#36 Roodkapje

Poging drie. Ik zag het bij twee keer bij recente reacties staan. Ze hoort krakende takken. Er zou toch niet weer een wolf in het bos zijn? Geschrokken draait ze zich om en ziet een man in een groene broek en groene jas. Ze glimlacht opgelucht. ‘Hallo, boswachter.’ ‘Dag Roodkapje. ‘Ga je naar je grootmoeder?’ ‘Nee, ik kom net bij haar vandaan. Ze wilde slapen. Ik pluk nu bloemen voor mama.’ ‘Heb je zin om even met mij naar huis te gaan?’ ‘Jawel. Mama verwacht me nog lang niet terug.’ Haar moeder had haar vaak gewaarschuwd dat ze nooit met vreemde mannen mee mocht gaan, maar de boswachter is een bekende. Na ongeveer een kwartier wandelen komen ze bij zijn huis. ‘O, wat mooi,’ zegt Roodkapje bewonderend. ‘Het lijkt wel op het huis van Hans en Grietje.’ De boswachter lacht. ‘Het is geen snoep, hoor. Dat lijkt alleen maar zo. Ik heb alles met verf nagemaakt om kleine meisjes naar mijn huisje te lokken.’ Roodkapje schatert het uit. ‘Dat is dan goed gelukt.’ De boswachter pakt haar bij de hand en trekt haar mee. ‘Dit is het namaakhokje van Hans en Grietje. Je weet vast wel waarom ze hier zaten.’ ‘Ja, dat was heel gemeen van de heks.’ De boswachter opent het hok, duwt haar naar binnen en draait het slot weer dicht. Roodkapje begint vreselijk te huilen. ‘Rustig maar. Ik kom je straks halen en dan gaan we leuke spelletjes doen. Spelletjes die jij nog niet kent.’ ‘Dat wil ik niet. Laat me eruit.’ De boswachter lachte vals. (Sprookjes zijn nu eenmaal wreed)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Veilig thuis! En na drie keer lezen blijft het goed! ;) Typisch een Tja stukje: recht door zee, zonder franjes, duidelijk. Dit door de niet gecompliceerde zinnen, de logische opbouw en het woordgebruik. Een tikje duister. Jij beschrijft met humor de zwarte kant van de personages. Hilarisch en cynisch! Als ik je lees moet ik altijd minstens glimlachen! :thumbsup:
6 januari 2015 - 23:54

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een glimlach is heel wat waard. Het spijt me dat je het door mijn domheid drie keer hebt moeten lezen. Anderen snappen hier natuurlijk niets van. Ach, dan kunnen ze mij mijn fouten ook niet kwalijk nemen. Ik vond het wel grappig dat je schreef dat ik verdwaald was.
7 januari 2015 - 0:06

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cynisch ja. No-nonsense. Gortdroog maar met heel veel humor waar je soms (hier niet) even naar moet zoeken. En je kunt jou volgens mij nooit op een spelfout betrappen. Tja drie keer lezen is geen straf.
7 januari 2015 - 0:28

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boswachter lacht. ‘Het is geen snoep, hoor. Dat lijkt alleen maar zo. Ik heb alles met verf nagemaakt om kleine meisjes naar mijn huisje te lokken.’ Roodkapje schatert het uit. ‘Dat is dan goed gelukt.’ De boswachter pakt haar bij de hand en trekt haar mee. ‘Dit is het namaakhokje van Hans en Grietje. Je weet vast wel waarom ze hier zaten.’ ‘Ja, dat was heel gemeen van de heks.’
Heel erg grappig op een pijnlijke manier. Dit is vermoedelijk de doorzichtigheid van een kinderlokker. Maar ook van arme onwetende kindjes. Volgens mij ben jij een verschrikkelijk maatschappijkritische schrijfster. Een soort van ubernuchtere protestzangeres. Maar dan op papier. Het is overduidelijk dat je nog nooit van cynisme en/of sarcasme hebt gehoord :). Ik moet altijd een beetje gniffelen van jouw verhalen.
7 januari 2015 - 0:45

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Wat ik nog het aller grappigste vind is die gortige pedofiele vertelling en daar dan plots die nuchtere en verontschuldigende constatering achteraan: 'sprookjes zijn nu eenmaal wreed.' Ik moest er echt enorm om lachen. Wat je schrijfstijl betreft is het een beetje moeilijk te omschrijven. Altijd humor, vaak overgoten met een vleugje cynisme. Erg duidelijk en heel nuchter geschreven. Het lijkt ook vaak dat je er een soort nonchalance in legt. Je hebt in elk geval geen opsmuk nodig, geen opgesmukte woorden, geen trukjes, geen ingewikkelde plot. Jij schrijft gewoon rechtdoor. Iets om jaloers op te zijn, ik heb niet door hoe je het doet. En het belangrijkste: je bent altijd Tja. Heel herkenbaar en daardoor ook heel sterk.
7 januari 2015 - 6:45

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, je boswachter is overrompelend eerlijk in zijn vuige bedoelingen waar het roodgekapte wicht nog niets van snapt. Ik heb trouwens Grimm kapot gelezen, jij ook? Jouw stijl: In het begin was ik een beetje bang van je. Echt waar. Je kijkt ook best wel een tikje streng op de foto en je reacties op anderen zijn 'wreed' door hun soberheid. Je bent knap uniek en daardoor uit velen herkenbaar dat zich uit in je schrijven. Veel is hierboven gezegd waar ik mij bij aansluit omdat ik het ook zo ervaar. Blootleggend, op de snede van het mes, van ironisch tot sarcastisch, met een enorme dot humor, waarheidsgetrouwe dialogen en een perfect Nederlands. Voilà.
7 januari 2015 - 9:53

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin had ik een beetje moeite om jouw stukjes te waarderen. Juist omdat ze no-nonsens en recht door zee zijn. Ondanks je net en correct taalgebruik haal ik er ook onmiddellijk uit dat je van Nederland komt. Waarom dit zo is, weet ik niet. Jouw kleine verhalen bevatten vaak een sneer naar het één of ander en dat vind ik wel leuk, want daardoor zet je mij en waarschijnlijk ook anderen, aan tot denken. Jouw stijl staat er en dat is iets om fier op te zijn!
7 januari 2015 - 10:14

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw stijl is meestal humoristisch door de rauwe toon. Dat is hier ook zo: een pedo die kleine meisjes die in sprookjes gelooft zijn huis in lokt. Leuke variant van het sprookje en erg eigentijds natuurlijk. Ik lees jouw bijdragen altijd graag, om de humor en het ergens in hakken.
7 januari 2015 - 11:30

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, de nuchterheid en wreedheid hand in hand. Typerende tekst van jou, Tja. Recht door zee, op het doel af. Ik heb nooit van sprookjes gehouden en nog steeds niet zijn het mijn favorieten. Jouw stijl is meestal gekenmerkt door humor. Maar ik heb ook zoiets van je weet het maar nooit met die Tja. Het onverwachte in een verhaal. Ik lees je graag.
7 januari 2015 - 17:05

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik vind jou verhalen altijd gortdroog en je weet maar nooit waar het eindigt met jou. Dat vind ik zo leuk aan jou verhalen, dat onverwachtse. Ook kan ik er vaak om lachen (nu ook weer). Je bent erg nuchter en je zinnen zijn altijd duidelijk. Je schrijft (naar mijn idee) niet meer dan nodig is.
7 januari 2015 - 18:34

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Anne zegt, je schrijft niet meer dan nodig is. Sommige opdrachten is dat vaak erg letterlijk. Eén zin en je bent klaar. Maar wat je vaak met die ene zin voorelkaar krijgt, hebben anderen een hele tekst voor nodig. Dat is jouw grootste kracht, direct en alles zeggend.
7 januari 2015 - 22:24

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zie dat mijn reactie weer niet is doorgekomen. Hoe kan dat toch elke keer? Ik heb jullie bedankt. En daarna gezegd dat ik die barse foto expres heb geplaatst, zodat men mij anders ziet. In feite ben ik heel flexibel. Te flexibel. Ik vind alles goed. Ook heb ik gereageerd op de korte stukjes en geschreven dat ik heel uitgebreid kan zijn. Een van mijn verhalen heb ik gratis aangeboden via smashwords. Onbegrijpelijk dat het hier niet meer staat. Voor geïnteresseerden staat hier de link https://www.smashwords.com/books/view/434440 De link had ik al eerder geplaatst, maar is ws. ook niet doorgekomen. Ik verwijder die link ook weer, want je mag geen reclame maken, ook als is het gratis. Misschien heb ik het ook ergens anders geplaatst.
8 januari 2015 - 2:27

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het 'gehaspel' (goedbedoeld Vlaams woord voor 'worstelen' of 'klungelen') met het plaatsen van alles en nog wat hier op de diverse fora, vind ik hartveroverend leuk. Je wordt er alleen maar nog sympathieker door en die avatar van jouw vind ik ook geweldig. De link heb ik gevonden - wanneer ik voldoende tijd heb ga ik er echt aandacht aan besteden. Bedankt dus.
8 januari 2015 - 8:23

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat mijn reactie weer niet is doorgekomen. Hoe kan dat toch elke keer? Ik heb jullie bedankt. En daarna gezegd dat ik die barse foto expres heb geplaatst, zodat men mij anders ziet. In feite ben ik heel flexibel. Te flexibel. Ik vind alles goed. Ook heb ik gereageerd op de korte stukjes en geschreven dat ik heel uitgebreid kan zijn. Een van mijn verhalen heb ik gratis aangeboden via smashwords. Onbegrijpelijk dat het hier niet meer staat. Voor geïnteresseerden staat hier de link https://www.smashwords.com/books/view/434440 De link had ik al eerder geplaatst, maar is ws. ook niet doorgekomen. Ik verwijder die link ook weer, want je mag geen reclame maken, ook als is het gratis. Misschien heb ik het ook ergens anders geplaatst.
:lol: Het beeld van een dwalende Tja door het donkere forumbos, met een mandje om haar arm wordt steeds sterker! Hartelijk dank voor de link. Ik heb je gedownload, je staat op mijn harde schijf en ga je zeker lezen! :thumbsup:
8 januari 2015 - 9:21

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig Tja, die tegenstellingen. De overduidelijke bedoelingen van de boswachter en de naieve interpretatie van Roodkapje. Rauw en lieflijk. Wreed en fijngeoelig. Maar altijd is er die twist en je aandacht voor formuleringen, trefzeker. Ja, dat is het woord dat ik zoek: trefzeker Mijn complimenten oh ja, en je gevoel voor humor natuurlijk, niet te onderschatten
8 januari 2015 - 21:02

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakkes... (erg goed gedaan dus! :) ) Als het gaat over schrijfstijl: volgens mij probeer je het altijd net een beetje anders te doen dan mensen verwachten. Daarbij zoek je de grens op van het geloofwaardige, het kan jou niet absurd genoeg. En heb ik het mis, of zit er bij jou vaker een donkere ondertoon in?
8 januari 2015 - 21:04