Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht 34 - mevrouw kerst

Mevrouw kerst zit rustig in haar schommelstoel naast het knetterende haardvuur. Ze tuurt geconcentreerd door haar ronde brilletje, tussen haar lippen komt het puntje van haar tong piepen. Haar vingers spelen handig met de breipennen, waardoor het breiwerkje zienderogen groeit. Ze heeft geen stress meer voor het kerstdiner. Koken voor een grote groep doet ze met haar ogen dicht. De buiken van de kerst-elfjes en rendieren vult zij immers ook alle dagen. Toch houdt ze zich voor Kerstmis tot op de letter aan haar ultra strak schema, want anders zou ze hoogstwaarschijnlijk weer blunderen. Mevrouw kerst, die toen nog werkte in marketing, had haar eerste grote opdracht binnen gehaald bij een frisdrankfabriek. Ze werkte samen met een volledig team aan de kerstspecial voor dat jaar en daar hoorde natuurlijk de kerstman bij, daarom stuurde ze de man een brief: Kerstman Kan u mij zo spoedig mogelijk contacteren? Ik werk voor een marketingbureau en ik heb hier een fantastisch aanbod voor u klaarliggen. U kan het best contact met mij opnemen via e-mail: mevrouw_k@marketing.be Vriendelijke groeten, Mevrouw K. Haar ervaring had haar geleerd, dat een persoonlijke aanpak vaak de beste was. Ze had echter nooit verwacht, dat ze de man zo snel zou ontmoeten. Zonder waarschuwing stond hij 's avonds opeens voor haar deur en zij was halsoverkop verliefd geworden op zijn rode, bolle kaakjes. Ze had zich de hele tijd gedragen als een verliefde, giechelende puber. Ze schaamde zich rot voor haar gedrag, toch nodigde ze Noël, want zo mocht ze hem noemen, uit om te blijven voor het avondeten. Ze kon haar geluk niet op. Ze had een date en dan nog wel met de kerstman! In sneltempo was ze de winkelgangen door gesneld, terwijl de kerstman thuis bij haar op de bank zat te wachten. Wat zou hij lekker vinden? Ze had uiteindelijk besloten om gevulde kalkoen te maken, dat zou hij zeker en vast appreciëren. De kerstman had, toen ze de boodschappen aan het uitpakken was, hartelijk om haar idee gelachen. 'Je weet toch dat die uren in de oven moet?' Verschrikt had ze opgekeken, daar had ze niet eens over nagedacht. Ze vervloekte zichzelf, wat een afgang! Gelukkig, voor haar, had de kerstman destijds ook al een groot hart en vond hij mevrouw K. ook nog eens een zeer aantrekkelijke vrouw, waardoor hij haar gebrek aan timemanagement met plezier door de vingers zag.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, Jij bent snel - leuk! van waar dat email adres?
'Je weet toch dat die voor uren in de oven moet?'
mijns inziens zonder 'voor'
waardoor hij haar lak aan timemanagement met plezier door de vingers zag.
is niet juist geformuleerd. ergens lak aan hebben, doe je bewust. Het is hier eerder 'haar gebrek aan ..'

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat e-mail adres hoort bij de brief, ik wou de brief graag in het cursief zetten, maar ik weet niet hoe het moet! Dank je voor de verbeteringen :) En snel, och ja, ik hoop dat ik niet te snel ben en dat mijn verhaal wel een beetje leuk is.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had het zo geprobeerd, maar enkel 'Kerstman' kwam dan in het cursief. Ik zal nog eens proberen :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, grappig en gek verhaaltje. Hier moest ik over nadenken ... [vult zij immers ook alle dagen.] Begrijp ik het goed dat mevrouw kerst nu serieus dag-in-dag-uit-kust met Noël en dat zij daarom het hele jaar kookt voor elfjes en rendieren? Dus niet alleen met kerst? Je droeg weer een sappige Vlaamse uitdrukking aan door te zeggen 'rode, bolle kaakjes'. Hier zou men zeggen: rode, bolle wangetjes of koontjes :). @janp: bedoel je het zo? ... ? Ik zocht er ook naar. Voeg even toe dat het mij ook niet lukt ... Wat ik opschreef, verdween.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Mili, inderdaad. De kerstman en mevrouw kerst zijn nu samen hé :) Dus kookt zij alle dagen voor hen, maar met Kerstmis doet ze altijd wat speciaals en daar heeft ze dan haar straks schema voor nodig. Oei? Ik wist helemaal niet dat kaakjes bij jullie niet gebruikt werd. Koontjes ken ik dan weer niet, wangetjes gelukkig wel. het cursief wil me maar niet lukken. de eerste i staat voor kerstman en de laatste /i staat na Mevrouw K. en toch wordt enkel kerstman in het cursief gezet. En als ik tussen de regels de i's nog eens zet, dan wordt mijn hele tekst cursief, maar de i's zijn wel zichtbaar hier. Ach ja.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar het werkt niet, enkel kerstman komt in het cursief te staan, in plaats van het hele stuk :( Mag ik zo stout zijn, Dos, om ook jouw mening nog te vragen over mijn korte stukje?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ i ] Kerstman Kan u mij zo spoedig mogelijk contacteren? Ik werk voor een marketingbureau en ik heb hier een fantastisch aanbod voor u klaarliggen.U kan het best contact met mij opnemen via e-mail: mevrouw_k@marketing.be Vriendelijke groeten, Mevrouw K. [ /i ] Zo staat het in mijn stukje, maar dan zonder de spaties.