Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #40 - Een wijze les

‘Dag, meneer van Dusschoten.’ Een bekende stem zorgt ervoor dat Frans zijn ogen opent. Hij knippert een paar keer door het felle licht en de zwarte schaduwen veranderen in gekleurde objecten. Verschrikt schiet hij overeind. Eén paar ogen kijken hem nieuwsgierig aan. ‘Mag ik vragen waar ik ben?’ vraagt hij uiteindelijk. ‘Het dierenbos, waar anders?’ antwoordt meneer de Uil hem. Frans schudt zijn hoofd. ‘Je vraagt je vast af wat dit allemaal is, of niet, Frans?’ Frans knikt bedeesd, zojuist zat hij nog in zijn auto waarvan hij de macht verloor en al slippend op een sloot afreed en nu praat hij met meneer de Uil alsof het de normaalste zaak van de wereld is. ‘Wij vonden dat er nodig wat moest gebeuren, jawel.’ ‘Hoe bedoelt u?’ vraagt Frans terwijl hij overeind krabbelt. Meneer de Uil kijkt links van hem en Frans volgt zijn blik. Er staat een kleine televisie en daarop ziet hij een huiselijk tafereel. Hij kijkt nog eens goed en herkent zijn vrouw, kinderen en zichzelf. Hij ziet hoe zijn vrouw hem heerlijk eten voorzet, hoe zijn kinderen hem enthousiast verhalen vertellen, hoe zijn jongste om aandacht vraagt. ‘Wat heeft dit ermee te maken?’ vraagt hij verbaasd. ‘Kijk naar jezelf, kijk goed, Frans.’ Frans tuurt naar het beeldscherm en ziet hoe hij zonder op te kijken zijn eten naar binnen schrokt, om vervolgens de televisie aan te doen en de krant erbij te pakken. Zijn familie eet verslagen door. ‘We hebben het allemaal wel eens druk, jawel. Maar dit loopt de spuigaten uit. Je moet niet vergeten wat het belangrijkste is in het leven.’ ‘Maar wat doe ik dan verkeerd?’ vraagt Frans hopeloos terwijl er alleen nog maar meer beelden voorbij komen waarin hij zijn gezin teleurstelt. ‘Je hebt veel bereikt in je leven Frans, je kent veel successen. Maar je moet de liefde van je gezin niet onderschatten. Zij zullen je opvangen wanneer je successen voorbij zijn.’ Meneer de Uil wordt steeds vager in zijn boom. Het interieur van de auto wordt steeds duidelijker. Na een tijdje is Fabeltjesland helemaal vervaagd en rijdt hij weer op de weg. Verbaasd kijkt hij om zich heen, als hij beseft dat hij niet in de berm ligt. Aan de zijkant van de weg ziet hij een tankstation met diverse boeketten. Hij stapt uit, kiest de mooiste uit en gaat op weg naar zijn familie. Om alle verloren tijd in te halen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Anne! Mijnheer de uil die verschijnt als een soort engel. Wel gevaarlijk op de weg om zo "weg" :D te dromen. Je zou haast echt in de berm terecht kunnen komen. Ik weet niet of je die wijze les overigens voor iemand persoonlijk hebt bedoeld, maar wie het schoentje past trekke het maar aan zou ik zeggen. In elk geval inderdaad een goede raad voor ons allen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, Ik vind het ook een mooi verhaal en heel origineel hoe je het dierenbos erbij haalt. Dit is een sterk beeld:
Hij knippert een paar keer door het felle licht en de zwarte schaduwen veranderen in gekleurde objecten.
dingetje: 'als hij zich beseft' zonder zich

