Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#36 Roodkapje

Het werd stilaan donker in het bos. De nevelslierten kropen langzaam over het spiegelend water van een ven. Roodkapje draaide het wiekje van haar olielampje hoog en zocht wanhopig naar de ultieme bloem, de spiegel van haar ziel. Oma moest toch weten hoeveel ze van haar hield. Plots hoorde ze een kleine rimpeling: het water dat bewoog. Ze keek verschrikt. Daar stond een schitterende man tussen de wuivende halmen van het riet. De haartjes op haar meisjesarmen stonden strak omhoog. Haar ogen werden groot van schrik, haar hartje bonsde in haar keel, maar de figuur was onweerstaanbaar en wenkte haar. ‘Wat zoek jij mijn lieve kind,’ zei hij. ‘De paarse schijnridder zal je helpen.’ ‘Ben jij dan eigenlijk geen zwam?’ vroeg zij. ‘Zoals de engelen zijn ontstaan aan de aarsjes van onreine meisjes, zo ben ik inderdaad geboren uit een zwam. (Een Vlaamse dichter heeft de engelen gebaard. Rynlandt hield zich onledig met de zwam.) Maar vooruit daar gaat het nu niet om. Wat is het dat je zoekt? ‘Ik zoek een geschikte bloem… voor mijn oma, omdat ik zoveel van haar houd.’ ‘De mooiste bloem hier in dit woud - mijn kind - is het vrouwenschoentje, de edelste en grootste orchidee. Maar als je echt van oma houdt, kniel dan in het mos en zoek heel lang en dicht bij de grond tussen het kreupelhout. Koraalwortel is wat je zoekt. Klein en onooglijk en helemaal groen, maar zo zeldzaam als alleen zuivere liefde kan zijn, en kostbaar als een oma voor een kind.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
W Rynlandt, Origineel en mooie beelden. Echt in 5 minuten? De olielamp is een mooi beeld. Het ven ook (maar riet past niet bij een ven - dus toch een 5 minutenwerkje) :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn! Laat je me weer van mijn stoel vallen met zo'n waanzinnig lieflijk poëtisch verhaaltje hoewel het ook enige ondeugd niet ontbeert. Hou nu eens op, anders ga ik schreien. ;) Ik daag je uit. Dit heb je niet spontaan in slechts vijf minuten geschreven. Mocht dit wel zo zijn, dan hebben wij een schrijfgenius in ons midden en zullen we je koraalvoeten kussen. Qua schrijfstijl denk ik dat jij sinds enkele maanden velen hebt verrast met een aparte en pure stijl. Poëtisch, weemoedig, tranentrekkend, exotisch en nu houd ik op met de superlatieven. Daarnaast vind ik je verrassend in je reacties. Altijd met tijd en aandacht, zelfs compassie voor anderen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Jan P. Ik kon het werkelijk niet in 5 minuten. Ik ben er een paar minuutjes overheen gegaan maar ik kon zonder slot niet stoppen. Ik heb er wel niet het dubbele van gemaakt. Wel in één teug geschreven dus maar er toch ook eerst even over nagedacht. Kwamen meteen spontaan bij me op: paarse schijnridder en vrouwenschoentje. Die paarse schijnridder wilde ik al wekenlang gebruiken eigenlijk. Ik wachtte op een juist moment. Mijn stijl - als ik dan al stijl zou hebben - laat zich eigenlijk niet schrijven tegen de tijd en ik meen het ook bij anderen te zien. Ik heb een paar zinnen nodig om in mijn ritme te komen. Kan echt niet anders.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Mili, bedankt hoor, maar ik ben helemaal geen schrijfgenius, was het maar waar. Ik ben alleen maar een beetje in mijn element over de korte afstand, max. 500 woorden. Langere verhalen... ik hunker ernaar. Ik vind mezelf trouwens veel te poëtisch, veel te weemoedig. Hoewel ik eigenlijk ook wel baldadig en humoristisch ben van aard heb ik dat hier op het forum nog niet kunnen bewijzen. Ik vind overigens dat ik mijn stukjes veel te vlug afransel en inlever. Ik moet vooral leren om geduldiger te zijn vind ik zelf.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Wat zoek jij mijn lieve kind,’ zei hij. ‘De paarse schijnridder zal je helpen.’ ‘Ben jij dan eigenlijk geen zwam?’ vroeg zij. ‘Zoals de engelen zijn ontstaan aan de aarsjes van onreine meisjes, zo ben ik inderdaad geboren uit een zwam.’
