Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#34 - Sentimentele Kerstperikelen

Als Eliane wakker wordt, hoort ze geluiden in de keuken. Er lijkt iemand bezig te zijn. Als ze nog eens goed luistert hoort ze dat Floris staat te zingen. 'Maar ik had het hok toch goed dicht gedaan Zoals ik dat elke avond deed Ik was de vorige avond zelfs nog terug gegaan Ik weet ook niet waarom ik dat deed Ik had heel lang voor het hok gestaan Alsof ik wist, wat ik nu weet' Wanneer Eliane de gordijnen opendoet en ziet dat er sneeuw ligt, beseft ze dat het Kerstmis is. De enige twee dagen in het jaar dat Floris vrij heeft, heerlijk! Straks gaan ze naar haar ouders toe. Lekker eten, naar de kerk en dan ’s avonds samen voor de televisie. Althans, de dames kijken Home Alone, Sissi en Scrooge. De heren gaan naar de rookkamer om over ‘belangrijke’ zaken te spreken. Maar iedereen weet dat ze stiekem Triviant spelen. Terwijl ze haar ochtendjas aantrekt, denkt Eliane terug aan gisteren. Wat een heerlijk dag. Ze had met haar vriendinnen van de Tennis geholpen bij de voedselbank. Het was een idee van Floris geweest. Hij had zich zorgen gemaakt over Eliane omdat ze de laatste tijd veel naar actualiteitenprogramma’s had gekeken. Daar zag ze allerlei nare beelden over oorlogen, hongersnood en vluchtelingen. Floris vond dat geen materie voor meisjes zoals zij. En toen had hij geregeld dat ze samen met de dames van de Tennisclub kon helpen bij de voedselbank. Een van de firma’s van haar vader had duizend gourmetpakketten ter beschikking gesteld voor de arme mensen. Floris had zelfs geregeld dat Boris Becker kwam helpen. Het bleek erg leuk om minderbedeelden bij te staan. Ze had gistermiddag meteen gebeld om aan te geven dat ze graag lid wilde worden van de liefdadigheidscommissie van haar moeder. Mama was verschrikkelijk trots geweest. In de avond had ze samen met Floris gekeken naar de kerstspecial van All You Need Is Love. Hij vond dat eigenlijk verschrikkelijk. Maar speciaal voor haar, om het gezellig te maken, was hij toch bij haar op de bank komen zitten. Daarna hadden ze hartstochtelijk gekust. Meestal had Eliane daar niet zoveel zin in. Maar hij was zo lief geweest. Hij had zelfs tissues aangegeven. Voordat ze naar bed gingen had hij gezegd dat er morgen een speciale verrassing voor haar onder de kerstboom zou liggen. Met een klap is ze terug in de realiteit. Een verrassing, hij had het echt gezegd. Terwijl ze de trap afrent, bedenkt ze zich hoe aangenaam Kerstmis is. Heerlijk al die cadeaus!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, ik heb je vorige opdracht gelezen en op de een of andere vreemde manier heb ik het je niet te kennen gegeven. Dit is Flappie toch? Van Youp van 't Hek? Je hebt me met deze uitwerking 'geraakt' omdat ik aussitôt een hekel kreeg aan je hp. Wat een leeghoofdig vrouwspersoon en wat een braakmilieu. In die zin heb je het heel treffend neergezet. Hier en daar mis ik wat komma's en het is liefdadigheidscommissie. [Ze met haar vriendinnen] ontbeert nog een ww.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B, Ik vind het milieu ook treffend neergezet. (1 x per jaar de minderbedeelden - het woord alleen al - bijstaan en dat het haar ' leuk' leek)
Als Eliane de gordijnen opendoet...
Is eigenlijk een herhaling vd eerste zin, probeer het anders te formuleren

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaaltje Johanna, lekker vlot geschreven. Vooral knap hoe je de hp - toch een ongelofelijk verwende en verwaande onaangename trut en dom bovendien(!) - zodanig neer weet te zetten dat ik toch geïnteresseerd blijf in haar gedachtegang Leuk, en wrang ook, de tekst van Youp over Flappie. :rolleyes: :lol: .

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lekker, cynisch stuk over het type vrouw waavan je hoopt dat ze niet meer bestaan. Enorme wereldtrut is het. Ik heb me er vermaakt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp sommige commentaren niet goed. Begrijp ik iets niet, of heb ik wat gemist? Ik vind het een lief kerstverhaaltje over een (volgens mij) jong meisje van een jaar of 16, toch? Wie die Floris is, weet ik niet. Haar broer? Haar oom? Haar eerste vader? Maakt niet uit. Ik vind het leuk, Een paar kleine taalpuntjes: de tennis moet vlg. mij het tennis zijn. En 'materie voor meisjes zoals haar' moet 'zoals zij' zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga er toch van uit dat Jules een laagje ironie over het hoofd ziet het laagje dat het mierzoete weer lekker maakt wat mij betreft had het misschien nog beter gewerkt zonder het konijnenverhaal. weenie. ik zie wel hoe het toevoegt aan het totaalplaatje, maar het lijkt er toch wel een beetje er net niet lekker in te passen op de een of andere manier.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Stiekem had ik je al gemist vorige week. Het is inderdaad Flappie. Toch wel een erg sentimenteel kerstnummer (in zekere mate). Tegenwoordig kom ik voortdurend woorden te kort voor de schrijfopdrachten. Met al dat schrappen en veranderen raken de verhaaltjes nogal een tekstuele bende. Ik moet beter gaan kijken naar wat ik schrijf alvorens ik het stukje plaats. Bedankt voor de reactie. @Jan P, Ik heb de zin (vrij minimaal) aangepast. Het is nu inderdaad minder storend. Dank voor je reactie. @Fata, Het was helemaal niet mijn plan om HP bewust onaangenaam te maken. wel onwetend. Dat is klaarblijkelijk gelukt. Dank voor jouw reactie. @PetraO. Dat is ze inderdaad, een wereldtrut. En het was niet eens mijn oorspronkelijke bedoeling. Bedankt voor de reactie. @Jules, Dan had HP wel een heel vieze oom/broer/eerste vader gehad. Maar ja. er zijn natuurlijk genoeg viezeriken. Ik begrijp overigens wel een beetje wat je bedoeld. Het had over een klein meisje kunnen gaan, zo naïef komt HP wel over, denk ik. O ja, de Tennis was met opzet. Een manier van zeggen. Bedankt voor je reactie. @Schrijvenmaar, Flappie blijft. Maar misschien ga ik het onderste konijntje wel veranderen in een puppy. Of juwelen. Ik zie wat je bedoeld. Het stoorde mij ook een beetje. Dank voor de reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb je dat weer mooi gedaan Johanna. Ik lees je stukjes altijd graag al ben ik niet altijd mee met de achterliggende songteksten. Ik heb me wel een breuk gelachen met het commentaar dat Mili geeft. Een 'braakmilieu' god betere het, wat een schitterende uitdrukking. Als ik aan Sissi denk staat het water mij inderdaad aan de lippen. Prachtig! Wat vermaak ik mij hier toch vaak op dit forum!!!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een achterliggende songtekst haal ik er niet uit, ik ben ook helemaal geen muziekkenner. Je hebt het typetje van je HP zeer goed voorgesteld. Vooral deze zin vind ik alles zeggend: 'Het bleek erg leuk om minderbedeelden bij te staan.'

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het idee dat het om een meisje van een jaar of 28 gaat met de naieviteit van een meisje van 16. Vind haar trouwens niet onaangenaam, alleen veels te goedgelovig. Die Floris lijkt me een type die vooral misbruik van haar naieviteit wil maken. btw heel goed gevonden die zin: 'met een klap is ze terug bij de realiteit'. Echte ironie; ze heeft natuurlijk nooit in de realiteit geleefd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moment uit het leven van de familie Doorsnee, zou ik bijna zeggen. Sfeervol met een prettige ironische toon, neergezet. Waarom schrijf je Kerstmis , tennis en triviant met een hoofdletter?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn, Geen enkele doorgronding van wat voor een songtekst dan ook nodig in dit verhaal. Er staat een klein stukje van Flappie (Youp van 't Hek) in. Braakmilieu is inderdaad een hele mooie, dus daarvoor dank @Mili. Dank voor de reactie. @Lilithx, Stiekem vond ik dat zelf ook wel een beetje grappig. Geschreven bedoel ik dat, niet in het echt. Dank voor het reageren. @Virtuosuo, Dank je voor het op prijs stellen van HP op de juiste manier. @Maddbrug, Inderdaad, bijna. Kerstmis schrijf ik met hoofdletter omdat ik dat zo heb geleerd. Triviant omdat het een naam is. Waarom ik tennis met een hoofdletter schreef: geen flauw idee. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Overkoepelend: Ik had een beetje moeite met deze opdracht. Ik heb genoeg dates gehad in het verleden (niet met kerstmis), maar toch. Schrijven over ruzies kan ik uitstekend, ik ben namelijk een koppig vrouwspersoon. Dus dacht ik een sentimenteel verhaal. Toen kwam ik tot de conclusie dat ik weinig sentimenteel ben. Vervolgens heb ik een om me heen gevraagd wat dan wel het toppunt van kerstsentiment is. Nou, al die dingen zijn in het verhaal verwerkt (bijvoorbeeld: Flappie). Maar toen was ik er nog niet. Tijdens het schrijven had ik het niet in de gaten. Maar de vorige (Sinterklaas)opdracht van Woodpecker bleek de inspiratie. Namelijk door het volgende stukje: -Als ik niet zo naïef was geweest, had ik haar voor het altaar laten staan. Ik had kunnen weten dat het niks zou worden. Ze was mooi, bloedmooi. Maar ze was ook verwend, arrogant, veeleisend en vooral belust op status en geld.- Ik kwam daarover aan het denken. Ze bestaan volgens mij veelvuldig, ook in Nederland, zogenaamde (bewuste of onbewuste) verstandshuwelijken. Dus ik hoop hierbij dat mijn verhaal geen belediging is voor Woodpecker. @Woodpecker: als het nodig is, sorry :o

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het een beetje vreemd dat als ze sneeuw ziet, ze weet dat het kerstmis. is. Er kan op andere dagen ook sneeuw liggen. Ik zeik 'ook' even. Ik zou van de tennis de tennisclub maken. Geen hoofdletter. Floris heeft wel een heel zware baan als hij maar twee dagen per jaar vrij is. Hij maakte zich zorgen over (Eliane)(haar)(?) omdat ze ... keek. (anders vaak vvt) Leuk om Boris Becker erbij te betrekken. In de avond -'s Avonds (?) gekust - gevrijd (?) Had hij haar tissues gegeven omdat ze gekust hadden? Zo lees ik het. morgen - de volgende morgen (?) Kerstmis - kerstmis Trek je niets van mijn gezeik aan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Flappie's tekst werd mij pas bij uitleg duidelijk. Ik zie deze verhaal lijn als de 'rode draad' waaraan het verhaal vol kerst clichés is opgehangen. De HP komt mij niet over als een ubertrut maar meer als een onnozele vrouw. Man verdient de centjes en die mag zij soms uitgeven. Een soort kindvrouwtje nog. Jouw uitleg van het verstandshuwelijk klopt, achteraf gezien. Knap dat jij van alle verschillende kerstsentimenten 1 soepel verhaal hebt weten te maken. :thumbsup: [Daarna hadden ze hartstochtelijk gekust.] Wat heerlijk afstandelijk geschreven! :D