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, leuk gevonden! Eens een andere kijk op het wereldje van de Fabeltjeskrant. Wijze lessen van meneer de Uil! een paar kleine details voor jou: Zonet - zojuist ... Na een tijdje is fabeltjesland helemaal vervaagd ... (t mz d) Je zit zo in jouw verhaal, Frans is Frank geworden ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stoere tekst, Anne. Vraag me af of Frans van Dusschoten daadwerkelijk achtervolgt zou worden door zijn typetjes. Maar als je jaren de aangever van Andre van Duin bent geweest, moet je goed gek zijn :D. Leuk gedaan!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gegeven en goed uitgewerkt. Het kan zomaar gebeuren, zo'n levensveranderende zinsbegoocheling.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je die wijze les overigens voor iemand persoonlijk hebt bedoeld, maar wie het schoentje past trekke het maar aan zou ik zeggen. In elk geval inderdaad een goede raad voor ons allen.
Nee, niet voor iemand persoonlijk. Ik had geen idee wat ik met deze opdracht aan moest en toen heb ik dit er maar van gemaakt. Bedankt voor je reactie.
dingetje: 'als hij zich beseft' zonder zich
Ik zal het aanpassen! Bedankt voor je complimenten. :)
een paar kleine details voor jou: Zonet - zojuist ... Na een tijdje is fabeltjesland helemaal vervaagd ... (t mz d) Je zit zo in jouw verhaal, Frans is Frank geworden :wink:
:o, oeps. En dat was me niet eens opgevallen toen ik hem nog eens doorlas! Ik zal het gelijk gaan aanpassen. Bedankt voor je reactie.
Stoere tekst, Anne. Vraag me af of Frans van Dusschoten daadwerkelijk achtervolgt zou worden door zijn typetjes. Maar als je jaren de aangever van Andre van Duin bent geweest, moet je goed gek zijn :big grin:. Leuk gedaan!
Het zou zo maar kunnen, haha. Dat was eigenlijk ook waar ik hem van herkende. Ik was opzoek naar degene die de stem van meneer de Uil insprak. Ik kwam op hem uit en toen ik zijn foto zag herkende ik hem direct.
Leuk gegeven en goed uitgewerkt. Het kan zomaar gebeuren, zo'n levensveranderende zinsbegoocheling.
Dankjewel voor je reactie, Petra.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goed verhaal. Dat ieder te druk is/doet is helaas geen fabeltje. Een mooie invalshoek gekozen. (Ik vind het leuk/leerzaam om te lezen hoe met één opdracht zoveel verschillende verhalen worden geschreven.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. (Ik vind het leuk/leerzaam om te lezen hoe met één opdracht zoveel verschillende verhalen worden geschreven.)
Klopt, geen enkel verhaal is hetzelfde. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg origineel gevonden, Anne, en goed uitgewerkt. Klasse! (1 klein typootje: "... daarop zi(e)t hij een huiselijk tafereel")

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof die Van Dusschoten een enorme paddo trip zit te maken in zijn auto :). Het moet verschrikkelijk zijn om als mens in Fabelland terecht te komen om advies te ontvangen van Meneer de Uil. Ik vind dit een mooi verhaal. Het spreekt tot mijn verbeelding.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(1 klein typootje: "... daarop zi(e)t hij een huiselijk tafereel")
Dankjewel voor je reactie en je scherpe blik.
Ik heb het met veel plezier gelezen!
:)
Alsof die Van Dusschoten een enorme paddo trip zit te maken in zijn auto :).
:unibrow:, bedankt voor je reactie.
Een fabel met een mooi moraal waar we ons allemaal schuldig aan maken! ;)
Gek eigenlijk, dat we het allemaal doen, het doorhebben, maar het toch niet veranderen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met plezier gelezen. Het kan nooit kwaad om in dit drukke leven even stil te staan bij zaken die er echt toe doen.
Dankjewel voor je aardige reactie, Nicole.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk Aparte invalshoek. Had Frans wel een gezin? In een verhaal kan alles. Je zult maar van de weg afraken door je eigen figuur te spelen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, Frans van Dusschoten zal inderdaad wel een druk leven hebben gehad want hij deed naast de Fabeltjes krant ook de Smurfen en Paulus de Boskabouter. Ik kan me ook wel voorstellen dat als je zo vaak een typetje doet je op een gegeven moment bijna het typetje wordt idd, dus dit relativerende perspectief is verfrissend.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had Frans wel een gezin?
Ja, dat las ik op wikipedia :). Bedankt voor je reactie.
Leuk bedacht, met een moraal om nog eens aan te denken. leuk gevonden, meneer van Dusschoten, versus meneer de Uil.
Dankjewel voor je feedback.
Ik kan me ook wel voorstellen dat als je zo vaak een typetje doet je op een gegeven moment bijna het typetje wordt idd
Ja, ik kan me dat ook voorstellen. Ik denk dat hij ook regelmatig gesprekken met ze had ;). Dat heb ik zelfs al met mijn personages, haha! Bedankt voor je reactie.