Echt, ik val ongeveer van de bank. Dit is echt heel erg onRyn. Ik hoop dat het niet aan mijn interpretatie ligt. Jouw schrijfstijl? Wellicht een beetje overkoepelend. Ik ben een ongeduldig en veel te haastig mens. Dus rustig lezen is er bij mij niet bij. Daardoor had ik in het begin moeite met jouw teksten. Daarvoor moet ik de tijd nemen. Rustig gaan zitten. En dat is eigenlijk heel erg mooi. Je bent een hele sierlijke en doordachte schrijver in mijn ogen. Jij schrijft mooie verhalen. Altijd, zelfs met slechte internetverbinding op een praktisch onbereikbaar stuk van de wereld. Bewonderenswaardig.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna bedankt voor je reactie he. Het citaat dat je aanhaalt is precies datgene waarover ik niet tevreden ben. Het idee van de engelen die zijn ontstaan aan de aarsjes van onreine meisjes is genomen uit een oud gedicht van Luuk Gruwez. De paarse schijnridder is een zwam en dat idee is van mezelf. Ik dacht meteen aan een sprookjesachtige nevelridder die moest opduiken uit het moeras. Normaal zou ik in een herschrijf die hele passage grondig herwerken of misschien wel helemaal schrappen. Door de korte tijd die toegelaten was kon ik geen betere en vervangende poëtische beelden vinden. Ik bediende mij dus van dat citaat van Luuk Gruwez dat al heel mijn leven in mijn hoofd hangt. Ik bedien me trouwens nooit van citaten zonder de bron te vermelden. Daarom heb ik hier onhandig verwezen naar een Vlaamse dichter. Ik zou dat graag wijzigen en op een andere manier brengen maar redigeren mocht niet, jammer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het wel een heel grappig stuk. Of het de bedoeling is weet ik niet. Maar ik zag Roodkapje voor me terwijl ze een flinke dosis paddo's naar binnen werkte. Dat werkte wonderbaarlijk goed op mijn lachspieren. Dus nee, wat mij betreft helemaal niets om ontevreden over te zijn.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili is echt ontzettend goed qua beschrijven van andermans stijl :) Ik sluit me bij haar aan. Jouw manier van leven, het reizen, jouw passies en wijsheden komen voor mij ook steeds naar boven in je verhalen. Vaak leer ik iets bij en nog vaker zit ik met open mond te lezen om de poezië die jij zo natuurlijk in je proza verwerkt.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig W! Ik ben blij dat je toegeeft dit niet in 5 minuten te hebben geschreven, want dan hing ik mijn pen in de wilgen. Voor mij ben je echt een van de topschrijvers hier op dit forum. Voor een deel heeft dat te maken met je levens-, reis- en leeservaring, maar je hebt ook een groot talent dat zich uit in onderwerp- en woordkeuze waarmee je prachtige sferen weet neer te zetten. En dan af en toe ook nog een Vlaams tintje, waarmee je het voor ons Hollanders helemaal af maakt.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, a.u.b. hang die pen zeker niet in de wilgen! Je moest eens weten hoezeer ik zelf mijn goedkope trukendoos veracht en hoezeer ik opkijk naar de prestaties die jij en anderen hier wekelijks leveren. Echt waar! Dat is geen valse bescheidenheid maar heel terecht. Het is anderzijds ook wel waar dat ik de laatste weken plezier beleef en een beetje op dreef ben,... maar dat dank ik aan de positieve concurrentie en het leren van elkaar, hier op dit forum. En ik ken mezelf, de bron droogt zo weer op, naar ik vrees. Lilithx bedankt he. Wijsheden heb ik overigens niet zoveel. Of het moest zijn dat men uit flaters garen spint, en in dat geval heb ik ervaring zat. ;) En nu mag het ophouden hoor. Ik voel me echt heel ongemakkelijk worden. Maar toch dank voor de fijne reacties.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@w rijnlandt, wat valt mij op? Een prachtige sfeerbeschrijving waar ik jaloers op ben. Dat lukte mij niet in iets meer dan 5 minuten. Een origineel bedacht verhaaltje. Ook knap in vijf minuten. Misschien iets heel banaals en voor jou / jullie vanzelfsprekend, maar goed lopende zinnen. Ik heb nooit goed opgelet bij nederlandse les op school, dus ik heb daar een achterstand in. Moet daar nog goed in oefenen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien iets heel banaals en voor jou / jullie vanzelfsprekend, maar goed lopende zinnen. Ik heb nooit goed opgelet bij nederlandse les op school, dus ik heb daar een achterstand in. Moet daar nog goed in oefenen.
