Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#35 - Goede voornemens

19 december 2014 - 8:57
De harde woorden troffen haar recht in het gezicht, net als de schrale geur van alcohol die in zijn adem te bespeuren viel. Zoals wel vaker gebeurde, rolden de tranen over haar wangen. De mascara trok zwarte lijnen over haar gezicht. Elk weerwoord stokte in haar keel, waarop ze de trap op stampte. Ze gooide de kamerdeur hard dicht zodat hij zou horen dat ze niet gediend was met de ruzie die ze net hadden gehad. Niet met deze ruzie en al zeker niet met de voorgaande. Het was niet de eerste keer dat hij waggelend thuis was gekomen, tegen haar was beginnen lallen over de auto en haar toen beledigde met de boodschap dat ze zich nooit meer sexy voor hem kleedde. Hij was verdorie het grootste deel van de tijd te dronken om nog iets te presteren in bed. De woede borrelde steeds meer op in haar onderbuik, terwijl ze de jaren met hem voor haar ogen zag afspelen. Haar woede richtte zich niet op hem, maar op haarzelf. Zij had nooit de moed om hem weerwoord te geven, om hem eens duidelijk te zeggen waar het op stond. Gefaald had ze, er niet in slagend om hem los te rukken van zijn moeder. Het drinken was er tijdens hun huwelijk niet beter op geworden. Toen hun eerste kind op komst was, had ze ergens nog de hoop gehad dat er iets zou veranderen. De realiteit had haar met haar neus op de feiten gedrukt. Terwijl al deze gedachten door haar hoofd raasden, groeide ook de vastberadenheid. Ze zou een ultimatum moeten stellen, voor haar en voor haar kinderen. Nooit nog zou hij hen zo vernederen. Ze greep de telefoon die op het nachtkastje lag en toetste het eerste nummer in dat ze kon bedenken. Een slaperige stem aan de andere kant van de lijn verzekerde haar dat het geen enkel probleem was als zij en de kinderen kwamen logeren. Toen ze neer had gelegd, sloeg ze een kruis en dankte God voor de enige persoon in haar leven die haar was blijven steunen. De volgende ochtend trof hij lege kinderbedden, een halflege kleerkast en een kort briefje aan. “Ik ben vroegtijdig met mijn goede voornemens begonnen.”

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 december 2014 - 10:42
Een resolute beslissing van de HP! :) Ik kan niet oordelen of het helemaal terecht is. De eerste zin is sterk: het trekt mij als lezer meteen in het verhaal, maakt me nieuwsgierig. [Zoals wel vaker gebeurde, rolden de tranen over haar wangen. De mascara trok zwarte lijnen over haar gezicht] Hier zeg jij twee keer hetzelfde. Volgens mij is de eerste Tell en de tweede Show, maar daarover kan stevig gediscussieerd worden! Ik zou kiezen voor de tweede zin. Waarom is de auto een ruzie argument? Goed dat de HP met name boos is op zichzelf want dat wekt voor mij, sympathie op. En wie is de persoon op wie ze altijd kan blijven steunen? Wacht hij zijn kans af? Ik begrijp dat deze situatie langer speelt maar wat is de rol van de schoonmoeder. Doordat niet alle feiten duidelijk zijn twijfel ik of ik achter de HP haar beslissing kan staan. Maar dat komt misschien omdat ik van mening ben dat de kinderen altijd de dupe zijn en ouders dat meestal niet voor ogen hebben. Intrigerend verhaal, helder geschreven. Het leest vlot en er zitten mooie beelden in. [ Elk weerwoord stokte in haar keel, waarop ze de trap op stampte.] :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 december 2014 - 11:21
Hallo Sa-ar, Eerst en vooral ben ik het met Marietje eens, je eerste zin is heel sterk. Erg mooi. Daarna dreef ik moeiteloos mee op de innerlijke gedachtestroom van je HP. Technisch goed geschreven denk ik maar onderweg ging ook dit verhaal met mijn gevoel aan de haal. Je thema begon op me in te werken en zette mij aan het denken. Goed geschreven dus! Alle lof.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 december 2014 - 12:07
Sa-ar, Goed geschreven. Voor dat de HP dat het ook aan haar ligt. Ze heeft het op zijn beloop gelaten in de ijdele hoop dat het beter zou worden. Ze neemt een krachtig besluit!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 december 2014 - 14:31
Marietje, ja, dat heb ik nogal eens in dat ik dingen ga herhalen om het te benadrukken. Is dit iets wat ik beter niet kan doen? (scheelt ook weer in het aantal woorden). Zelf heb ik veel in 400 woorden gestoken, maar ongeschreven gelaten. Ik zou hier nog een heel stuk aan kunnen breien namelijk of het uitgebreider maken. Bedankt voor de fijne feedback :)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 december 2014 - 16:35
Sa-ar, Wauw, dat is een moedige stap zeg! Zeker als moeder met kinderen de deur dichttrekken. Ik vind het wel grappig om te lezen dat veel kerstverhalen allemaal gaan over dronken mannen. Daar zou mannelijk Nederland toch iets aan moeten doen ;) Gefaald had ze, er niet in slagend om hem los te rukken van zijn moeder. Grappig dat wij vrouwen dan altijd weer denken dat wij de hele wereld kunnen veranderen. Misschien is dit al een foute gedachte aan het begin van een relatie. Graag gelezen. Ik ben wel heel erg benieuwd welk persoon haar is blijven steunen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 december 2014 - 22:43
Vermoedelijk een goed besluit. Althans, op basis van de gegeven informatie lijk dat zo. Schoonschip in 2015 en een mooi kerstcadeau voor zichzelf. Een vlot verhaal (letterlijk en figuurlijk). Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 december 2014 - 15:32
Ik hoop dat het haar en haar kinderen goed gaat. En ik hoop dat dit de juiste beslissing is geweest. Het lijkt me niet makkelijk om zo weg te lopen.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
23 december 2014 - 17:21
Fijn te lezen dat ze eindelijk de moed had om bij hem weg te gaan. Van een angstige vrouw veranderde ze in een daadkrachtige vrouw. er niet slagend vind ik wat minder moeder. Gefaald had ze. Ze was er niet in geslaagd ... Ik kreeg niet echt de indruk dat de schoonmoeder de stoorzender was. Of ging hij met zijn moeder op stap? Wel een mooi verhaal.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 december 2014 - 17:54
Hoi Sa-ar, sterke binnenkomer, die eerste zin! Ik vond het wel een origineel voornemen/besluit, geheel iets anders dan stoppen met roken o.i.d. Dapper van het HP om een dergelijk besluit te nemen. Goed dat ze zelf inziet dat ze daar ook een bepaalde verantwoording in draagt door niet op tijd grenzen aan te geven. Mooie boodschap achter het verhaal en graag gelezen :thumbsup: fijne feestdagen.