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, Dat zijn dus bijna alle door mijzelf opgelegde kerstsentimenten. En nee, niet gevrijd, het zijn tenslotte nette mensen. Maar Kerstmis mag met een hoofdletter, echt waar... Volgens het witte en het groene boekje. En nee, de tissues waren niet voor het vrijen, maar voor het, door Bartsnel verguisde, All You Need is Love. Dank voor jouw reactie. @Marietje, Dank voor je reactie. Je hebt het gelezen zoals ik het -min of meer- bedoelde. Mijn lijstje met (van anderen gekregen, door mijzelf opgelegde) verplichtingen: -Twee dagen vrij -Boris Becker -Home Alone -Sissi -All You Need is Love -Flappie -Scrooge -Voedselbank, hongersnood, oorlog en vluchtelingen -Gourmetten -Sneeuw -Triviant Dat viel niet mee. De zwerversopdracht was makkelijker.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een vlot geschreven verhaal, alleen wie reimt sich das alles zusammen? Het heeft me heel wat hoofdbrekers gekost om het verhaal helemaal te begrijpen. De jus die andere sollers eroverheen goten heeft wel voor wat opheldering gezorgd, maar je eigen toevoeging bracht me ook weer in verwarring. Wat is de functie van de songtekst van Youp van 't Hek? Ik begrijp achteraf dat er nog een tweede konijntje in het verhaal verstopt zit. Waar? in de laatste regel? Onder de kerstboom? Zou een heel vreemd cadeau zijn, zeker voor een 'braakmilieu'. Ik ben er nog niet uit, maar heb een heel week-end voor me om erover na te denken. 'Hij had zich zorgen gemaakt OVER Eliane' ... Hij had zich zorgen gemaakt OM Eliane. Mij lijkt dat als de zorg personen betreft, het beter is om Om te gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Flappie! Dat is voor mijn familie hét lied tijdens de feestdagen, heerlijk! Wanneer ik dat lied niet minstens tien keer op de radio heb gehoord en/of niet minstens tien keer gezongen heb, is het voor mij geen kerst ;) Ik vind het wel een goed geschreven verhaal, Johanna. Je hebt de sfeer en je HP goed weten neer te zetten. Ik zag haar gelijk voor me. En je benoemde alle clichés van kerstmis (home alone kijken we ook nog trouw ieder jaar :) ).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, De songtekst van Youp van 't Hek had als functie kerstsentiment. En toevallig zingt Floris graag over Flappie als hij bezig is met het voorbereiden van het konijn voor het kerstdiner. Het is gewoon een verhaaltje waar zoveel mogelijk kerstsentimentachtige dingen in zijn gestopt (en dan nog niet eens mijn eigen sentimentele ideeën over Kerstmis, dan was het vermoedelijk niet meer te herkennen als een sentimenteel verhaal). Niets bijzonders eigenlijk. Wel fijn dat je het vlot geschreven vond, dat was ook de bedoeling. Over of om, ik denk er nog eens even om na :). Dank voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de opdracht is om het meest sentimentele kerstverhaal te schrijven, kun je m.i. nooit achteraf klagen dat het geen goed verhaal is. Toch? Ik vond het een heerlijk verhaal waarin het meest duidelijke sentiment volgens mij jouw afkeer van (vals) sentiment is.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Johanna B, ik ben blijkbaar de enige die hier een 'thriller' in leest? Het liedje dat de echtgenoot zingt.... Eigenlijk haat hij haar. En dat deze naïeve 'kerstmuts' haar eigen konijn (tuurlijk had ze die) dood op haar bordje zal krijgen met kerst.(Een verrassing, hij had het echt gezegd). Hoe dan ook, als lezer kun je er verschillende kanten mee op, knap! Heel graag gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alicia, Dat van het konijntje was inderdaad zo bedoeld. Gezien niemand het eruit haalde, had ik aangenomen dat ik niet duidelijk genoeg was. En of hij haar haat? Ik weet het niet. Erg aardig vinden ze elkaar niet. Maar ja, je moet er iets voorover hebben om in een rijke familie te trouwen. Dank voor de reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zo had ik het konijn ook gelezen, en daarom juist twijfelde ik of het zo logisch in het geheel paste wel bij haar onnozelheid, maar niet bij het beeld wat ik van hem krijg -de beschermer van haar onnozelheid

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij is het intussen ook allemaal glashelder hoor (proest)... hij is het prototype van een seriekiller. Als je fluitend haar konijntje klaarmaakt en gezellig op de bank gaat zitten zoenen als de ideale man... en je geniet daar stiekem ook nog van terwijl je haar helemaal niet mag, dan ben je slecht... heel slecht. Het hek is dan duidelijk van de dam. Vroeg of laat maakt hij ook van haar waterzooi. Het meest romantische kerstverhaal ooit, dat zeker wel ;) Je bent ook geen gewone hoor Johanna (maar dat wist ik eigenlijk al wel langer). Na herlezing geniet ik nog meer! Prachtig.