Hier hetzelfde verhaal. School en ik waren geen vrienden. Ik ben er weinig geweest. Het enige wat helpt is veel schrijven, openstaan voor de reacties van medeschrijvers, je eigen verhalen vaak nalezen en verbeteren (dat mocht nu niet, zelf ben ik er doorgaans ook te ongeduldig voor) en misschien toch de moeite nemen om je te verdiepen in de Nederlandse taal. Zelf schrijf ik nu een klein jaar verhalen. Ik maak nog steeds veel fouten maar het wordt steeds beter.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ johanna B, Ha ik ben niet alleen! ;-) We kunnen elkaar de hand schudden! ;-) Ik zat op de Havo maar ik deed maar wat. Met dictees en dat soort dingen zat ik maar wat te gokken. Het enige waar ik voor Nederlands ooit een goed cijfer voor heb gekregen, is dat van een verhaal wat ik had geschreven. Bij engels zat ik ook te gokken trouwens, maar daar had ik het geluk dat ik de te leren stof zo vaak hoorde, de engelse werkwoordsvormen en alles werden zo vaak herhaald, dat ik de proefwerken op 'gevoel' maakte, en dat pakte wel goed uit haha. Bij duits en frans dan weer niet.. :-p groet!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lucius, Bedankt voor je reactie. Schrijven heb ik allerminst op school geleerd hoor en ook ik maak veel fouten tegen spelling en tegen andere zaken. Er zijn goede technische en kritische schrijvers op dit forum: Jan P Meijers, Leonardo Pisano, Mili, Bart Snel, Dos, Woodpecker, Schrijvenmaar en ja hoor ook Johanna B en nog een boel anderen...eigenlijk kan je leren van iedereen, althans dat tracht ik ook te doen. Goed lopende zinnen? Het is moeilijk uit te leggen hoe dat moet. Ik schrijf puur op gevoel en wat de ene voelt, voelt de andere dan weer niet. Ook mijn teksten worden door sommige lezers toch niet vlot gevonden denk ik. Johanna zei hierboven nog ergens, dat ik relatief moeilijk schrijf en mijn teksten veel tijd vragen. Waarschijnlijk heeft ze wel gelijk. Dat heeft misschien ook met inhoud te maken maar vlotheid ligt vooral aan de innerlijke stem en het ritme, denk ik. Ik herlees mijn teksten vaak en veel om het ritme te voelen en liefst doe ik dat hardop. Telkens mijn innerlijke stem en ritme hapert tracht ik te schaven en maak ik een correctie en dan herbegin ik opnieuw met hardop lezen. Alleen... vind ik van mezelf dat mijn innerlijk ritme nog te vaak hetzelfde klinkt. Ik wil meer variatie, want elk soort verhaal vraagt toch een ander ritme en dat is iets waar ik nog hard moet aan werken. Je zegt het eigenlijk zelf: ik hoorde het zo vaak dat ik proefwerken maakte op gevoel. Dat kan je dus ook doen met je eigen teksten. Maar er zijn hier natuurlijk professionele schrijfcoachen die je daar beter dan ik kunnen in helpen en begeleiden.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@rylandt, Misschien is de beste schrijfstijl.... luisteren naar je innerlijke stem, het volgen van je eigen ritme..

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
> Lees andermans vervolg op het forum. Wat valt je op? Veel aandacht voor taalkleur, beschrijvingen en metaforen. Probeer minstens drie dingen op te noemen > Is het de zinsbouw, het gebruik van zintuigen, plotsignalen? Idem eigenlijk. Ja, dat is het. Plotsignalen iets minder. Ik zie in de reacties dat het soms moeilijk leest maar dat men het wel mooi vindt. Ik vind de metaforen soms erg vermoeiend en vaak kloppen ze niet. Een sliert kan in essentie nooit kruipen, dan zou er namelijk spanning op staan en een eigenschap van een sliert is dat het geen spanning heeft. "Plots hoorde ze een kleine rimpeling: het water dat bewoog." klopt al helemaal niet. Je hoort een rimpeling niet en een rimpeling is een beweging van het water, dus als je zegt dat het bewoog dan is dat dubbelop (pleonasme; de rimpeling in het water bewoog). En om helemaal kritisch te zijn: het is de grootste orchidee van Europa (dus niet de grootste orchidee) en het is de zeldzaamste wilde orchidee in Nederland (in andere werelddelen is het onkruid). Daarbij is die vrouwenschoen ook een vrij lomp ding en allesbehalve edel (maar dat is een persoonlijk opvatting. > Wanneer je meer van deze schrijver gelezen hebt, klopt dat dan met de andere teksten die je van hem of haar gelezen hebt? Is dit typerend voor deze schrijver? Ja, zeker typerend en daarom lijkt het mij des te leuker wanneer deze schrijver eens gedwongen wordt om hele kale taal te gebruiken. Kijken wat er dan gebeurd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rynlandt, jouw schrijfstijl is mooi. De woorden worden als het ware gedragen, zo zorgvuldig komen ze bij mij binnen. Declameren, dat is wat bij jouw stijl past. Ik hoor je tekst. Prachtig.