Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#40 Het Praathuis

Bor de Wolf loopt voor de laatste keer door Het Praathuis. Morgen wordt zijn geliefde café gesloten. Door reorganisatie en faillissementen zijn veel bewoners van het Dierenbos ontslagen en weggetrokken naar de stad op zoek naar werk. Bor, ondernemer in hart en nieren speelde handig in op deze ontwikkelingen en volgde zijn vrienden. “Whoeaa nu kan ik niet meer naar het Enge Bos”. Samen met zijn vriendin Oléta opende hij netwerkcafé Wisj in de lounge van een pop-up restaurant in het midden van de stad. Werzkoekenden kunnen hier wekelijks onder leiding van Ed en Willem Bever sleutelen aan hun sollicitatiebrieven en CV’s, een originele mini workshop volgen van de kunstzinnige Isadora Ijsvogel en netwerken onder het genot van een drankje aan de bar. Netwerken is namelijk tegenwoordig het sleutelwoord. Zonder netwerk geen baan! In het begin miste Bor zijn vrienden, maar dankzij de omscholingscursus van Gerrit de Postduif maakt deze via Facebook, Linkedin en Twitter reclame voor zijn nieuwe zaak. Langzaam vullen zijn oude Praathuisgasten weer het café. Aanvankelijk wat verlegen, zoveel nieuwe gezichten en ja velen ook wel wat onzeker geworden door hun ontslag. Vindt nog maar eens werk na je 40e. De eerste die zijn café bezoekt is de betweterige juffrouw Ooievaar, inmiddels te oud om nog kindertjes rond te brengen, maar nog steeds actief. Ze overweegt een opleiding tot verloskundige. Ook meneer de Uil is door de komst van smartphones en tablets werkloos geworden. Voor de trage Stoffel de Schildpad, met al zijn kwaaltjes, zal het niet gemakkelijk zijn een baan te vinden. Hij vult zijn dagen met bezoekjes aan Meindert het Paard, nog steeds dierenarts in het bos. Truus de Mier, de ijverige huisvrouw, heeft naast een sollicitatieplicht, een dagtaak aan de zorg voor de oudste olifant in het Grote Dierenbos Martha en Myra Hamster de twee zorgzame zussen hebben dankzij Wisj een baan en steken nu een handje toe in het vrouwenhuis van Margaretha Bontekoe. Bor, Isadora, Ed en Willem zijn tevreden. Wisj loopt goed en ze kunnen aardig wat bezoekers aan werk helpen. Nieuwe werkzoeken vinden inmiddels ook de weg naar Wisj. Eigenlijk is er niet zoveel verschil met het Praathuis uit het Dierenbos. Meneer de Uil veegt een traantje uit zijn oog, wipt nog een keer op zijn tak en sluit dan voorgoed de Fabeltjeskrant met de historische woorden:’ “ Dag lieve kijkbuiskinderen, oogjes open en laat vooral je snaveltje maar horen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, Ik vind het een realistisch maar ook een beetje deprimerend verhaal. Goed geschreven, zeker... en ook realistische en deprimerende verhalen moeten kunnen. Deprimerend noem ik het vooral omdat er na heel deze reconversie maar eentje beter lijkt te worden van de hele toestand en dat is Bor de wolf. Ook dat lijkt mij uit het leven gegrepen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, gelezen met een lach. Leuk gevonden, het Grote Nieuwe Dierenbos! En fijn dat ze het allemaal weer naar hun zin hebben.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kijk op de problemen van vandaag. De gevolgen van de crisis en de werkloosheid zijn hier knap verwerkt in die bosomgeving.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, welkom hier. Een moderne versie van de Fabeltjeskrant. Goed gedaan. Terzijde: Het tijdgebruik stoort me als lezer ietwat. De openingszin is in tt en de laatste twee alinea's ook - alles daartussen is in vt. Dat vloeit voor mij niet.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum Nicole, Een ietwat deprimerend verhaal. Leuk hoe je het hebt geschreven naar de actualiteit. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ze maar uitkijken dat ze niet te modern worden in Fabelland. Misschien kunnen ze zich beter concentreren op het ontwikkelen van een stabiele lokale economie. Ik vind dit een erg verrassende invulling van de opdracht. Welkom. Hopelijk tot ziens.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers Terzijde: Het tijdgebruik stoort me als lezer ietwat. De openingszin is in tt en de laatste twee alinea's ook - alles daartussen is in vt. Dat vloeit voor mij niet.[/quote] dank je wel voor je reactie en voor je tip. Ik heb de tekst nu volledig in de tt staan en hij loopt inderdaad veel beter zo.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@w Rylandt Deprimerend noem ik het vooral omdat er na heel deze reconversie maar eentje beter lijkt te worden van de hele toestand en dat is Bor de wolf. Ook dat lijkt mij uit het leven gegrepen.[/quote] dank u wel dat u de tijd neemt voor zo'n uitgebreide reactie. ik vond het bijzonder dat u het verhaal een beetje deprimerend vond. Volgens mij hangt dat af van de eigen beleving, voor mij is dat alleszins niet zo. Ik heb het verhaal iets aangepast wat het hopelijk positiever maakt.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik wil iedereen bedanken voor de positieve reacties en tips. Het gaf me echt ' vleugeltjes'. De tips zijn verwerkt in mijn verhaal. Twee vragen: Hoe krijg ik een kader om een citaat? Krijgen jullie mijn reacties te zien?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, als je op 'citeren' klikt, rechtsonder in een oranje kadertje, dan zie je in jouw reactie een lap tekst die er ongeveer zo uitziet: (ik vervang hier even de rechte haken door kromme, anders kun je het niet zien) {quote = bartsnel}bla bla bla (meer schrijf ik meestal niet){/quote} Uit het stuk tussen en haal je vervolgens alles weg wat niet relevant is, tot je over houdt wat je wilt quoten. bovenstaand voorbeeld gaat er dan zo uitzien:
meestal niet

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee vragen: Hoe krijg ik een kader om een citaat?
Deze link kan je daarmee verder helpen. Hij is wel in het Engels, maar ik denk dat je er wel uitkomt.
Krijgen jullie mijn reacties te zien?
Ja :).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krijgen jullie mijn reacties te zien?
Nee, wij hebben geleerd om spontaan op willekeurige vragen de juiste antwoorden te geven :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze link kan je daarmee verder helpen. Hij is wel in het Engels, maar ik denk dat je er wel uitkomt.
[/quote] :thumbsup: gelukt! dank je wel voor de informatie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, welkom op dit forum! :) Jij hebt de opdracht goed ingevuld met een vlot lezend verhaal, en een originele invulling! :thumbsup: Gelukkig trekt de economie zich weer aan, maar misschien is dat een fabel! :unibrow:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback ... sleutelen aan hun sollicitatiebrieven, leuk gevonden. Vind(t) nog maar eens werk. Juffrouw ooievaar is te oud om kindertjes rond te brengen, maar nog wel fit genoeg voor verloskundige? Dat is een zware baan hoor! Wisj, leuke woordspeling. “laat vooral je snaveltje maar horen” vind ik leuk, voor de laatste keer. Leuk geschreven. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback Juffrouw ooievaar is te oud om kindertjes rond te brengen, maar nog wel fit genoeg voor verloskundige? Dat is een zware baan hoor!
:rolleyes: ik zal haar oppasmoeder laten worden :) bedankt voor de positieve feedback