Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#39 Identificatie

3 februari 2015 - 7:23
Aandachtig bekijkt ze een aantal zaken die van haar een geheel maken. Vingers bijvoorbeeld. Het zijn er tien. Toen ze tien was had ze heimwee naar haar oma. Ze houdt van heimwee, het heeft wel wat. Toen ze dertien was had ze geen heimwee meer naar haar oma maar naar heel Nederland. Waarom kan ze niet bij die vingers blijven? Meer dan wat ook wil ze eens meedoen aan een schrijfwedstrijd, maar nooit past haar verhaal bij een opdracht. Schrijven over iets waarnaar gevraagd wordt is voor haar blijkbaar niet weggelegd; haar dominante hand zet zich er niet toe. De hersens willen wel, denkt ze telkens, maar het wezen remt af. Of iets van die strekking. Vooral ook komt het er niet van, omdat ze eindeloos vastloopt in het nadenken over waar nu precies de grens tussen die hersenen en dat wezen ligt. En of zo'n wezen in je lijf huishoudt of ergens daarbuiten zweeft. Feit blijft dat zolang ze daar geen helder beeld bij heeft, het met die schrijfwedstrijd nooit iets kan worden. Een beeld dient gevormd te worden, andere uitwegen zijn er niet: identificatie van weerstand of verlangen vraagt om imago. Handig lijkt het haar eerst maar eens voor een spiegel te gaan staan. Dat geeft, vanuit een zekere hoek, alvast iets concreets. Gelukkig heeft ze een lange spiegel waarin ze van top tot teen in beeld komt. Ze bestudeert het tafereel nauwkeurig. Er is duidelijk sprake van een lichaam. Haar kennis anatomie is toereikend genoeg om te mogen stellen dat zich daarbinnen, hoewel in haar spiegel niet waarneembaar, van alles bevindt. Veel water, rondzwemmende, kloppende en gorgelende organen komen in haar op. En daarboven die gekke knot hersenen die de hele heisa aanstuurt. Ze bedenkt zich dat enkele dagen geleden een shot antihondsdolheid dat lichaam is ingejaagd en daar nu een heel leger dominante handjes zich te pletter strest rondom het opbouwen van geheugencellen. De dagen zien er ingewikkeld uit. Er is zoveel herinnering te regelen. Zorgen dat er te schrappen valt. Morgen was weer veel te druk en het schrift telt nog maar één blaadje. Zo blijft het lawaai in de boeken. Ik zeg: dit schiet niet op. Nog altijd sta ik voor die spiegel. Wat is dat denken? Waar hangt dat? En waar blijft het zonder lijf?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2015 - 14:13
Hi elysevdr Ze denkt: is overbodig. Ze was namelijk al aan het denken over bepaalde zaken. Mooie mijmering.