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt hoor Maddy! Ik vond jouw bijdrage trouwens ook heel erg mooi, ik houd meer van jouw Roodkapje dan van de mijne ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooie tekst. Je neemt me altijd mee naar een andere tijd in jou verhalen, dat vind ik er zo fijn aan, ik ga als het ware even op reis terwijl ik lees. Je schrijft heel beschrijvend. Je gebruikt veel details en daardoor kan ik het goed voor me zien en gaat de tekst voor me leven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind jouw meer de reisgids op dit forum. Je neemt ons elke keer weer mee naar vreemde en exotische oorden. Proeft de omgeving. Dat is naar mijn mening je sterkste punt, door je kennis van de wereld, anderen in je ervaringen meetrekken. Daarnaast is je schrijfstijl zeer prettig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie teksten door de beeldende sfeer. Respect voor de natuur en oude tradities. Leerzaam. Een tekst om te herkauwen want dan komt er nog meer smaak vrij. Vaak intrigerend. Sprookjesachtig maar anders dan de klassieke sprookjes. :thumbsup: Dit schiet door mijn hoofd als ik jouw invullingen herinner. De verschillende lagen in jouw teksten vind ik het interessants. Door jouw detaillistische omschrijvingen waan ik mezelf in een compleet andere wereld en loop daar op mijn blote voeten met open mond rond. [maar zo zeldzaam als alleen zuivere liefde kan zijn] Dit is weer prachtig! Jouw teksten maken mij nederig. Dus wederom bedankt voor het mogen lezen! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, Het is juist dat ik wel enige reiservaring heb maar ik kan vooral ook heel mooi dromen van vreemde plekken en gelukkig is dat voor iedereen weggelegd (als je wil). Maar het klopt dat ik nogal onrustig ben en niet op een bepaalde plek kan blijven zitten. Nochtans zijn Nederlanders bij uitstek reizigers en nooit honkvast en zijn Vlamingen dat doorgaans minder. Overigens vertrek ik morgen voor vier dagen naar Badkleinkirchenheim in Oostenrijk... ik ga in het weekend de worldcup Alpine Ski der Damen volgen. (Fanclub Anna Fenninger) Marietje bedankt alweer voor je hele mooie reactie maar niemand hier op dit forum moet nederig zijn voor een ander. Iedereen heeft schitterende kwaliteiten en iedereen schrijft mooie stukjes met af en toe prachtige beelden. Ik voel mij ook heel erg gelukkig dat ik de mooie dingen van de anderen kan lezen en het stimuleert mij. Zonder die mooie sfeer hier op dit stukje forum, zou ik niet op dezelfde natuurlijke manier uit mezelf durven schrijven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niemand hier op dit forum moet nederig zijn voor een ander.
:D Hoewel ik inderdaad regelmatig nederig een diepe buiging maak voor de schrijvers op dit forum bedoelde ik dat de inhoud van jouw teksten mij nederig maakt. Ze geven vaak blijk van zo'n grote schoonheid van de natuur/ het bestaan, dat ik mezelf als persoon, minuscuuls in dit Omniversum, nederig voel. Het besef dat ik onderdeel mag zijn van een veel groter geheel! Sterker nog, zonder mijn aandeel loopt een stukje van dit ZIJN stroever. Al was het maar dat mijn kinderen vanmorgen geen brood mee hadden gehad naar school. Ze zonder mij overigens, überhaupt niet hadden bestaan! ;) Zie je wat jouw teksten teweeg brengen? :thumbsup: Een heel fijn weekend alvast in het altijd mooie, schone Oostenrijk!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ryn, ik ben blij met je uitwerking en dat je niet verbeterd hebt. Natuurlijk kun je alles nog fijnslijpen, maar hier zie ik je aan het werk. Je prachtige beelden, de woorden als nevelridder (ben ik jaloers? ja absoluut!) Het woord alleen al roept een wereld op, een boek. Zo ontzettend mooi. Je raakt met je woorden en beelden diepere lagen, grootsere verhalen, veelbelovend. Je neemt me mee naar een wereld die exotisch en teglelijk bekend en vertrouwd is. Je verleidt me mezelf in je verhaal onder te dompelen. Kortom, zoals je ziet, je maakt me lyrisch, dat ik andere woorden ga gebruiken, grootsere taal (wat dat ook mag betekenen) Dus asjeblieft: waag je aan dat grotere verhaal

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft heel poetisch. Ik voelde er zelfs een ritme in. Het is ook verstild, alsof je het in een schilderijlijst probeert te vangen. Heel erg mooi :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Rynlandt, Weer een juweeltje gecreëerd. Alle loftuitingen hierboven zijn zonder meer juist. De romantische sfeer die je oproept, is jaloersmakend. Het verhaal heeft natuurlijk weinig met het Roodkapje-sprookje te maken, maar ik denk dat je bij meer tijd de zwam via paarse schijnridder met jouw fantasie uiteindelijk wel in een boze wolf had veranderd. Is het niet?