Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #36 Roodkapje

De grote boze wolf waar haar moeder haar nog zo voor gewaarschuwd had. Ze voelt een trilling over heel haar lichaam. In paniek draait ze zich om en wil terugrennen naar de grote weg, maar het blijkt al te laat. Ze is te diep in het bos terecht gekomen. Ze slaat een hand voor haar mond en slaat doodsangsten uit als ze de wolf dichterbij ziet komen. ‘Dag meisje’ zegt de wolf. Waar ga jij zo laat nog naar toe? Ik ga naar grootmoeder om koekjes te brengen en lentebloemen die ik hier zojuist voor haar heb geplukt. ‘Wat alleraardigst’, zegt de wolf. ‘En waar woont je oma?’, vraagt hij. ‘Sorry, dat kan ik niet zeggen beste wolf’. Ik mocht ook al niet van het pad af, maar de bloemen, hier ruik eens, ze geuren zo heerlijk. Dat kan toch niemand weerstaan? ‘Okay, zei de wolf, het spijt me dat ik je dat gevraagd heb’ en draaide zich om en deed aanstalten om weg te lopen. Roodkapje voelde de teleurstelling van de wolf door haar hart steken. Lieve wolf, het is vlakbij, even het bospad af en dan ben je aardig in de buurt. Roodkapje besefte niet dat ze met deze opmerking de wolf teveel had verteld. Snel sprong ze terug over de bloemstruiken heen terug op zoek naar het grote pad. Een wolf is listig, zeker die uit sprookjes en hij kon het niet laten om de kortste route te nemen naar de grote weg en deze te volgen langs een zijpad, zodat hij niet opviel voor Roodkapje. Daar recht voor zich, aan het einde van het pad zag hij een klein en lieflijk huisje. Zou het echt? Zou daar de grootmoeder wonen? Hij besloot al sluipend naar het huisje te gaan en voorzichtig door het raam naar binnen te kijken. Het werd hem iets makkelijker gemaakt omdat de gordijnen nog gesloten waren en er een heel klein hoekje opstak. Daardoor kon hij makkelijk naar binnen kijken en viel hij toch niet op als hier inderdaad de grootmoeder zal wonen. Door het raam glurende zag hij een oude dame op een heel oud kacheltje een pot met eten bereiden. Ze kuchte wat. Als het de grootmoeder van roodkapje is, dacht de wolf, zal ze zeker niet in optimale conditie zijn. Voorzichtig probeerde de wolf met zijn grote klauw de deur open te draaien. De draaiknop draaide wel mee maar de deur ging niet open. Even vermoedde de wolf dat de deur op slot zat maar naar een herhaalde poging merkte hij dat er wel speling in zat. Het kon niet anders dan dat de deur stevig klemde. Hij gluurde nog even door het gaatje naar binnen en besloot toch te kiezen om netjes aan te kloppen zoals het hoort. Grootmoeder opende de deur, en in hetzelfde tempo kon het niet anders dat ook haar mond opende en met moeite niet dicht wilde vallen...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het stukje volgt min of meer de verhaallijn van het oorspronkelijke sprookje, voor zover ik weet. Het is al een tijdje geleden dat ik het gehoord heb. Jij hebt de neiging emoties te benoemen: "voelde de teleurstelling". Je vertelt veel, gebruikt veel woorden: "Het werd hem iets gemakkelijker gemaakt omdat de gordijnen nog gesloten waren." Als je dit vervangt door: De gordijnen waren gesloten, ben je er ook. De zin: "Een wolf is listig, zeker die uit sprookjes" vind ik een leuke ingreep van de verteller. Je laatste zin begrijp ik niet: blijft oma nou met haar mond open staan? Gaat zij de wolf opeten?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook hier weer grote bewondering voor wat iemand in 5 minuten kan schrijven. Ik zie aan de foutjes hier en daar dat het snel gegaan moet zijn en het leuk om te zien waar de stopwatch de cliffhanger heeft geplaatst. Ik heb een paar stukjes van jou teruggelezen om te kijken of ik jouw stijl kon duiden. Lastig, want je bent veelzijdig. OK, wat me opvalt is dat je vaak veel woorden gebruikt. In veel situaties schets je daarmee prachtige inkijkjes of vergezichten maar soms loop je het gevaar dat de aandacht van de lezer verslapt. Maar nogmaals, je veelzijdigheid, vind ik eigenlijk opvallender.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, Eigenlijk heeft Bart al geschreven wat ik wilde schrijven. Dat is best flauw van Bart. Het sprookje is vrij oorspronkelijk. Maar doorgaans ben jij een erg veelzijdige schrijfster. Ook wel experimenteel. Ik vind het altijd mooi om te lezen dat niet van plan bent je te laten ontmoedigen door, nou ja, wie dan ook. Dat is een goede eigenschap.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel. Het aantal woorden in idd hetgeen wat ik het komende jaar wil leren en de grote vraag is, hoe schrijf ik het beter en beknopter? Dat zal nog eens een les gaan worden. Mijn veelzijdigheid, wat lief dat jullie deze zo benoemen. Ik probeer graag van alles uit, om het mezelf ook soms wat moeilijker te maken en niet in een sleur te komen. @ PetraO: de tijd was op. 5 minuten is echt 5 minuten en geen 6.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk heeft Bart al geschreven wat ik wilde schrijven. Dat is best flauw van Bart.
Bart zit ziek thuis en dan komt zijn ware aard... ik bedoel dan heeft hij de tijd om snel te reageren.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoeveel je kunt schrijven in maar vijf minuten! Je volgt het originele verhaal, maar toch heb je je eigen versie ervan gemaakt. Je bent inderdaad veelzijdig. Je verhaal leest snel weg en dat vind ik fijn. Je vertelt veel en ik zal het fijn vinden als je me ook wat liet zien ;).