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook tussen de haakjes en de schuin te drukken tekst geen spaties. Precies zoals ik het heb voorgedaan in #7. Commentaar op stukje komt nog. Ben nog druk bezig met andere zaken.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah... daar komen al die kleine elfjes vandaan ;) Mooi om te zien dat de Kerstman ook gedate heeft. Prachtige fictie, Lilith, met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nooit verwacht dat de vrouw (of is het nog steeds sjans) van de Kerstman een marketingmevrouw was. Maar hieruit blijkt maar weer dat mensen uit liefde veel kunnen. Wat mij betreft is dit een goedgeschreven en ook vooral originele uitwerking van de opdracht. Graag gelezen weer.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk romantisch stukje Lilithx! Vraagje: waarom schrijf je Mevrouw kerst en niet Mevrouw Kerst? Je doet dat een paar keer dus misschien heb je er een reden voor (of is het Belgisch?). Ik geniet ook van jouw Belgische taalgebruik. Ervaar dat als een verrijking van het Nederlands.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Johanna en Richard en Dos neem gerust je tijd :) Dat is heel fijn om te horen, fatamorgana! Ik dacht dat ik consequent een onderscheid maakte tussen mevrouw kerst (met kleine letter) en mevrouw K. met grote letter. De K. staat hier niet voor kerst, maar ik heb wel bewust voor de letter K gekozen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Lilithx, Je had erg snel geschreven en ik had ook erg snel gelezen. Nu heb ik het stukje intussen al een paar keer herlezen en ik dacht alles mee te hebben maar reactie #15 begrijp ik niet zo goed (wat die hoofdletter K betreft). Mij was het eigenlijk duidelijk dat het om een romantische toenadering is gekomen tussen kersman en kerstvrouw (of heb ik het helemaal mis). Ik heb het wel graag gelezen en het verrast me altijd hoe enthousiast jij er altijd tegenaan gaat.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rynlandt, ik heb me misschien niet goed uitgedrukt in #15. Mevrouw kerst en mevrouw K. zijn inderdaad dezelfde persoon, maar voor mevrouw kerst, mevrouw kerst werd, had ze natuurlijk een andere naam, namelijk: mevrouw K. Ben ik nu duidelijker? Het was een rare hersenkronkel in mijn hoofd :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hem hoor :) Ik had hem bij nader inzien van de eerste keer ook al wel. :) :)
Oef! Ik vind het toch altijd leuk als de lezers mijn tekst begrijpen :)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk dat het puntje van haar tongetje tussen de lippen piept, daarmee zet je voor mij de sfeer al neer, ziet ik de vrouw schommelen en word ik meegenomen in jouw kerstverhaal. Ik vond het lief.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze kerstman is instaat om uit het e-mailadres het postadres af te leiden; knap. Ik vind het gebruik van mevrouw kerst en mevrouw K. onnodig voor verwarring zorgt, zonder dat het iets speciaals aan het verhaal toevoegt. Ik begrijp dat de kerstman op 24 december bij haar op de stoep staat, de winkels zijn nog open, ze heeft hem uitgenodigd voor het kerstdiner, waarvoor ze de ingrediënten nog moet kopen, terwijl de kerstman alleen in haar huis achterblijft. De kerstman heeft er kennelijk mee ingestemd om de hele avond bij mevrouw K. te blijven, maar maakt er toch bezwaar tegen dat de kalkoen een paar uur in de oven moet. Dit lijkt mij een nogal tegenstrijdige gedachtengang. Logischer zou zijn dat ze samen gezellig het kerstdiner gaan klaarmaken. Ze zijn toch beiden een beetje verkikkerd op elkaar? Anders was hij toch niet gebleven?!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een lief verhaaltje. Ik zie ze zo voor me. Zij staat beteuterd in de kamer met haar kalkoen en hij kan zijn lachen niet inhouden. Een mooie sfeer heb je neergezet. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze kerstman is instaat om uit het e-mailadres het postadres af te leiden; knap. Ik vind het gebruik van mevrouw kerst en mevrouw K. onnodig voor verwarring zorgt, zonder dat het iets speciaals aan het verhaal toevoegt. Ik begrijp dat de kerstman op 24 december bij haar op de stoep staat, de winkels zijn nog open, ze heeft hem uitgenodigd voor het kerstdiner, waarvoor ze de ingrediënten nog moet kopen, terwijl de kerstman alleen in haar huis achterblijft. De kerstman heeft er kennelijk mee ingestemd om de hele avond bij mevrouw K. te blijven, maar maakt er toch bezwaar tegen dat de kalkoen een paar uur in de oven moet. Dit lijkt mij een nogal tegenstrijdige gedachtengang. Logischer zou zijn dat ze samen gezellig het kerstdiner gaan klaarmaken. Ze zijn toch beiden een beetje verkikkerd op elkaar? Anders was hij toch niet gebleven?!
De kerstman weet toch alles? Hoe weet hij dat de kinderen stout of braaf zijn geweest? Hoe weet hij wat ze willen voor kerst? En als je daar niet in gelooft. Ze stuurt een brief, dus ze kan op de achterkant haar adres hebben genoteerd, voor het geval de brief retour wordt gestuurd. Ik ben het daar niet mee eens. Voor mevrouw kerst, mevrouw kerst werd als vrouw van de kerstman, was zij gewoon mevrouw K. Dat is toch logisch? Waarom is dat een tegenstrijdige gedachtegang? Hij vindt het grappig, maar dat betekent niet dat hij niet blijft natuurlijk. Ze genieten na die vele uren wachten nog van de heerlijke gevulde kalkoen. Het hele tafereel speelt zich in mijn hoofd ook niet af op de 24ste. De reclame moet natuurlijk in oktober/november al worden opgenomen. Ze wil gewoon haar liefste verwennen met kerstmis, omdat dat zijn verjaardag is, En omdat ze er dan altijd iets groots van maakt, denkt ze terug aan haar eerste diner dat ze voor hem wou maken. Wel bedankt voor je kritische blik, Dos!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Lili, ik had even over het hoofd gezien dat mevrouw K. een brief had gestuurd. Ik dacht alleen een e-mail. Mijn fout. Maar de gebeurtenissen rond het kerstdiner zijn mij nog niet duidelijk. 'Voor mevrouw kerst, mevrouw kerst werd als vrouw van de kerstman, was zij gewoon mevrouw K. Dat is toch logisch?' Zo logisch klinkt dit niet.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als mevrouw Kerst nu haar naam is dan moet het volgens mij met een hoofdletter. Kerstman is ook een naam. En waarom haar meisjesnaam mevrouw K. niet voluit? Bedenk een leuke combinatie! Bijv. mevrouw Kalkoen? ;) Een leuk verhaal. Ja, die Kerstman is ook maar een mens! Ik vraag mezelf af wat jij nu precies wilt vertellen, wat is het plot van het verhaal? Het begint bij een breiende mevrouw Kerst die terugdenkt aan het eerste afspraakje met haar huidige man waarbij duidelijk werd dat ze geen gevoel voor timemanagement heeft omdat ze door haar verliefdheid even vergeten was dat een kalkoen wat langer in de oven moet? De oplossing van het probleem zou een simpele combimagnetron zijn: weg timemanagement probleem! Met de eerste alinea zet je een echte kerstsfeer neer.Heeft mevrouw Kerst haar marketing carrière opgegeven nu the holiday is coming? ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Lili, ik had even over het hoofd gezien dat mevrouw K. een brief had gestuurd. Ik dacht alleen een e-mail. Mijn fout. Maar de gebeurtenissen rond het kerstdiner zijn mij nog niet duidelijk. 'Voor mevrouw kerst, mevrouw kerst werd als vrouw van de kerstman, was zij gewoon mevrouw K. Dat is toch logisch?' Zo logisch klinkt dit niet.
Haar meisjesnaam is mevrouw K. en na te trouwen met de kerstman is die verandert in Mevrouw kerst. Marietje; ik had mevrouw kerst met kleine letter geschreven, omdat ik het eerder zag als een bijnaam. Zoals oma taart, maar ik zal het veranderen naar hoofdletter, want namen zijn in principe wel met hoofdletters. Het plot komt hier eigenlijk niet goed over, omdat ik weer te veel in te weinig woorden wou vertellen. Hoewel ik mijn best heb gedaan, hoor. Toen ze elkaar leerden kennen wou de HP indruk maken op de kerstman en daardoor wou ze een groots gerecht klaarmaken, ze dacht gewoon niet na over de tijd die het in beslag zou nemen. Van die eerste date heeft ze dus geleerd dat ze, bij speciale gelegenheden, best een strak schema opstelt, want dan krijgt ze te veel stress en denkt ze niet meer logisch na. Daarom volgt ze dus met Kerstmis altijd haar strakke schema. Jouw opmerking van die combimagnetron die snap ik zo goed niet. Wat bedoel je hier juist mee? En mevrouw Kerst werkt nu niet meer in de marketing. Ze heeft te veel werk op de noordpool, maar ze staat wel in voor de reclame rond Kerstmis enzo :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw opmerking van die combimagnetron die snap ik zo goed niet. Wat bedoel je hier juist mee?
Niets meer dan de tip dat een kip of kalkoen sneller bereidt kan worden in een combimagnetron! De oven op 250 graden en de magnetron op 300 Watt is het de bereidingstijd de helft korter. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn geweest :nod: