Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#39 - In Retrospect

“Nee, zo, kijk…” Mijn moeder houdt mijn vuisten voor zich en gaat met haar vinger één voor één mijn knokkels af, en de kuiltjes ertussen. Ze leert me dat als ezelsbruggetje om te onthouden hoe lang de maanden zijn. “Januari, februari… hé, wat is dat nou?” Ik trek mijn hand weg en probeer haar geschrokken blik te ontwijken. “Niks.” “Hoe is dat gebeurd?” Mijn schouders komen schokkend omhoog. “Met skaten.” Haar zachte handen pakken mijn pols vast. Bezorgd bekijkt ze het schaafwondje op de knokkel van maart. Ze kijkt me aan, niet streng, maar wel doordringend. Zoals ze altijd doet, als ze probeert mijn gedachten te lezen. Hoewel mijn moeder het altijd doorheeft als ik lieg, probeer ik het toch. Wat moet ik anders? Haar vertellen dat ik het expres heb gedaan? Geen kind wil het hart van haar moeder breken. Ze heeft al genoeg aan haar hoofd. Dus ik lieg. “Ik ben gevallen.” Mijn moeder glimlacht, en plaatst één van haar helende kusjes op mijn hand. Voor de laatste keer, want ik ben al tien, dus eigenlijk veel te oud voor die onzin. Vanaf vandaag zorg ik ervoor dat ze niets meer ziet. Had ik het maar geweten, die ene dag. Had ik maar geweten, dat die ene keer niet de laatste keer zou zijn. Dat ik me nog veel vaker tot bloedens toe zou openkrabben. Dat ik vijf jaar later nooit meer een shirt met korte mouwen zou kunnen dragen. Als ik het wist, dan had ik het haar verteld. Dan was ik in tranen uitgebarsten, had ik me in haar armen gestort en me door haar laten troosten. Ontelbaar veel kusjes gevraagd. Dan had ik haar laten zien, hoe het echt met me ging. Dan had ik vijf jaar later haar hart niet hoeven breken, toen ze het zag. ---

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, Gaya. Wil je me aan het huilen maken of zoiets? Ik vind dit een akelig realistisch verhaal over hoe eenzaam iemand kan zijn. En dat terwijl dat doorgaans niet nodig is. Een tranentrekker.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Ten eerste ken ik het ezelsbruggentje, hier leuk/ lief gebruikt en dan de waarheid! Heftig! [Dat dit de eerste keer is, en dat ik mezelf na deze keer nog veel vaker tot bloedens toe zal openkrabben?] Weet men überhaupt bij de eerste keer dat het dwangmatig wordt en ik vind het tegenstrijdig met: [Had ik het geweten, die ene dag. Had ik geweten, dat die eerste keer niet de laatste keer zou zijn, dan had ik het haar verteld] Want hieruit lees ik dat de HP het toen nog niet wist. Dit haalde me jammer genoeg uit de tekst. Zeer originele invulling! :thumbsup: Ik hoop zo dat het fictie is!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gayalnidiya,
Moet ze weten dat ik over vijf jaar nooit meer een shirt met korte mouwen zal kunnen dragen?
Het stuk staat in tt en verwijst met bovenstaande naar de toekomst, dat wringt voor mij als lezer. Jammer, wat het gegeven is heel sterk. Misschien herschrijven in vt - de hp blikt dan terug als het ware. (namen van de maanden niet met hoofdletter)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik realiseerde me vanmorgen in de auto ook dat het niet klopte idd. Daarom is waarschijnlijk de 'leg het neer en kijk morgen weer' regel ingevoerd :P Ik heb e.e.a. aangepast. Bedankt voor jullie reacties

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed verteld. Wel een dramatisch verhaal. Maar ja, het leven is niet een en al vrolijkheid. Ook in boeken niet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gaya, leuk dat ik je weer tegenkom. :) Las je eerste versie al eerder en nu de bijgewerkte die qua tijd nu kloppend is. Het is sterk, onomstotelijk. Knap geschreven. Een hoop kudo's waard. Hoe gaat het met je 'Van Beginner tot Boek'?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De onmogelijke vooruitblik die ik in je eerste versie las, vond ik helemaal niet storend. Het is een stijlfiguur en meer een kwestie van smaak dan van goed of fout. Deze versie is wellicht mooier, omdat hij iets compacter overkomt. Waar ik over struikelde was de zoete opening. Hij geeft weliswaar een sterk contrast met de ontknoping, en de ijzersterke knokkel-van-maart-zin, maar als moeder van een vijfjarige die het ezelsbruggetje ook kent, had ik een kind in die leeftijdscategorie in gedachte, gingen mijn wenkbrauwen omhoog bij de opmerking over skaten en had ik enorme moeite me er een kind bij voor te stellen dat reeds aan zelfmutulatie zou kunnen beginnen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi schrijvenmaar, Bedankt voor je feedback. Dit is iets waar ik zelf ook over heb gedacht. Ik hoopte dat niemand het zou opmerken ;) Tien is wel erg oud om de dagen van de maanden te leren inderdaad. Ik heb echter maar gewoon de 'vrijheid' genomen om het zo te laten. Ik ga het niet weer herschrijven, maar zou ik dat doen, dan zou ik hier nog wel iets mee doen Nogmaals dank voor je feedback.