Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 36 Roodkapje

een enorme laars. “Hoe komt die nu hier”, fluistert ze in zichzelf. “Hoi”, hoort ze ineens. Van schrik laat Roodkapje haar mandje vallen. “Kan… kan jij praten?”. “ha ha, hoort ze weer”, ik kan wel praten, maar jij denkt zeker dat de laars praat. Hoe onnozel”. Roodkapje voelt zich rood worden van woede. Wie ben jij dan wel en kom eens heel snel tevoorschijn als je durft”. “Ik ben er al, maar jij kijkt niet goed. Hier bovenin”. Roodkapje kijkt nog eens goed en ontdekt op de rand van de laars een heel klein mannetje. Verbaasd en met een zachtere stem vraagt ze: “Wie ben jij dan en wat doe je daar?”. “Ik ben klein duimpje en ik had een rebelse bui. Ik kom jouw sprookje even in de war gooien. Als je mee doet, scheelt je dat een hoop gedoe”. Roodkapje snapt er niets van en vraagt of het mannetje naar beneden wil komen. Dat wil hij wel en even later zitten ze naast elkaar. Alleen het mandje met spullen voor oma staat tussen beiden in. “Vertel eens”, zegt Roodkapje, “Wat kom je nu precies doen?”. Ach meid, je komt straks nog de boze wolf tegen en dan krijg je een hoop ellende. Als je met mij mee gaat in de laars, maken we er een ander………… (helaas tijd )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat haar maar snel in de laars stappen. We weten allemaal welk gedonder ze anders krijgt. Die klein Duimpje lijkt me wel een beetje een player. Maar hij kan haar in ieder geval niet opeten. Ik vind het moeilijk om iets van jouw stijl te zeggen, daarvoor heb ik je te weinig gelezen. Maar dit loopt soepel. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooh wat een leuk idee! Je schrijft heel beeldend, ik zie het hele tafereel voor me. (en ik heb stiekem een zwak voor kleine figuurtjes die kunnen praten :P )

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Initium, Dit is het eerste stuk van je dat ik lees, dus wat lastig om iets over stijl te zeggen. De zinnen lezen soepel. Ik raad je wel aan bij de dialogen de ELDA-regel te volgen. De mix van de sprookjesfiguren vind ik geslaagd.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ janpmeijers, dank je voor de tip. Ik ben echt een groentje wat schrijven betreft en moest even google op ELDA-regel. Ik ben heel blij met deze tip en ga die voortaan toepassen. Ook fijn te lezen wat je er verder van vond.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, Ik heb je vorige stukjes ook gelezen en wat mij opvalt is dat je graag wil schrijven maar er de tijd niet voor kunt nemen door andere zaken die je aandacht vragen. Maar als je schrijft schrijf je wel vanuit je hart en dat vind ik mooi. Misschien is het goed om eens te kijken naar jouw innerlijke criticus. Wat zegt het stemmetje tegen jou en hoe relevant is hetgeen wat het zegt. Ga daarna pas schrijven. Dan weet je vaak dat het stemmetje dingen zegt die misschien helemaal niet van toepassing zijn en er niet naar hoeft te luister. En laat het groentje nu een keer een blauwtje hier lopen, straks schrijf je en wordt het rood door lovende kritieken. Door het lezen van andere verhalen en soms van te voren even te spieken hoe de "goeie" het hier doen heb je ook al een mooi voorbeeld van de nieuwe opdracht. Na elke opdracht zal je zien groei je weer een beetje. Tot gauw! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb, geloof ik, nog niet veel van je gelezen, daardoor vind ik het lastig om wat over je stijl te zeggen. Als ik naar dit verhaal kijk dan zou ik zeggen dat je beeldend schrijft. De zinnen lopen soepel en het leest vlot.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk sprookje. Kleine mannetjes kunnen heel venijn zijn. dus wie weet? Volgens mij heeft Initium hier de eldaregel juist wel toegepast. In verhalen staan de aanhalingstekens doorgaans bij een gesprek achter de leestekens, Janp. Het ligt eraan wat de uitgever wil, anders kun je het zelf bepalen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany, dank je voor de waardevolle les. Je hebt helemaal gelijk dat ik moeite moet doen om tijd vrij te maken om te schrijven. Daarom was ik zo blij met deze opdracht, want zoals ik begreep moest je gewoon schrijven wat in je op kwam en hoefde het niet perfect te zijn. Ik zal zeker de volgende keer wat meer tijd nemen, voordat ik een stukje instuur. Op die manier kan ik nog eens goed met het innerlijke stemmetje in discussie gaan (ik moet alleen uitkijken dat ik dan niet blijf veranderen, nog zo'n les). Ik neem jouw opmerkingen graag met me mee en wie weet, lees je straks dat ik beter ernaar luister :) @Anne Borneman, het klopt dat ik nog bijna niets op dit forum heb gedaan. Ik heb het plezier in schrijven ontdekt en ben nu benieuwd naar de tips van de lezers. Ik hoop te kunnen groeien in het schrijfproces. Dank je voor de tijd om mijn krabbel te lezen. @Tja, dank je voor de toelichting op de elda-regel. Ik ga even bestuderen hoe het precies zit en neem jouw opmerking graag mee. Dank je wel :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb jouw allereerste opdracht - Levenswijsheid - er nog eens bijgehaald. Ik schreef toen in mijn reactie dat ik iets herkende in mijn schrijfstijl en ik bedoelde daarmee dat jij de lezer meteen middenin het verhaal zet. Dat probeer ik ook. Het maakt de lezer nieuwsgierig naar de rest. Ook nu is jouw schrijfstijl spannend opbouwend. Duidelijk geschreven met oog voor detail. :thumbsup: Lekker blijven schrijven hoor! :nod:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal over Roodkapje en dan denk jij aan Klein Duimpje. Moest er om lachen, goed gevonden. :thumbsup: Ik ben wel erg benieuwd wat voor onverwachte dingen er nog gaan gebeuren in je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, goh, wat bijzonder. Ik ben altijd zo geboeid van jouw verhalen en dan schrijf je zoiets over mij. Dank je voor dit compliment en ik ga zeker door met schrijven, Ik ga wel met een volgende opdracht iets meer tijd erin steken zoals ik ook bij levenswijsheid deed. @Maja Emmen. Bijzonder dat je om klein duimpje moest lachen en benieuwd bent naar het vervolg. Ik had nog genoeg ideetjes, maarja de tijd....Heel erg bedankt voor het commentaar. Voor mij heel stimulerend.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even een foutje herstellen. Eldaregel- aanhalingstekens na de leestekens. Zie onzetaal.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, Dank je wel voor het meedenken. Ik had ook al wat geprint hierover, dus jouw aanvulling is zeer welkom.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik beperk me tot deze tekst. Leuk, met heel veel plezier geschreven, lichtvoetig verrassend. En een prachtige dialoog. Het ziet er allemaal heel vanzelfsprekend en makkelijk geschreven uit. De inbreng van Klein Duimpje is leuk. Zelf vertrouw ik die Klein voor geen meter, maar ik denk dat roodkapje beter af is met hem dan met de Wolf. Leuk, dank je wel