Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Gezellig'...een kerstkado (#35)

Op het moment dat ik het kerstpapier verwijder, weet ik dat de avond niet lang meer zal duren. Ik had veel verwacht als kado, maar niet dit. De vorige kerst bij mijn schoonouders was niet leuk, maar dit slaat alles. Het jaar hiervoor was de eerste keer dat ik met Pjotr zijn ouders bezocht met kerst. Het feit dat we de tweede kerstdag gingen en niet op de eerste was voorafgaand reden tot discussie tussen Pjotr en zijn ouders. We moesten duidelijk aan elkaar wennen. Dit jaar had mijn schoonmoeder half november de eerste kerstdag al gepland. Ze zei het niet met zoveel woorden, maar het was duidelijk dat ze wilde voorkomen dat ík opnieuw haar ideale kerst in de war zou schoppen. Na de vaststelling van de dag was mijn schoonmoeder een week later overgegaan tot het implementeren van verder kerstbeleid. Het leek haar ‘vreselijk leuk’ als we iedereen een kadootje zouden geven met een kaart waarop staat waarom we dát kado hadden gekocht voor diegene. Pjotr en ik keken elkaar aan. Ik draaide met mijn ogen. Hij glimlachte naar zijn moeder. Terwijl ik haar kado voor mij ontdoe van het papier, voel ik alle spanningen van de avond, de weken ervoor en de vorige kerst naar boven komen. ‘Vleesgerechten’ staat er op het kookboek. Zijn moeder straalt. Pjotr ziet mijn blik, kijkt meelevend en vervolgens angstig. ”Lees het kaartje, lees het kaartje.” De vrouw springt op en neer als een galopperend paardje. Het kaartje open ik met groeiende ergernis en woede. ’Omdat Pjotr dol is op een lekker stuk gebakken vlees.’ Pjotr hoor ik zenuwachtig giechelen. Mijn geduld is op. Na het debacle van vorig jaar toen in zijn geheel geen rekening is gehouden met het feit dat ik vegetariër ben, valt dit kado in zeer slechte aarde. In plaats van het boek tegen haar hoofd te beuken loop ik naar de keuken waar in een grote pan de rollade nagaart. Het boek past er precies bij. Ik sop het extra in het vet en de vleessappen en leg de deksel terug. Het vuur zet ik op het hoogst. Mijn jas en tas pak ik tijdens mijn route naar de buitendeur. Met een zo hard mogelijke klap laat ik Pjotr en zijn ouders weten dat ik mijn kerst elders vier. Thuis, alleen. Gezellig.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is mijn eerste bijdrage voor de weekopdrachten. Ik ben benieuwd naar de reactie en naar de verhalen van de anderen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal ! :) Goed de spanning opgebouwd waardoor de lezer nieuwsgierig blijft en aan het eind is het plot duidelijk. Met een glimlach gelezen! Ik begrijp de HP helemaal! Welkom en tot de volgende opdracht! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Je verhaal is leuk opgebouwd. Ook leuk subtiel verwerkt hoe Pjotr tussen de twee vrouwen inzit en niet tegen zijn moeder in wil gaan; dat zal hp ook niet helpen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum. Het verhaal loopt lekker soepel en je maakt het nergens vervelend om te lezen. Je schrijft vlot en recht toe recht aan, dat bevalt me wel. Het einde is hilarisch, maar denk herkenbaar voor mensen met een vervelende schoonfamilie. Ik kijk uit naar je toekomstige schrijfsels!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke schoonmoeder heeft HP. Niet echt een geslaagd vegetariërgrapje. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat HP voor een cadeaus voor haar schoonfamilie had aangeschaft. En de begeleidende tekst. Maar dat paste natuurlijk niet in vierhonderd woorden. Alleen de galopperende schoonmoeder kon ik niet zo goed visualiseren. Ik vind dit een vlot geschreven verhaal. Bovendien heb je een fijne schrijfstijl. Dus welkom op het forum, ik lees je de volgende keer weer.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je! Ik ben erg visueel ingesteld en kon het enkel met galopperend paardje vergelijken ;D Ruim 100 woorden heb ik moeten schrappen. Ik had nog een heel verhaal over vorig jaar en had idd ook nog die andere kado's kunnen beschrijven. Maar ja, 400 woorden ;)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard Het is inderdaad ook wel die uitdaging om één zin te vertellen wat ik anders had willen vertellen. Dat maakt een fragment als dit juist wel krachtiger. Dat klopt denk ik wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leest lekker en leuke plot. De huppende moeder zag ik wel zo voor me - het maakte wel dat ik geloofde dat ze echt heel entousiast was over haar idee en daarom vind ik de hp aan het eind niet sympathiek meer. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Vreemde opmerking misschien, maar ik vind de naam Pjotr storend, te outlandisch, alsof ik per se aan een buitenlandse setting moet denken, terwijl dat helemaal niets toevoegt aan het verhaal, en tja, dan leidt het mij kennelijk af.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvenmaar Dank je! Goed dat je het zegt. Pjotr is zeer willekeurig gekozen. Het is wel iets om op te letten of een naam een mogelijk algemene associatie met zich mee kan brengen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Infiction, erg leuk verhaal, fijn leesbare schrijfstijl, het is al vaker gezegd hierboven. En een heerlijke plot. Laat die Pjotr maar lekker giechelend bij zijn moeder achter, daar hoort ie thuis kennelijk :unibrow:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi INfiction, mooi geschreven en voor velen een herkenbaar tafereel. Ga zo door!
Die kerstdag was niet gezellig maar net niet geheel ongezellig geweest. Ik sop het extra in het vet en de vleessappen en herinstalleer de deksel. Het vuur zet ik op het hoogst.
een paar kleine opmerkingen tot verbetering: Misschien dat je de eerstgenoemde zin nog iets anders kan formuleren? Het leest nu niet zo vlot. Verder zou je voor 'herinstalleer' een eenvoudiger woord kunnen kiezen. Het terug plaatsen van een deksel lijkt nu moeilijker dan dat het is.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo INfiction, Ik heb ook van je verhaal genoten. Met Pjotr zat ik eigenlijk met gedachten in Rusland en dacht ik aan een cultuurclash met de schoonmoeder. Dat maakt verder niet uit. De spanning zit mooi in het verhaal en ik heb in één ruk naar het einde gelezen. Zoals Johanna werd ik ook gaandeweg nieuwsgierig naar wat je HP als cadeau voor de schoonmama zou hebben. Prettig verhaal met een heel pittig einde! (Het is wel durven hoor, een kookboekje in de pan stoppen. Mijn vrouw geeft kookles. Ik durf er dus niet aan te denken om zoiets te doen).

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte Dank je voor je opmerkingen. Die ene zin was me idd opgevallen. Ik ga er iets aan doen. De deksel past natuurlijk wat lastiger dan anders ;) Ik ga die in overweging nemen :D @W Rynlandt Dank je! Ik denk ook niet dat HP snel weer welkom is bij galopperende (ex?-) schoonmoeder, als ze al zou willen. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@INfiction. Allereerst welkom. Ge eerste zin vind ik geweldig, maar de rest van de eerste alinea kan beter (twee zinnen die met Vorig jaar beginnen; "Het feit dat"). Gelukkig las ik door want het wordt allengs beter. Alsof je op gang moest komen. :) De vrouw springt op (etc): zou ik niet doen. Het lijkt alsof de schoonmoeder opnieuw wordt voorgesteld en schept afstand. Mijn schoonmoeder springt op geniet daarom (m.i.) de voorkeur.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@INfiction, welkom, fijn dat je er bent. Ik wil graag het e.e.a. opmerken. 'Implementeren van kerstbeleid' vind ik niet passen in de stijl van je verdere 'baldadige' tekst. [Terwijl ik haar kado voor mij ontdoe van het papier,] voor mij is m.i. overbodig. [Ik sop het extra in het vet en de vleessappen en herinstalleer de deksel.] Tot hoe hoog staat het vet en de sappen? Daar kan je toch geen boek in soppen? Een deksel leg je terug. Nu smijt @'sloeberpoëet' in deze opdracht een gedichtenbundel in het vuur en jij een kookboek in een pan. Zou het een idee zijn dit noeste werk van deze of gene aan een ander te geven? :) Graag tot een volgende keer.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Dank je voor je reactie. De deksel is ondertussen al teruggelegd ;) Het boek kon mooi om de rollade heen, tot in de vleessappen. ;) Ik neem je opmerkingen mee!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest ontzettend vlot. Ik vond de ontknoping persoonlijk zeer leuk. Ik zou mijn geduld zo ook wel kunnen verliezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi debuut hier, INfiction. Ik ben te laat om nog nieuwe dingen aan het commentaar toe te voegen dus ik laat het bij de complimenten en de opmerking dat ik uitkijk naar nieuwe verhalen van jou.