Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 34 Kerst - De trui (deel 2)

Hij liep achter in de rij. Niemand interesseerde zich voor hem. Waarom zouden ze ook. Niemand kende hem en hij zag er vies en onverzorgd uit met zijn versleten jas, lelijk geknipte baard en stoffen muts. Toen iedereen al binnen was, stond hij daar nog alleen. ‘Hoi, Harrie, ik kom afscheid van je nemen. We kenden elkaar nog niet lang, maar we hebben wel leuke gesprekken met elkaar gehad, toch? Het ga je goed daarboven.’ Hij pakte het schepje en gooide wat aarde naar beneden. Daarna draaide hij zich om en ging ook naar binnen, waar hij een lege stoel uitzocht. Hij ging altijd graag naar dit soort gelegenheden. Gratis broodjes en koffie. Toen iedereen de vrouw en zoon gecondoleerd had, ging hij naar voren. ‘Gecondoleerd, mevrouw Borgesteinen.’ ‘Ken ik u?’ ‘Nee. Ik ben Adrie, een vriend van Harrie. Ik was bij hem toen hij stierf.’ ‘Bedankt voor uw medeleven.’ De man condoleerde ook de zoon en ging weer zitten om nog een broodje te verorberen. Toen iedereen weg was, kwam de vrouw op Adrie afgelopen. ‘Ik wil u graag uitnodigen om op 1e Kerstdag bij mij thuis te komen barbecueën. Samen met mijn zoon en mij.’ Dat liet de man zich geen twee keer zeggen en zodoende zat hij drie dagen later bij de vrouw en zoon aan tafel. ‘Ik zie dat je een trui van Harrie aan hebt. Heb ik ooit voor hem gebreid. Hoe kom je daar aan?’ En Adrie vertelde dat hij hem had aangetrokken, toen bleek dat Harrie was overleden. ‘Harrie werd verliefd op een ander,’ sprak de vrouw. ‘Hij is toen het huis uitgegaan. Maar die ander gooide hem na een poosje weer de straat op. Eigenlijk lijk je wel wat op mijn man, vind je ook niet Herman? En jullie namen ook trouwens,’ ‘Wat!’ schreeuwde de aangesproken zoon, ‘Op papa lijken? Hij is een dief en een moordenaar. Hij heeft papa laten sterven en die trui gestolen. Die man moet het huis uit.’ ‘Meneer mag hier toch wel mee-eten?’ ‘Nee, ik mag hem niet. Hij eruit, of ik.’ ‘Ik wil niet kiezen, Herman. Hij mag van mij gewoon blijven.’ Herman stond met een ruk op, pakte zijn bord, smeet het tegen de muur en verliet woedend het huis. ‘Geeft niet, hoor. Doet ie wel vaker. Weet je wat, ga lekker even douchen. Boven heb ik nog wat kleren van Harrie. Dan gaan we straks gezellig met ons tweetjes Kerst vieren.’

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Nee, ik wil mag hem niet. Hij eruit, of ik. Is het nu wil of mag? Barbecueën in de winter, dat lijkt me zo raar, doe jij dat echt? Voor de rest een leuk vervolg op jouw stukje over de zwerver. Het is misschien leuk om de link naar dat vorige stukje ook toe te voegen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules: ik vind mevrouw Borgesteinen behoorlijk losbollerig. En als zij ook nog eens binnenshuis gaat barbecueën, dan brandt geheid haar hut af. En enige compassie met haar zoon Herman, die net zijn vader begroef, heeft zij ook niet. [Kan ik u met Kerst uitnodigen om met mijn zoon te komen barbecueën?’] Kijk even naar deze zin Jules; hij klopt niet helemaal. Kunnen wij van jou deze winter een meeslepende daklozenserie verwachten :)?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw Borgesteinen weet van wanten. Dit zijn geen halve maatregelen. Ik ga er vanuit dar ze haar klauwein in Adri gaat zetten. Wel sneu voor Herman. Barbecuen met Kerst kan best toch? Wij doen dat wel vaker. Ook met de jaarwisseling. Wel buiten trouwens.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Lilithx: Dank voor je opmerkingen. Ik heb 'wil/mag' aangepast en achter de trui (deel 2) vermeld. Wie weet volgt er nog een deel 3. Barbecueën kan ook best wel binnenshuis, met een elektrisch apparaatje. Pas nog gedaan. # Milli: Mevrouw Borgensteinen laat er inderdaad geen gras over groeien. Die zoon is een driftkikkertje, maar ook weer snel zijn boze bui kwijt. En dat weet zijn moeder. Het zou best kunnen dat hij na een uurtje weer terugkomt. Ik heb de zin over het barbecueën met de zoon wat aangepast. Ook jij dank voor je reactie. # Johanna B. Zoals ik hierboven al meldt, denkt die Mevrouw inderdaad een prooi gevonden te hebben. Helaas zijn de 400 woorden te weinig, om je te vertellen hoe de kerstavond (of - nacht?) verder verloopt. Ook jij weer bedankt voor je leuke opmerkingen. # bartsnel Fijn dat je het een leuk stukje vond.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant gegeven, maar ik snap het verhaal niet helemaal, misschien dat dit aan mij ligt; De vrouw vraagt eerst wie de man eigenlijk is en nog geen vijf minuten later nodigt ze bij haar thuis uit, op 1e kerstdag zelfs. En ik vroeg me af waarom de zoon Herman een moordenaar noemt, het enige dat hij van Adrie weet is dat die erbij was toen zijn vader stierf, dit bewijst toch nog niks?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuoso, probeer je te verplaatsen in de zoon. Deze zwerver heeft de trui van zijn vader aan en was erbij toe hij stierf. Ik kan me wel voorstellen dat hij denk dat de zwerver zijn vader het laatste zetje heeft gegeven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules. het was een stukje tekst waar het kerstgevoel van trilt. De barbecue met kerst was even wennen maar ach, waarom niet. Moeders Borgensteinen, ik wens haar een fijne kerst.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas halverwege kreeg ik door dat het hier om een vervolg gaat. Een mooi tweede deel. Hypocriet van hem om na de dood van zijn vriend alleen nog maar bezig te zijn met het gratis eten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk vervolg op je vorige verhaal, Jules. Die Herman heeft weer geluk. Als zwerver moet je elke gelegenheid aangrijpen om je positie in de maatschappij te verbeteren. Tot nog toe zit er muziek in. Ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Graag gelezen. 'met elkaar' zou ik schrappen, is niet nodig en 2x 'elkaar' zo vlak achter elkaar is niet mooi. Zeg nou zelf. Eerste kerstdag i.p.v. 1e Kerstdag

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat mevrouw Borgensteinen een reden heeft om Adrie in huis te halen, anders komt ze wel heel erg snel met haar douche uitnodiging. Haar Herman ging vreemd toch? :unibrow: Ik lees meer emoties in dit verhaal dan in jouw vorige verhalen. Dat vind ik interessanter om te lezen. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jules, Meneer de zwerver is een opportunist denk ik, maar ja... dat moet je wel zijn om als zwerver te overleven. Hij boft maar even dat mevrouw zo voor hem gaat. Ik denk dat hij straks zijn vrije zwerversbestaan mag gaan inleveren. Ik ben benieuwd. Graag gelezen hoor.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Hoi Don Je hebt volkomen gelijk met 2x elkaar. Ik had het zelf niet gezien. Bedankt voor je reactie # Marietje Kennelijk heeft mevrouw Borgenstein het nodige gemist sinds haar man het huis is uitgegaan. Het doet me deugd dat je meer emotie in het verhaal hebt aangetroffen. Wordt het misschien toch nog wat met mijn schrijfvaardigheden? Heel erg bedankt voor je reactie, Marietje. # Hallo W. Reynlandt Fijn dat je het leuk vond. Ook jij bedankt. Hoe het verder gaat, weet ik ook niet. Misschien dat er nog een weekopdracht van S.o.L. komt waardoor ik het nog eens uit kan werken.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, ik heb genoten van dit verhaal. Originele insteek en creatief uitgedacht. De gebeurtenissen vind ik echt passend bij de 'boef' die je hier neer hebt gezet.. Dat hij dan net zo'n type vrouw treft die erg 'makkelijk' omgaat met de moord op haar man, vind ik leuk gevonden. Aparte humor met types die iedere kans aangrijpen! Verrassende dialogen. De complimenten! :thumbsup: