#34 Geen soep

‘Hallo allemaal.’ ‘Zoals gewoonlijk ben je weer aan de late kant,’ zei haar moeder kribbig. ‘Waar is die vent van jou?’ ‘Die vent van mij werkt.’ Sonja ging naast haar broer zitten. ‘Hoi Frans, kon jouw wederhelft ook niet komen?’ ‘Ze komt later. Tenminste als er geen spoedgeval binnen wordt gebracht.’ ‘Dat gebeurt ongetwijfeld.’ Haar broer lachte. ‘Komen jullie ook weer bij pa en ma eten, tante Truus en oom Karel? Wel zo goedkoop, hè?’ De zuster van haar moeder keek haar met half dichtgeknepen ogen aan. ‘Ik moest mee,’ zei haar man. ‘Vreselijk die verplichtingen, hè?’ ‘Zo kan het wel weer, Sonja.’ Haar vader keek haar met gefronste wenkbrauwen aan. Sonja stak haar handen verontschuldigend omhoog. ‘Hoor ik het goed dat Sonja haar prettige bui heeft meegenomen?’ zei haar moeder toen ze een schaal op tafel zette. ‘Ja, de regenbui heb ik buiten gelaten.’ Ik dacht dat John met de kerstdagen vrij was.’ ‘Hij valt voor een collega in. Zijn ouders eisten dat hij en zijn vrouw bij hen kwamen eten op eerste kerstdag. Volgens mij kan de tweede kerstdag wel geschrapt worden. Ouders kunnen het hun kinderen heel lastig maken.’ ‘Ik hoop dat je niet van plan bent om het kerstdiner te verpesten.’ Haar vader klonk heel kwaad. Haar moeder keek haar aan en vroeg: ‘Wil jij ook een paar schalen uit de keuken halen, Linda?’ ‘Waarom? Ik ben uitgenodigd. Wel onder dwang, maar toch.’ ‘Je bent er niet aardiger op geworden sinds je getrouwd bent,’ merkte oom Karel op. ‘In mijn eigen huis ben ik heel lief.’ Haar moeder snoof. ‘Wie gaat er trouwens in een spijkerbroek en een vaal blauw T-shirt naar een kerstdiner?’ ‘Mam, zeg niet dat ik hier in mijn ondergoed moet gaan zitten. Je kijkt echt naar de verkeerde tv-programma’s.’ ‘Je haar ziet er ook niet uit. ‘Het lijkt wel of je een natte zwabber op je hoofd hebt.’ ‘Niet zo gek met storm en regen.’ Toen haar moeder soep in haar bord wilde doen, draaide Sonja haar bord om. De anderen keken verschrikt naar de soep die op het tafelkleed terechtkwam. Haar moeder ging vreselijk tekeer. Sonja wachtte tot ze was uitgeraasd en zei toen bedaard: ‘Je weet dat ik niet van soep hou.’ Vader, moeder, tante en oom stonden op om alles naar de keuken te brengen. ‘O, gaan we in de keuken verder eten?’ vroeg Sonja. Frans stootte haar aan. ‘Wat?’ ‘Je bent echt te ver gegaan, zus.’ ‘Hoezo? Het enige wat ik verkeerd heb gedaan, is mijn bord even te laat omdraaien.’ Ze ging staan. ‘Ik heb gegeten en gedronken en ga nu naar John.’ ‘Die is toch aan het werk?’ Ze knipoogde. (O, ik ben een beetje over het woordenaantal heengegaan. De volgende keer reageer ik heel kort. Oké?)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na het eerste ‘kribbig’ kon je op je klompen aanvoelen dat dit familiefeestje op een mislukking uit ging lopen. Een leuk verhaal, Tja. Je bouwt de spanning goed op. Ieder doet een duit in het zakje. Ik heb een paar maal hartelijk moeten lachen. Ook graag herlezen. Taalzeurtje: Je haar ZIET er niet uit
11 december 2014 - 23:39

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, had je die beminnelijke familie niet eerst een paar neuten kunnen laten drinken alvorens de soep uit te serveren? Gewoon, om een beetje te ontspannen. Of nog meer de vlam in de pan te laten slaan. Wie is Linda? Het is zo realistisch geschreven dat dit tafereel overal kan plaatsvinden. Uitdagend herkenbaar :).
11 december 2014 - 23:57

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, had je die beminnelijke familie niet eerst een paar neuten kunnen laten drinken alvorens de soep uit te serveren? Gewoon, om een beetje te ontspannen. Of nog meer de vlam in de pan te laten slaan. Wie is Linda? Het is zo realistisch geschreven dat dit tafereel overal kan plaatsvinden. Uitdagend herkenbaar :).
Zoals Mili, zo denk ik erover. Meer alcohol. Of misschien juist iets kalmerends.
12 december 2014 - 11:14

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, Wat een leuke familie. Ik moet toegeven dat ik ook al wel eens op een feestje heb gezeten dat me verveelde, maar mijn soep omkieperen, nee dat nog niet. Je weet in elk geval de spanningen mooi in beeld te brengen. Dat je daarvoor meer dan 300 woorden nodig blijkt te hebben lijkt me logisch...
12 december 2014 - 14:27

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een heerlijke inzending en die woorden extra, daar ligt denk ik niemand wakker van. Hoewel de oefening 400 voorschrijft deze keer. Ik heb ze niet geteld. Die John is er maar mooi weer onderuit gekomen. Heerlijk geschreven en een genot om te lezen. Top Tja!
13 december 2014 - 15:04

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, heerlijk geschreven, zo herkenbaar met dat gevit op elkaar! ( 'Natte zwabber op je hoofd' :D) Uit het leven gegrepen en geloofwaardig. Ik heb genoten van jouw humor en levendige dialogen. Eet je soep met Kerst? ;-) :thumbsup:
16 december 2014 - 21:21