Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #35: Voorval van een lompe boer

Zwaar verbouwereerd kijk ik naar het zojuist verkregen kerstgeschenk in mijn handen. Zonder al teveel rompslomp uitgepakt. Het is de gedichtenbundel 'Het ging over rozen' van Ingmar Heytze. Er heerste in de woonkamer een doodse stilte. Ja, erg ongemakkelijk, zeg maar. Platte Sylvia was de eerste die het in haar hoofd haalde, om de stilte te verbreken. 'Gast, wat is er met je aan de hand? Je kijkt net alsof je een spook hebt gezien. Ben je er niet content mee?' Ik glimlachte eventjes stompzinnig. Vervolgens zei ik: 'Nou nee, niet bepaald. Sterker nog, tussen ons gezegd en gezwegen, vind ik het maar een walgelijk kerstgeschenk. Dat meen ik goudeerlijk. Een gedichtenbundel van Heytze, give me a break. Nee, dat vind ik dus absoluut géén humor. Ik vind het zelfs ontzettend laag bij de grond. De gedichtenbundel bij het oud papier doen, zou mijns inziens nog teveel eer zijn. Daar komt bij: zijn gedichten zijn sowieso onrecyclebaar. En dan druk ik het allemaal nog heel zachtjes uit.' Geen behoefte aan om daarover nog verder te gaan uitweiden, stond ik met veel gevoel voor theater op, en sjokte ik op mijn Homer Simpson-pantoffels (ook een kerstgeschenk) naar de open haard. Hoppa! Ik flikkerde mijn kerstgeschenk zo regelrecht het vuur in. In luttele secondes was de gedichtenbundel gecremeerd. Niet te zuinig. Dat ging sneller dan gedacht. Blijkbaar kwam dat voor alle aanwezigen als een volslagen verrassing, want ik werd met wijd opengesperde ogen en monden aangestaard. Tja, hadden ze mij maar moeten tegenhouden. Dat deden mijn kameraden echter niet. Niet te filmen, wat kennen mijn bloedeigen kameraden mij toch godvergeten slecht. Een kleine aderlating. Wellicht wordt het langzamerhand toch dringend tijd voor een hutje op de hei. Geen last van onbegrip. Ik denk dat het kluizenaarschap op mijn lijf is geschreven. 'Zo vrienden, dat is opgelost. Wie heeft er zin in een glaasje prik of een biertje?' Geen hand ging de lucht in.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Sloeberpoëet, Hopelijk heeft alleen jouw HP een hekel aan Ingmar Heytze. Want die is toch eigenlijk heel erg leuk? Toch wel een van de dichters waarvan ik denk dat zijn werk juist niet moet worden gerecycled. Überhaupt een gekke hoofdpersoon. Hoe kan het dat hij wel vrede heeft met de Homer Sompson-pantoffels. Ik vind dit alweer een origineel en absurd verhaal (mijn zogenaamde feedback voegt doorgaans helemaal niets toe). Mooi hoe HP weer over gaat tot de orde van de dag na zijn dramatische opvoering :). - 'Zo vrienden, dat is opgelost. Wie heeft er zin in een glaasje prik of een biertje?' -

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ja, Johanna, het is maar een verhaaltje. Het is altijd maar weer de vraag, of het ook daadwerkelijk op waarheid berust. Dat maakt (in mijn beleving) schrijven zo leuk, interessant, etc. Korte verhalen schrijven is bij uitstek de beste sparringpartner om een goede roman te schrijven, denk ik. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn, hoe je deze lompe boer beschrijft, lekker lezend stukje. Ik raak alleen een beetje in de war van de verandering van tt naar vt vanaf de vierde zin. Heb je dat met opzet gedaan?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Makkelijk en vermakelijk geschreven. Het is niet de manier om vrienden te maken, maar ja, die had hij al. Die wisseling in tijd (verleden-heden) was mij ook opgevallen. Dat werkt wat stagnerend in het lezen in het begin. Een klein dingetje: het kluizenaarschap op mijn lijf is geschreven -> het kluizenaarschap me op het lijf geschreven is.