Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #33 - Wie stout is de roe

Toen Jordi bij kennis kwam werd hij zich als eerste bewust van het gestamp van de zware motoren. Snel gevolgd door de stoffige geur van jute. Hij hoorde gehuil, kleine kinderen overal om hem heen. Niet veel later had hij met de gesp van zijn broekriem een scheur gemaakt in de jute zak waarin hij opgesloten zat. In het halfduister zag hij nog zeker twintig soortgelijke zakken. Sommige bewogen, andere waren nog stil. Inmiddels drong de ernst van de situatie tot hem door. 
‘Sinterklaas bestaat niet’, had Jordi tegen zijn broertje gezegd. En dat niet alleen, hij had hem vervolgens uitgelegd hoe het volgens hem allemaal in zijn werk ging. Met de cadeaus en de gedichten, de geheimzinnigheid in huis. Zijn moeder had hem gewaarschuwd; “Pas maar op! Straks moet je mee naar Spanje. In de zak!”
Voor hem was de twijfel begonnen toen hij na ging denken over het oude gaskacheltje waarmee hun huis werd verwarmd. Hoe dit op geen enkele manier doorgang kon bieden aan de pakjes die ze die zondagochtend in hun schoenen hadden gevonden. Toen had hij gedacht aan vorig jaar, hoe hij toen al meende de stem van zijn oom Harold te herkennen in die van Sinterklaas. Hij had de foto's opgezocht die hij had gemaakt en hij had het bewijs gevonden: het oorbelletje van oom Harold, was op een van de foto’s duidelijk te zien in het oor van Sinterklaas. 
De sleutel in de metalen deur maakte een enorm lawaai in de kleine kale ruimte. Alle kinderen waren plotseling doodstil. Een grote donkere man stapte door de deuropening. Hij leek niet eens verbaasd te zien dat alle kinderen uit hun zakken waren. 
“Jordi Overbeek?”
“Ja, meneer,” stamelde hij
“Meekomen. Je oom wil je spreken.”

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zwarte humor Bart. Eerst dacht ik met IS-engnekken te maken te hebben, ging adem halen in de tweede alinea, dacht toen, je leest het toch niet voor aan eventuele neefjes die in Sinterklaas geloven, dan trek je het feest rationeel aan flarden, gelukkig voer je nog een donkere man op in de deuropening om wreed hilarisch te eindigen. Ga je nu een kerstverhaaltje schrijven :)?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldige invalshoek en vlot geschreven, Bart. Enkel 'Hij leek niet eens verbaasd te zien dat alle kinderen uit hun zakken waren.' heb ik drie keer moeten lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Op de valreep! Spannende opbouw met een bevestigend slot. Door de eerste zin te beginnen met - Het gestamp van zware motoren ....- vermijd je al een keer het woord toen. [Sommige bewogen, andere waren nog stil] Waarom zijn ze nog stil? Is iedereen bewusteloos? Hoe kan de HP dat weten? Hoe oud is de HP dat hij zelf foto's maakt van het sinterklaas bezoek? Hoe komen alle kinderen ineens uit hun jute zakken? Excuses als ik aan 'het zeuren' ben, maar hier bleef ik tijdens het lezen haken. Dit verhaal doet mij denken aan de scene uit Pinokkio waar alle ongehoorzame kinderen ezelsoren krijgen. De sfeer heb je dus beeldend neergezet. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha! Ik vind hem echt grappig. Een beetje zwarte humor misschien. Maar het ontbreekt de laatste twee jaar nogal aan zwarte humor, dus dat is niet zo erg....

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Dit was een haastklus. Ik had me er al bij neergelegd een week te moeten overslaan, maar ik besloot toch een poging te wagen. Zwart? Misschien. Humor? No way, this is serious! Als ik niet gebonden was aan 300 woorden had ik duidelijk kunnen maken dat zelfs Dieuwertje Blok betrokken is bij dit schandaal! @Lilithx: Dank je wel. Die zin heb ik ook drie keer gelezen. Volgens mij klopt-ie. @Marietje: Ja, het begin verdient niet de schoonheidsprijs. De HP komt bij bewustzijn in een jute zak. Hij deduceert wat er is gebeurd, daardoor kan hij het gehuil van de kinderen om hem heen in een context plaatsen. Nadat hij zichzelf had bevrijd, maakte hij natuurlijk alle andere zakken open. @Richard: Dank je wel. Denk ik. Bedankt voor het lezen!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart: Absoluut met het schandaal eens. Nagel ze allemaal vast in een zwart kerstverhaal. Ik wacht op je!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een beetje laat met mijn reactie, maar ik wilde je toch laten weten dat ik het een erg grappig verhaal vond. Het is erg origineel geschreven. Het zal je maar gebeuren!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anne, ik snap heel goed dat je even gewacht hebt tot Sinterklaas echt weg was, voor je je reactie gaf. We kunnen nu weer alles zeggen. Wat ik zo leuk vond aan het schrijven van dit verhaal, is dat ik zelf niet weet wat er aan de hand is. En de woorden waren op, dus ik kom er ook nooit meer achter. Was Oom Harold altijd al Sinterklaas? Of is zijn Sinterklaasvermomming een dekmantel voor kindersmokkel? Ik weet het niet...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje zwarte humor misschien. Maar het ontbreekt de laatste twee jaar nogal aan zwarte humor, dus dat is niet zo erg....
LOL, het kwartje valt nu pas :)