Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#34 - Soort van Sissi

10 december 2014 - 18:30
Graaf Kensington, de bastaardzoon van Lord Graves en Lady Kensington uit een toevallige ontmoeting op een korte cruise door het Caribisch gebied, wilde de Kerst niet doorbrengen op het landhuis Stokes on Brandon. Tot afgrijzen van de familie van zijn jonge bruid Estelle koos hij voor een soberder verblijf op Winston Mansion. Natuurlijk had dit te maken met de notoire weduwnaar Bosley, die er geen geheim van maakte alleen het bed te delen met getrouwde vrouwen van onder de vijfentwintig. Kensington’s persoonlijke boswachter vond het allemaal geen probleem. Hij was dan wel getraumatiseerd door wat hij had gezien in de loopgraven gedurende de Eerste Wereldoorlog onder leiding van Kapitein MacKenzie, de Schotse oom van Lady Margareth en tevens de aanstichter van de ontrouw van Lady Kensington, maar hij vond het prima om nog eens drie dennenbomen om te hakken en naar de andere kant van het dorp te slepen. Niet geheel toevallig was Patricia, een verleidelijke dame van oud-Duitse adel, ook neergestreken in het dorpje aan de zuidelijke tak van de rivier de Avon. Zij had al lange tijd een oogje op de jonge Lord Barrings, vriend van graaf Kensington en overtuigd homoseksueel. Hij vierde de Kerst ver weg van zijn ouders in de hoop een wat oudere majoor te schaken. Charlotte, hofdame van Prinses Katarina, wilde hier een stokje voor steken. In opdracht van Mathilde, een Nederlandse jonkvrouw die na een verblijf van drie jaar op een Indiase kostschool nauwelijks nog een Westerse taal machtig was, zou zij Lord Barrings een kleine dosis Valeriaan toedienen in de al gereedstaande Glühwein opdat zijn lustige strooptocht een fors halt toe zou worden geroepen. Door een grappige doch fatale loop der dingen waarover ik nu niet verder uit zal wijden kwam het geprepareerde glas met Glühwein echter in handen van Hansel, de jongste zoon van het Oostenrijkse echtpaar Edelbert en Constance, hertog en hertogin van een verloren rijkje tussen Hongarije en Zwitserland. Door een niet nader te achterhalen waanbeeld klom de jonge erfgenaam in de uiterst charmant gedecoreerde kerstboom om vervolgens met een doffe klap op het marmer terecht te komen. Graaf Kensington rende naar het jongetje toe en hield het in zijn armen toen het stierf. Toen pas zag hij de gelijkenis tussen hem en Hansel, de markante neus en de sensuele mond. Woedend keek hij de omstanders aan en schreeuwde: “Dit is mijn zoon!” Lady Estelle, die altijd al iets had vermoed, maar toch een kleine beroerte veinsde stamelde: “Andrew, waarom?” En toen iedereen verwachtingsvol de jonge graaf aankeek droeg de afgunstige butler de feestelijk versierde kerstkalkoen naar binnen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2014 - 18:56
Dag streepjes en puntjes. Aangenaam, welkom hier in dit forumonderdeel. Een verrekte verrassend kerstverhaal. Het blijkt dat door diverse niet geheel toevallige omstandigheden en soms grappige edoch fatale dingen er zowaar een vermakelijk verhaal ontstaat. Nu moet ik verdorie Sissi gaan bekijken om na te gaan of dit een soort van Sissi is. Bedankt maar weer, je maakt mijn leven niet makkelijker.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2014 - 19:47
Een vermakelijk verhaal en mooi verteld. Ik houd nogal van Engelse manor's, landhuizen en kleine adel en ja... het verhaal brengt mij helemaal in de sfeer. Dat de halve Europese adel bij elkaar over de vloer ging met daarbij de nodige verwikkelingen klopt ook wel. Het verhaal heeft me zeker geamuseerd. Origineel Kerstthema. Leuk.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2014 - 20:38
Kan ik timide opmerken dat, hoe aanlokkelijk het adellijke tijdsbeeld ook is beschreven, je naar mijn smaak te veel personages in deze korte tekst opvoert?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2014 - 22:15
Hey Mili, in dit geval verschillen we van smaak. Ik beschouw de geweldige hoeveelheid karakters in dit geval als een gewilde overdrijving met gevoel voor humor (zo hoop ik het toch). Het doet me ook herinneren aan de film: 'the age of innocence' die eveneens speelt in een adellijk milieu (in New York). Je krijgt in het eerste half uur van de film zoveel personages te verwerken dat het publiek aan de pauze voor de helft de zaal verliet. Ik vond dat uitermate vermakelijk. Nee, je hebt gelijk... er komen wel erg veel personages in dit verhaaltje. :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 11:52
Ik sluit me toch ook aan bij Mili, maar jouw schrijfstijl is wel zeer leuk! Ik denk dat een meer uitgewerkte versie, waarbij ik de personages in meer tijd leer kennen, mij meer zou aanspreken. Dat is drie keer meer, na elkaar :) Laten we dus stellen dat ik meer wil!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 21:09
Ik vind het knap geschreven maar het monotone van de opsomming wie wie is, ging mij na de eerste alinea al vervelen. :nod: Dat ligt aan mij, ik ben meer geïnteresseerd in hoe personages reageren op situaties dan in benamingen en afkomst. Ik wil liever weten wat het personage voelt, hoe degene kijkt, beweegt en waarom. Hoe de omgeving eruit ziet. Dat mis ik en daarom leest het voor mij zeer feitelijk. Het blijft zeer knap geschreven. Ik zou het niet kunnen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 22:05
De vermakelijke hoeveelheid personages is hier precies de mop. Vandaag heb ik even gekeken naar de begrafenis van onze koningin Fabiola. Toen het ene na het andere gekroonde hoofd de kathedraal binnenstapte moest ik even aan dit verhaal denken... allemaal familie... Spanje, Luxemburg, Zweden, Noorwegen.... en voor de rest goede kennissen.... Beatrix, de keizerin van Japan en zelfs nog eentje uit Thailand. Laat het nu precies de UK zijn die ontbrak. :(

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 december 2014 - 12:54
Ik sluit me aan bij Marietje. Ook ik vond dat je teveel personages introduceerde in dit kleine stukje tekst. Na de eerste alinea kon ik de aandacht haast niet meer opbrengen om verder te lezen. Toch vind ik dat je goed kan schrijven. Ik houd van het Engelse, van die enorme adellijke families waarin allerlei geheimen en schandalen verborgen zijn. Ik ben benieuwd naar je volgende stukjes.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 december 2014 - 13:05
Het moet je liggen, maar de opsomming van zoveel mogelijk personages was de bedoeling. Diepgang hoef je bij mij niet te zoeken. :-)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 december 2014 - 21:58
Hoi --,, -- Een bijzonder invulling van een kerstverhaal! Een paar aandachtspuntjes: er zijn veel personages, en deze schrijfstijl gaat in de richting van opsomming van feiten/gebeurtenissen. Ik begrijp dat het een parodie is, en in dat opzicht uitstekend gedaan. De complimenten voor deze originele insteek :thumbsup: