Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #34 - Het familiediner

‘Heb je wel zout over de biefstuk gedaan?’ Ik zag hoe mama haar ogen dichtkneep. ‘Ja,’ ze keek papa weer aan. ‘Het smaakt namelijk wat flauw, het had dan wel iets meer gemogen.’ ‘Teveel zout is slecht voor je. Door een overdosis zout kunnen onder andere je cellen ineenkrimpen.’ Papa stond op en pakte het zout. Hij liep langzaam weer terug naar de tafel en strooide een heleboel over zijn vlees heen. ‘Dat van die cellen zal wel niet zo’n vaart lopen. Wil jij ook nog wat, lieverd?’ Zonder dat ik het wilde keek ik even naar mama: ‘Nee, dankje.’ Mama glimlachte. ‘Wat een stof ligt hier trouwens, dit kastje mag je weleens afnemen.’ Mama zuchtte diep. ‘En als je dan toch bezig bent, neem de hoeken van het plafond dan ook gelijk mee.’ Ze gooide haar bestek op haar bord en stond op: ‘Wat is daar dan niet goed aan?’ ‘Nou, het is wat stoffig,’ papa keek nog steeds naar boven. ‘Anders doe je het toch lekker zelf?’ Papa keek me even aan en mama ging weer zitten. ‘Je biefstuk wordt koud,’ mama klonk erg boos. Papa ging weer zitten en nam een hap van zijn vlees. ‘Zou je niet zo willen smakken?’ Hij deed gauw zijn mond dicht. Ik keek naar mijn bord en sneed langzaam een stukje van mijn vlees af. ‘Heb je hem nou niet helemaal doorbakken?’ ‘Je wilde hem juist medium hebben!’ ‘Niet voor mijn kind!’ ‘Dat is ook mijn kind!’ Ze stonden weer op van de tafel. Ik keek bang omhoog. Ik voelde tranen in me opkomen. En terwijl papa en mama verder schreeuwden nam ik nog een hapje van mijn biefstuk.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, Mooi geschreven vanuit de beleving van een kind - wat een nare man. Zeurtje
En als je dan gelijk bezig ben, neem de hoeken van het plafond dan ook gelijk mee.’
schrap de eerste 'gelijk'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rottig type die vader. Schrijnend verhaal. Eerder was ik weleens bij een vriendinnetje waarvan de ouders altijd tegen elkaar tekeer gingen. Ik kan me nog herinneren hoeveel induk dat op mij maakte en hoe erg ik dat vond voor mijn vriendin. In dit verhaal herken ik dat. Erg realistisch.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een realistisch verhaal. Waarom exploderen allerlei zaken altijd aan tafel, vraag ik mij weleens af, als ik dit lees en herken. Goed geschreven Anne, wens je een mooi kerstfeest.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Anne maar ik vind het wel droevig voor dat meisje en haar moeder. Je zet die papa wel neer als een waardeloos iemand, maar ik geloof dat het af en toe wel zo kan gaan tussen mensen. Ik had zelf geen zin om een ruzie te beschrijven maar eigenlijk is het best wel een leerrijke opdracht. Ik hoop wel -uit de grond van mijn hart - dat je dit niet schrijft uit een soort eigen ervaring en dat het volledig fictie is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een nare sfeer aan die tafel. Die moeder doet in zijn ogen zeker ook niets goed. Arm kind.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zucht Anne. Wat zijn menselijke relaties toch ongelooflijk gecompliceerd. Dat het kind nog haar biefstuk kan eten ... Fijn je weer gelezen te hebben.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arm meiske! Waarom verzinnen mensen altijd smoezen om te kunnen ruziën? Een realistisch kijkje bij een gezin die waarschijnlijk beter geen kerst samen had kunnen vieren. Ik ben altijd nieuwsgierig hoe deze relatie zo heeft kunnen stranden. Pijnlijke situatie voor het kind. Jij hebt de tekst zeurderig neergezet dus goed verwoord! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
janpmeijers, Lilithx, Siv, Mili en Marietje Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de taalzeur van janpmeijers aangepast, bedankt daarvoor.
Eerder was ik weleens bij een vriendinnetje waarvan de ouders altijd tegen elkaar tekeer gingen. Ik kan me nog herinneren hoeveel induk dat op mij maakte en hoe erg ik dat vond voor mijn vriendin. In dit verhaal herken ik dat.
Ik ging een keer met een vriendinnetje mee naar huis en we hadden net de cijfers van de topografie terug gekregen. Mijn vriendinnetje had een 8 en toen ze dit vertelde zei haar moeder: 'Dat krijg je als je niet goed leert.' Stond ik daar met mijn 7, ik was helemaal verbijsterd!
Waarom exploderen allerlei zaken altijd aan tafel, vraag ik mij weleens af, als ik dit lees en herken.
Ik denk omdat ze dan pas echt contact met elkaar hebben. Ik wens jou ook prettige feestdagen!
Ik hoop wel -uit de grond van mijn hart - dat je dit niet schrijft uit een soort eigen ervaring en dat het volledig fictie is.
Gelukkig kan ik bevestigen dat dit 100% fictie is :).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een realistisch vervelend verhaal heb je hier geschreven. Helaas komt het veel voor dat mensen hun opgekropte frustraties altijd op elkaar botvieren, ongezien de omstandigheden. Goed geschreven en graag gelezen. Vrede voor alle mensen van goede wil. Belangrijk: ook voor de mensen die niet van goede wil zijn. Misschien ervaren ze hoe plezierig vrede is en besluiten ze daarvoor te kiezen. Zou mooi zijn, nietwaar?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een realistisch vervelend verhaal heb je hier geschreven. Helaas komt het veel voor dat mensen hun opgekropte frustraties altijd op elkaar botvieren, ongezien de omstandigheden. Goed geschreven en graag gelezen. Vrede voor alle mensen van goede wil. Belangrijk: ook voor de mensen die niet van goede wil zijn. Misschien ervaren ze hoe plezierig vrede is en besluiten ze daarvoor te kiezen. Zou mooi zijn, nietwaar?
Ja! :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. Helaas komen juist bij kerstdiners vaak dit soort dingen naar boven, omdat mensen dan gedwongen worden om bij elkaar aan tafel te zitten en zogenaamd 'gezellig' te doen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, dit heb je heel geloofwaardig neergezet, schrijnend hoe ouders op elkaar kunnen vitten. Ik vond de 1e twee regels ook erg treffend. Een klein aandachtspuntje: uit jouw verhaal blijkt niet dat het kerst is. De laatste regel viel me ook op, knap gedaan! Alsof het kind maar verder eet om niet in huilen uit te barsten. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie bartsnel. Alicia, ik had in mijn hoofd dat het een kerstdiner was, maar dit ben ik blijkbaar helemaal vergeten in het verhaal te verwerken. Stom van mij. Bedankt voor je reactie en je aardige woorden.