Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 35 A - Spielereitje

26 december 2014 - 21:55
Zij tikte het ei om de dooier van de ene naar de andere schaalhelft te lanceren terwijl het klodderige eiwit in een schaal gleed. Een lillend bloedspoortje, dat wijst op een gescheurd ovariumadertje, werd rap verwijderd. ‘Jan, kom effe het eiwit opkloppen, dan ken ik het zo op mun waffel smeren. Je weet dat ik pijn aan mijn armen heb sinds je ze heb willen breken.’ Iedere zondagmorgen werd Jan zijn bed uitgereld zodat Mien haar masker kon klaarmaken. Het stijve eiwit werd dan over haar brede facie uitgesmeerd en afgedekt met wc-papier. Na een half uur had Mien het vuil van de werkweek er uitgetrokken en kon dan met een schone mombakkes en haar Jan in de kerkbanken plaats gaan nemen. Het eigeel was voor Jan. In een met citroen ontvette schaal lag de dooier zoetjes op hem te wachten die hij bij terugkomst liet opgaan in een dot mosterd. Kauwend op zijn pijpje goot hij er trage sliertjes olie bij. ‘Zondag, klopdag’, hoorde Mien hem wel eens zeggen. Tegen noen scheurden Jan en Mien hun homp brood om die in de zelfgetikte mayo te dopen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 december 2014 - 22:06
Mili... het is weer gieren hoor. 'Na een half uurtje had Mien het vuil van de werkweek er uitgetrokken en kon dan met een schone mombakkes en haar Jan in de kerkbanken plaats gaan nemen.' Zo leuk verwoord! En nou niet omdat de voorgaande zinnen minder leuk waren he :) (merk ook op... jouw zin cursief... net van Dos geleerd... nu ben ik echt apetrots ;) ) Weer een meesterlijk stukje vind ik.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 december 2014 - 22:29
@Ryn: en ik ben trots op jou! Maar niet meer gieren hoor. Ben bang je anders kwijt te raken aan een of andere vreemde ziekte. :crybaby:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 december 2014 - 22:35
Geen wonder dat de mosterd uit de winkelschappen verdwijnt als iedereen ineens in de keuken naar de mosterdpot grijpt om er een futloze kerst alsnog mee op smaak te brengen. En je gewelddadige kerel is ook weer van de partij, dat gaat komend jaar dus gezellig worden. Leuk stukje Mili. Ik heb het recept doorgegeven aan mijn vrouw. Lijkt me ook een goed ontharingsmiddel en anti-rimpelpasta. En acne en psoriasis kun je er vast ook mee behandelen. En wie weet lichen planus wellicht; bestaat nog geen middel tegen. OP hem te wachten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 december 2014 - 22:49
@Dos: Zal ik de gewelddadige kerel laten overwoekeren door lichen planus? Door jou op de sofa aangezwengeld, gaan wij denk ik tot februari ten onder aan ranzige aandoeningen. Vindt je vrouw je nog steeds leuk? :eek: Op was een typo, zag het voordat je ik je las.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 10:27
Mili... het is weer gieren hoor. 'Na een half uurtje had Mien het vuil van de werkweek er uitgetrokken en kon dan met een schone mombakkes en haar Jan in de kerkbanken plaats gaan nemen.' Zo leuk verwoord! En nou niet omdat de voorgaande zinnen minder leuk waren he :)
Die volgorde, eerst de schone mombakkes en dan pas Jan, is subtiel. Dat soort zaken in een tekst maken dat ik reikhalzend uitzie naar je volgende schrijfsel.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 11:18
Prachtig! Wat woordkeuzes al niet kunnen doen voor een verhaal! :thumbsup: Jij kan dat als de beste! [Je weet dat ik pijn aan mijn armen heb sinds je ze heb willen breken.] Achter deze zin zit een compleet ander verhaal, jij maakt mij er nieuwsgierig naar! Nu ik de zin citeer: is het niet hebT willen breken? De namen, de spreektaal, het gebruik van het ei, de gang naar de kerk en het detail van het ovariumadertje: een perfect mengsel! :D Niet bestaande weekopdracht 35A levert mooie invullingen op! :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 11:50
@Leonardo; ik deed het min of meer instinctief én het ging wel om haar schone zondagsmorgengezicht. Jan is al lang bijzaak voor haar. ;). Dank je. @Marietje; wat maak je me weer blij. Zoals de titel aangeeft, zag ik het als een spielerei(tje) gezien ons piratengedrag. :) Brute snoodaards zal ik nog genoeg opvoeren en ik liet bewust de t weg om het wat op spreektaal te doen lijken. Wilde eigenlijk 'hep' zetten. Zag vanmorgen vroeg de jouwe die te heftig op mijn nuchtere maag was. Kom er geheid op terug. En dank je!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 15:20
Instinctief... juist Mili... maar ingegeven door een heel juist aanvoelen. Een literaire inversie. Onbewust? Maakt niet uit, of in tegendeel... het bewijst eens te meer je bijzondere gevoel voor taal. Ik ben er zeker van dat precies door deze inversie Leonardo haarfijn had begrepen dat Jan haar minder belangrijk was daar haar uiterlijk (zoals ik het ook had begrepen en waarschijnlijk nog andere lezers met mij). Mooi gedaan. (Gelukkig kan ik - af en toe - beter lezen dan schrijven ;) )