Tja

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 februari 2015 - 19:03
Met veel plezier gelezen. Een aparte invulling. Heerlijk om al die verschillende invullingen te zien. Je kunt je weer aankleden. Missie geslaagd.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2015 - 19:48
@Elyse: Ik ben wel verliefd op dit stukje tekst. [De dagen zien er ingewikkeld uit. Er is zoveel herinnering te regelen. Zorgen dat er te schrappen valt. Morgen was weer veel te druk en het schrift telt nog maar één blaadje. Zo blijft het lawaai in de boeken. En ik zeg: dit schiet niet op.] Is dit de reden dat je sinds oktober 2011 op SOL bent en ik maar 34 berichten zie staan? Zal ik je een paar schriftjes sturen en de blaadjes van gisteren en eergisteren uit je agenda scheuren? De eerste keer dat ik je las - een paar weken geleden - dacht ik, wow, zij kan schrijven. Wil je hiermee als de sodemieter doorgaan? En avant, ik wacht gretig op je # 40-inzending.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2015 - 20:12
@janp: Afdwalen is the story of my life. Ik ga het voortaan meanderen noemen :) Dankjewel! @Indrany: Het was meer een soort repetitie van de hersenactiviteit ;) Een observatie waardoor haar iets te binnen schiet en daarna pas het echte denken. Maar dat kan je inderdaad ook zelf wel bedenken. Bedankt voor de tip! @Tja: Dankjewel! Hoewel ik door mijn kleren heen kan meanderen heb ik je raad deels opgevolgd en er een vest en dikke sloffen aan toegevoegd. ik zit hier in Mexico DF toch op zo'n 2.500 meter hoogte.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2015 - 21:46
Handig lijkt het haar eerst maar eens voor een spiegel te gaan staan. Dat geeft, vanuit een zekere hoek, alvast iets concreets.
Mooi opgeschreven. Op een of andere manier spreekt het me heel erg aan.
De dagen zien er ingewikkeld uit. Er is zoveel herinnering te regelen. Zorgen dat er te schrappen valt. Morgen was weer veel te druk en het schrift telt nog maar één blaadje. Zo blijft het lawaai in de boeken.
Ook al een wondermooi stukje.
Ik zeg: dit schiet niet op. Nog altijd sta ik voor die spiegel. Wat is dat denken? Waar hangt dat? En waar blijft het zonder lijf?
En uiteindelijk is het verhaal toch gekomen. Een erg mooi stuk tekst.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2015 - 17:07
@Elyse: Is dit de reden dat je sinds oktober 2011 op SOL bent en ik maar 34 berichten zie staan? Zal ik je een paar schriftjes sturen en de blaadjes van gisteren en eergisteren uit je agenda scheuren? De eerste keer dat ik je las - een paar weken geleden - dacht ik, wow, zij kan schrijven. Wil je hiermee als de sodemieter doorgaan? En avant, ik wacht gretig op je # 40-inzending.
Ik denk het Mili... Ik wist helemaal niet eens meer dat ik een wachtwoord had. Wel werd ik steeds erg blij van de SOL nieuwsbrief. In oktober 2011 was ik net naar Soedan verhuisd en ik verbeelde me dat ik daar schriftjes vol zou gaan schrijven. Het pakte blijkbaar anders uit. De eerste week stapte ik met een melkpoeder belovende hulpverlener een kliniek voor ondervoede kindjes binnen en toen dacht ik: geen woorden maar daden. Maar ik hou van schriftjes, echt waar. Hier in Mexico hebben ze er veel van, in alle kleuren en maten. In Soedan mocht je blij zijn als je er een vond die niet al te krom getrokken was. Toch waren die ook van een vertederende schoonheid. Ik zal proberen er iets mee te doen. Ik hecht veel waarde aan je aanmoediging, merci!!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2015 - 17:20
@Johanna: dankjewel Johanna! Ik ben blij dat het je aanspreekt hoewel ik niet weet of het echt handig is ;) Het schiet niet altijd op. @Anna: lief dat je het mooi noemt. Ik vind het zelf soms wat ingewikkeld, dat denken.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2015 - 22:31
Ik vind het zelf soms wat ingewikkeld, dat denken.
Hiermee omschrijf jij zelf precies wat ik van dit stukje vind. Ik ben confuus, weet niet wat ik ervan moet denken en dus erover kan zeggen. Dit berichtje zodat jij weet dat ik je belangstellend lees maar geef me even de tijd om jouw schrijfstijl te doorgronden zodat ik er echt iets zinnigs over kan zeggen. Dat ligt aan mij dus begrijp me niet verkeerd: het voelt goed, mooi maar is voor mij nog te onbegrijpbaar. ;) Vooral doorgaan! :nod: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2015 - 11:43
Ik las zonet talent. Werkelijk heel goed materiaal is dit. Blijf schrijven. Zo word je elke elke dag een beetje meer bewust van je talent. Vecht alsjeblief niet met je denken (too much time consuming). Denk niet aan het meedoen aan een wedstrijd. Schrijf jezelf los, elke dag een beetje. Schrijf. En na verloop van tijd zal het schrijven zelf jou de weg tonen, wat je er mee aan moet. "Talent komt sowieso bovendrijven" - en dat is waar. Je bent net komen bovendrijven.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2015 - 4:04
@Marietje: Waar ik in mijn tekst naar op zoek ben is een beeld, een vorm van het denken zelf. Dat is nogal ingewikkeld en het nadenken daarover ook. Dat bedoelde ik eigenlijk. De aanleiding was de herinnering die tien vingers zomaar op eigen houtje oproepen. Zonder dat je daarom vraagt. Wat mij dan verbaast is niet die herinnering maar het fenomeen van het proces. Het afdwalen van waar je over zou willen schrijven, het waarom van het stagneren en uiteindelijk het zoeken naar de betekenis van het zijn. En verassend genoeg is die zoektocht dan uiteindelijk toch een invulling van de opdracht in kwestie. Dat vind ik het wonderlijke van schrijven; er ontstaan verbindingen. Je belangstelling is me een eer Marietje. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is, ongrijpbaar zijn is niet mijn bedoeling ;)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2015 - 2:18
Joey ontzettend bedankt voor je waardevolle compliment. Je aanmoedigingen maken me heel erg blij en ik ga mijn best doen! :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2015 - 21:46
@Marietje: Waar ik in mijn tekst naar op zoek ben is een beeld, een vorm van het denken zelf. Dat is nogal ingewikkeld en het nadenken daarover ook. Dat bedoelde ik eigenlijk. De aanleiding was de herinnering die tien vingers zomaar op eigen houtje oproepen. Zonder dat je daarom vraagt. Wat mij dan verbaast is niet die herinnering maar het fenomeen van het proces. Het afdwalen van waar je over zou willen schrijven, het waarom van het stagneren en uiteindelijk het zoeken naar de betekenis van het zijn. En verassend genoeg is die zoektocht dan uiteindelijk toch een invulling van de opdracht in kwestie. Dat vind ik het wonderlijke van schrijven; er ontstaan verbindingen. Je belangstelling is me een eer Marietje. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is, ongrijpbaar zijn is niet mijn bedoeling ;)
Met deze wetenschap in mijn achterhoofd heb ik je verhaal nogmaals gelezen en is het mij iets duidelijker geworden. Eerlijk gezegd kan ik mezelf als lezer en nog niet mee identificeren omdat het voor mij ongrijpbaar blijft: het is niet mijn gedachtegang. Jij hebt het mooi verwoord en daardoor ontstaat mijn interesse. Bedankt voor de uitleg. Ik blijf je lezen! ;)