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Met een lach gelezen. Dit vind ik echt wel grappig geformuleerd: 'Geen behoefte aan om daarover nog verder te gaan uitweiden, stond ik met veel gevoel voor theater op, en sjokte ik op mijn Homer Simpson-pantoffels (ook een kerstgeschenk) naar de open haard. Hoppa! Ik flikkerde mijn kerstgeschenk zo regelrecht het vuur in.' De minachting voor de dichter is in het stukje op een ludieke manier duidelijk voelbaar en goed geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die HP heeft met de beste bedoeling wat gekregen. Als hij vaker zo reageert, houdt hij echt geen vriend meer over. Maar daarom heb je hem ook overduidelijk als een lomperik beschreven. Je hebt de schrijfopdracht goed uitgewerkt, vind ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, als je nu begint met een platte Sylvia, dan wil ik meer. Wie zijn de anderen? Is er ook een voluptueuze Irma bijvoorbeeld? Proef ik het goed dat de hp ook teleurgesteld is in zijn vrienden omdat zij hem, de boer par excellence, niet tegenhielden? Volgens mij ben jij hier echt welkom Slo. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, sloeberaar! Wat mij betreft staan er bijv nmwd in die overbodig zijn (in de zin van dat ze geen extra informatie geven) en je verhaal ontkrachten. Bij wijze van voorbeelden: - zwaar (eerste woord) kan weg, want verbouwereerd is op zichzelf al aardig van de sokken geslagen. - walgelijk kerstgeschenk: walgelijk is uitleg; het blijkt al uit de hp's acties. - wijd opengesperd >> opengesperd is al maximaal (wijd kan geschrapt). - langzamerhand dringend tijd worden vind ik ook een contradictio in terminis. Verder: teveel zijn twee woorden. Moet alleen aaneen als het een zelfst nmwd is, zoals in "een teveel aan regelgeving". Zo, ik heb mezelf voor deze week weer ontgift. Niet te veel van aantrekken, sloeberpoëet! Ik sta bekend als notoire azijnpisser, van wie de schouderklopjesgeefmachine naar de filistijnen is. Mijn enige drijfveer is dat je volgende beter wordt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klein dingetje: het kluizenaarschap op mijn lijf is geschreven -> het kluizenaarschap me op het lijf geschreven is.
Hoi, INfiction. Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: waarom vind je "geschreven is" beter dan "is geschreven"? Grammaticaal kan het toch beide?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo, het gaat denk ik niet om de volgorde van die twee werkwoorden, maar het feit dat iets JE op HET lijf geschreven is, betekent wat anders dan dat IETS OP JE LIJF geschreven is... :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb het met plezier gelezen. Ze kennen hun vriend maar bar slecht. Vraag me dan wel af of deze HP wel ooit tevreden kan zijn, lijkt me een lastig persoon.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verfrissend verhaal. Ik vind het teveel aan bijv. naamw. in dit stuk wel passen. Daardoor komt het beeld van een jong hoofdpersoon er voor mij nog sterker uit. Leuk gedaan.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo, het gaat denk ik niet om de volgorde van die twee werkwoorden, maar het feit dat iets JE op HET lijf geschreven is, betekent wat anders dan dat IETS OP JE LIJF geschreven is... :nod:
Ah, ik zie het. Volledig overheen gelezen. Dank je, Fata!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D De titel ! Maar wel heel passend! Ik heb mezelf door de hoeveelheid tekst heen moeten worstelen. Nergens kreeg ik als lezer lucht om even adem te halen door het ontbreken van een nieuwe alinea's. Ook dialogen beginnen op een nieuwe regel. Die 'regie' heb ik als lezer nodig zodat de tekst vlotter leest. Maar de inhoud boeide me. Jij hebt de lompe boer goed neergezet! Ik ben het eens met #6. De juiste woorden gebruikt voor zijn taal en denkwijze. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jullie nu allemaal eventjes zo sportief zouden willen zijn, om een kick ass kringetje te maken, en ik uiteraard in het midden (ja, net zoals vroeger op de basisschool), kan ik jullie gelijk allemaal in één keer te woord staan. Geen zin om iedereen te lopen gaan quoten. Ik ben namelijk een drukbezet man Ja? Iedereen klaar? En niet bang zijn om elkaars handje vast te houden. Het is allemaal oké. Uit de grond van mijn hart: allen onwijs bedankt voor de reacties! Jullie mogen elkaars handje weer loslaten. Dat was fijn. Gaan we vaker doen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die 'voloptueuze Irma' zit mij overigens wel een beetje dwars, Mili. Misschien dat ik dat welgevormde mokkel nog wel ergens in dit verhaaltje moffel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een heerlijk lompe boer, inderdaad. ik denk ook dat de gebruikte bijv.nw. passen bij het type (en dat het kluizenaarschap hem zou tegenvallen; niemand om op te kankeren)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
INfiction en Fata, ik heb van jullie nog heel wat te leren... zo scherp gelezen... ik had de kluizenaarskwestie ook over het hoofd gezien. Zo'n analytisch leesvermogen is mij duidelijk niet op het lijf geschreven maar wel handig dat jullie het in mijn plaats hebben opgemerkt. Petje af.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgende keer besluiten ze geen pakjes meer uit te wisselen :) Je hebt het karakter deftig neergezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sloeberpoëet, het volgende. Als jij nu eens even die figuurzaag neerlegd. Ja? En loop nu eens even naar de kast waar jouw oorreinigingsstokjes zijn opgeborgen. Oké, purk die oortjes maar lekker schoon. Klaar? Dan moet je nu echt eens even heel goed luisteren. Ik grinnik niet, ik lach; HAHAHAHA. Dat was wel eventjes prettig hè? Dat lucht wel op, is het niet? Ga nu maar weer fijn zagen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik houd wel van dergelijke 'gemene' verhaaltjes. Het voordeel is dat hij volgend jaar met kerst kluizenaar is en geen boeken hoeft verbranden. Er heerste (op een nieuwe regel) Platte Sylvia (ook op een nieuwe regel) Ik glimlachte (nieuwe regel) Geen behoefte (nieuwe regel) Wellicht (nieuwe regel) Bij platte Sylvia moest ik aan Sylvia Plath denken. Het slaat nergens op, maar soms krijg ik van die associaties.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha! - sorry "grinnik" - ik had dezelfde Sylvia Plath - associatie :-) Lekker verhaaltje. Wat ik helaas toch mis is de motivatie. Waarom is het een rotcadeau? Is Ingmar Heytze de broer van de HP die er met de erfenis vandoor is? Is de HP een verzamelaar en hadden zijn vrienden moeten weten dat hij van alle bundels al gesigneerde exemplaren op het nachtkastje had staan? Is de HP misschien sowieso geen poëzie-liefhebber, of zijn de gedichten zo godsgruwelijk slecht dat de AIVD ze het liefst als martelwerktuigen zou inzetten omdat echt iedereen bij het eerste volrijm alle geheimen prijsgeeft om de oren te sparen. We weten het niet.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leonardo Ik zie nu je reactie. Dat is meer gevoelsmatig, ik vind het dan lekkerder lopen als de 'is' achter 'geschreven' staat. In principe zou beide kunnen. Mijn opmerking ging dan eigenlijk ook meer over de me/het lijf.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
God, die botte gast komt ook natuurlijk en ik heb nog geen cadeau voor hem. Even op de website van de dikke bolle man kijken. Ah, een dichtbundel van Ingmar Heytze. Zou hij van gedichten houden? Eigenlijk ben ik al door het geld heen. Weet je wat. Ik bewaar het bonnetje wel goed, dan kan het altijd nog geruild worden.