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat alleraardigst, zegt de wolf Wauw, voor zo'n zinnetje maak ik een diepe buiging, daar zit zoveel in. Je liefde voor het woord sprankelt van mijn beeldscherm af. Zelf lijk je het iets te veel van het goede te vinden en misschien moet je leren te verfijnen, keuzes te maken, maar voor een eerste versie vind ik het verfrissend. Je hebt je aan het klassieke verhaal gehouden, maar nergens is je verhaal afgezaagd. Het blijft fris en lekker om te lezen. Ik denk dat je oog hebt voor de grote lijnen, al kan ik dat in het dit verhaal niet exact aanwijzen. Zoals gezegd; je schrijfplezier spat ervan af, dat vind ik je voornaamste kenmerk

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb jij veel bereikt in die vijf minuutjes. Ik vind dat je heel beeldend schrijft en de karakters zeer helder neer weet te zetten. Ik kan een goed beeld vormen bij jouw verhaal. Om een schrijfstijl te bepalen, heb ik te weinig gelezen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel. Ik neem het mee. Bondiger schrijven en meer show. Ik merk zelf dat ik in een flow kom als ik schrijf en de flow vlucht als ik niet schrijf. Op zoek naar hetgeen wat me echt gelukkig maakt en mezelf de vraag te stellen: Wat deed ik als kind waar ik gelukkig van werd kwam er een herinnering naar boven, van een meisje dat aan tafel haar A-5 ringblaadjes volschreef en in een map stopte. Dat was voor het meisje haar boek. Zonder het in de gaten gehad te hebben gehad schrijf ze weer verhaaltjes. Niet meer weggestopt in een boek maar tentoongesteld op het forum van SOL. Mooi hè?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel mooi. Roodkapje is wel heel lief en ook te goed van vertrouwen. Maar als jouw Roodkapje dat is, dan is ze dat. Snel sprong ze terug (even later ook terug), maar daar gaat het bij deze opdracht niet om. Net als Petra begrijp ik de laatste zin ook niet. Ik herken dat ineen flow schrijven. Ik schrijf net zo snel als ik lees. Bijna dan. Blijf maar lekker in de flow. Veel woorden of niet, in ieder geval is jouw verhaal duidelijk.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk dat je zo achterelkaar door kunt schrijven. Bij mij hapert dat nogal. En dan inderdaad de zin: ‘Wat alleraardigst’, zegt de wolf. Die is wel 10 'duimen op' waard. Ook van deze opmerking: Een wolf is listig, zeker die uit sprookjes, heb ik genoten