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 16:00
Weet je @Ryn, het is prachtig te ontdekken dat je intuïtief/instinctief kunt schrijven. Ook zo fijn vind ik te ervaren dat, zelfs als het onderwerp je tegenstaat/je geen inspiratie hebt, je wel degelijk kunt schrijven. Gewoon een kwestie van beginnen en dan komt er een stroom op gang. Ik heb jou noch Leonardo en/of anderen natuurlijk niet onderschat. :o Dank je voor je fijne reactie weer.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 16:58
Mili, ter overweging, om je tekst te perfectioneren, want ook al is het maar Spielerei in de piratenmodus, we blijven op de kleintjes letten. het mombakkes ... een schoon mombakkes ... het schone mombakkes Mijn vrouw blijft hardnekkig van mij houden. Onbegrijpelijk!

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 december 2014 - 19:15
Lekker gek verhaaltje. Ik denk toch dat Leonardo de oorzaak is dat onze slechte kant naar boven komt. Ik dacht ook aan die t, maar begreep toen dat ze zo sprak. Dan doe je toch niet goed genoeg je best, Dos. Het kan ook zijn dat ze een stoofpot in gedachten heeft. Voorlopig houdt ze die in de doofpot.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 22:01
@Dos: en als ik nu 'een schone mombakkes' bedoel in de zin van mooi, een mooie mombakkes? :confused: @Anne, dank je. @Tja, je sprak deze keer in raadselen. Slecht was ik al voordat ik Leonardo leerde kennen en waar haal jij stoof- of doofpotten vandaan? Klopt van de t, ze zegt ook ken i.p.v. kan. Merci.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 22:39
schaaltje bloedspoortje ovariumadertje maskertje uurtje
Veel "tje" wijst op ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2014 - 22:55
Met vlagen een beetje Brusselmans-achtig. Zondag, klopdag - vind ik grappig. Ik weet niet waarom maar ik moet ervan gniffelen. Doe mij maar die mayo. Om de moel vol te smeren met eiwit, ik weet het nog niet. Leuk verhaal over een knullig edoch eiercreatief echtpaar.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
28 december 2014 - 2:15
Ik bedoel dat Dos denkt dat zijn vrouw onvoorwaardelijk van heb houdt, maar stiekem in gedachten heeft om hem te stoven. Sorry dat ik een zijstraat ben ingeslagen, Mili. Gelukkig spoor jij ook niet.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2014 - 8:27
@Dos: en als ik nu 'een schone mombakkes' bedoel in de zin van mooi, een mooie mombakkes? :confused:
Mooi of schoon, Mili, het blijft één pot nat en ondertussen een bijvoeglijk naamwoord van een onzijdig zelfstandig naamwoord en vroeger op school leerden wij dat ...etc. Mogelijk dat ze tegenwoordig heel iets anders leren. Misschien is mijn kennis wel niet meer van deze tijd. Alles verandert tegenwoordig zo snel, zei mijn moeder laatst nog

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2014 - 10:57
@Dos, je heb gelijk qua onzijdigheid. Alleen ik vind het niet staan en ook niet te lezen of uit te spreken. Zie je voor deze keer mijn misstap tussen de vingers? :) @Yrret, ik haalde wat tje's weg.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2014 - 11:30
@Dos, je heb gelijk qua onzijdigheid. Alleen ik vind het niet staan en ook niet te lezen of uit te spreken. Zie je voor deze keer mijn misstap tussen de vingers? :)
Vooruit dan maar. Stronteigenwijsheid is mij ook niet vreemd. :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2014 - 14:10
Zelfs voor commentaar op spielereitjes (ik lees steeds spiegeleitjes) kom ik laat, maar nuheb ik de feestdagen met bijbehorende sociale taken als excuus. Mili, ik geniet zoals altijd weer van je vocabulaire en de invloed die dat heeft op de toon van je stukjes. Genieten!