik voelde een bruisende vloedgolf langs mijn rondingen gutsen, langs mijn hals golfde het bleekwater bij mij naar binnen. Het water was te heet voor haar zorgvuldig gemanicuurde handen. Dus liet ze me even weken. Het deerde mij niet, want na deze wasbeurt stond mij iets moois te gebeuren. Dat had de bontgekleurde vaas me al eens toevertrouwd. Zij had al eerder in dat hete water gelegen en mocht daarna ruim twee weken pronken op tafel! ‘Het enige wat je hoeft te doen’, zei ze, ‘is mooi staan, en je laten vullen met water en een bos bloemen. Meneer nam die toen voor mevrouw mee.’ Ik raakte opgewonden van mijn vooruitzicht. Jubelde van blijdschap op het moment dat mevrouw me uit het water optilde en mij grondig boende met het gele schuursponsje. Met een gladgestreken theedoek droogde ze mij zorgvuldig af en ik kreeg de ereplaats. Daar stond ik dan: midden op de ronde keukentafel. Licht euforisch, te stralen in mijn eenvoud. Dat wil zeggen: mijn kale eenvoud. Er klopte iets niet. Geen water. Geen bloemen. Ik liet het mijn pret niet drukken en besloot te genieten van het moment. Ik voelde dat ik deel uitmaakte van het échte leven. Pikte “Met het oog op morgen” mee en hoorde de journalist over Valentijnsdag verhalen. Dat zou morgen, dus vandaag, zijn. Mevrouw zette de radio harder gaf meneer een stevige knuffel. ‘Hoor je dat, schat?’ Enfin. Vanmorgen wachtte mevrouw. Vanmiddag ook nog. En toen het donker geworden was, pakte ze mij liefdevol met twee handen op en mompelde in zichzelf: ’Tja, bij getrouwde mannen kom er een moment waarop ze hun vrouw gaan zien als een onderdeel van het meubilair”. Het is donker hier.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel om vanuit de vaas je verhaal te schrijven. De zin dat getrouwde mannen hun vrouw gaan zien als meubilair is er een van Coelho, begreep ik. Ik hoop zo dat de vrouw haar man ook zo gaat zien. Trouwens een lege vaas siert zichzelf, zou ik de vaas willen zeggen. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg originele invulling en het verhaal klopt helemaal. :thumbsup: Goede opbouw naar een teleurstellend einde voor de vrouw des huizes! Ik zou zelf bloemen kopen. :nod: 'Maar schat, tuurlijk houd ik nog steeds van je dikke... portemonnee!" :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend dat je het verhaal uit het perspectief van de vaas schrijft. Vond je het moeilijk om te doen? En de wijsheid sluit het verhaal mooi af, onverwachts.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug dankjewel. Inderdaad, de vaas siert zichzelf. Spijtig dat ze weer naast die saaie bloempotten terecht is gekomen. Het schitteren houdt daar wel op... @Marietje bedankt. De liefde van de vrouw gaat door de portemonnee! ;-) @Odile ik kwam op dit perspectief nav de 99 witte kopjes op een tafel. We hadden bij de cursus een soortgelijke opdracht gehad. Vind ik wel leuk, sprekende voorwerpen. @Conny dankjewel. Ik zat duidelijk in de 'lieve flow' van Valentijn. Scherven waren niet in mij opgekomen, maar vind ik wel een leuke wending! De afwachtende vrouw wordt lekker assertief of agressief; -). Ga ik misschien nog wat mee doen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi zo'n vaas met gedachten en gevoelens. Een prachtvaas behoeft geen bloemen. Dat heeft haar man ongetwijfeld ook gedacht of is hem die opgepoetste vaas ook niet opgevallen? Leuk verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja bedankt voor je reactie. Het mooie van reacties op mijn verhaal vind ik dat jullie mijn aandacht vestigen op andere zaken die ook beschreven kunnen worden. De man, inderdaad. Want doet of denkt hij? 350 woorden belet om meerdere invalshoeken in 1 verhaaltje te gebruiken. Maar door jullie commentaar ga ik daar wel over nadenken. Super leuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een tragisch verhaal. Voor de vrouw bedoel ik. De vaas kreeg lekker aandacht en staat nog op tafel. Ik ben het er mee eens dat een mooie vaas niet perse bloemen nodig heeft. Een onverwachte maar zeker geslaagde invulling van de opdracht. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alice, Zoveel lezers, zoveel smaken. Ik vind je perspectief origineel, maar bij sprekende voorwerpen vind ik het altijd moeilijk om bij de les te blijven. De typering van dit huwelijk en de manier waarop je de Coelho-spreuk hebt verwerkt kan ik wel waarderen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is volgens mij een bekende schrijfoefening. Een verhaal schrijven vanuit een voorwerp. Zo heb ik ooit eens een verhaal van 750 woorden geschreven terwijl ik een in China geproduceerd schilmesje was. Eerst vond ik het een stomme opdracht. Onder het schrijven werd het een steeds leukere opdracht. Jammer dat ik het niet heb bewaard eigenlijk. In ieder geval kan ik sinds die opdracht dit soort verhalen erg waarderen. Dit wilde ik nog even toevoegen aan mijn eerdere reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Johanna. Wij hebben eerder op cursus creatief schrijven ook zo'n opdracht moeten maken. Eerst wist ik ook niet waar te beginnen. ('ben toch niet gek?!') Maar het went ook wel om als een ovenwant of stoel te praten...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht eerst dat je over een lesbienne schreef die net uit de kast was gekomen. Dan leest je tweede alinea wel erg raar. Pas aan het einde van het verhaal had ik door dat je vanuit een vaas schreef. Toen ik hem daarna nog een keer las had ik hem door :). Een origineel verhaal. Ik heb het niet zo met de vrouw te doen als de andere forumleden. Door de wijsheid die ze zegt lijkt het alsof ze het accepteert en het niet erg vindt. Ik vind het een mooi einde.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi om vanuit het perspectief van de vaas te schrijven en ook erg treffend geschreven. Ik had ook even de vrees dat de vaas aan diggelen zou gaan, maar het bleef gelukkig een mooi ingetogen stukje. Knap werk en fijn geschreven. Ik heb ervan genoten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, ja dan heb je inderdaad een ander verhaal... Was niet mijn bedoeling om je op het verkeerde been te zetten, maar ik vind het wel grappig dat dat toch gebeurd is

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@W.Rynlandt, Dankjewel. Ik heb jouw verhaal van deze opdracht ook gelezen en wilde er een reactie op plaatsen, maar wist niet zo goed wat ik zou zeggen, behalve dan dat ik het heel mooi vond en ook wel ingewikkeld. Maar daarom juist weer mooi (ben ik nog te volgen ☺?). Ik besef me dat er nog een hoop te lezen en leren valt. En wat is dat mooi!