Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#33 Sinterklaas

Wekelijkse schrijfopdracht #33 Sinterklaas Bij de deur zwaaien we nog een laatste maal naar de kinderen en dan trekken we hem stevig achter ons dicht. We ploffen tevreden neer, terwijl petten, pruiken en bijna lege zakken her en der door de ruimte belanden, tussen de rondslingerende make-up doosjes en willekeurig neergesmeten kledingstukken die ons dadelijk weer normale mensen moeten maken. “Biertje?” vraagt de Sint zonder baard en hij bedient zijn knechten hoffelijk. We heffen de flesjes op de geslaagde middag en stoppen achteloos de overgebelven kruidnoten in onze mond. Pas onder de douche herinner ik het me weer. Zwarte strepen lopen als verleden jaar langs mijn hals naar beneden, mijn hele lijf af om bij mijn tenen het pad tussen de tegels naar het putje te zoeken. Ik zie ze links-rechts kronkelen en moeiteloos verdwijnen. De eerste laag wel, ja. Hoe kon ik het vergeten? In de spiegel zie ik een zombie uit de allergoedkoopste B-film. Ik denk aan fotomodellen met sexy smokey eyes, terwijl ik de volstrekt onaantrekkelijke donkere kringen rond mijn ogen te lijf ga met wattenschijfjes en -staafjes, met make-up remover en vaseline. En ten slotte maar gewoon boenend met zeep, totdat ik behalve zwarte vegen ook angstaanjagende en bovendien pijnlijk brandende rode vlekken begin te vertonen. En dan zien mijn neus en oren nog diep donker zwart van binnen. Ditmaal onthoud ik het, prent ik mezelf in. Ik trap er niet nogmaals in. Volgend jaar zal ik ruim van te voren terugdenken aan dit moment, aan de pijn en de vlekken, en mijn maatregelen treffen. Internet zal me helpen, een opstootje is tegenwoordig snel gecreëerd. Volgend jaar zal men schreeuwen om Witte Pieten.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De pijn na een actieve Sinterklaasviering. Mooi hoe je de douchebeurt beschrijft. Nooit van m'n leven gedacht dat ik ooit nog eens 'volstrekt' in de overtreffende trap zou tegenkomen. Ik heb het op de kalender genoteerd: 4 december 2004, volstrektst ontmoet! (zou je er niet een t tussen plaatsen?) Leuk, goed geschreven verhaal. Volgend jaar denk je er weer heel anders over, de pijn is dan gesleten en de traditie zal het winnen. Je moet er wel iets voor over hebben.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha! :angry: Jij bent de aanstichter! In de boeien moet je! :D Een geweldig verhaal, goede sfeervolle opbouw en een hele actuele ontknoping! Origineel! :thumbsup: Ik ben benieuwd naar het douchewater van de regenboogpiet! ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit van m'n leven gedacht dat ik ooit nog eens 'volstrekt' in de overtreffende trap zou tegenkomen. Ik heb het op de kalender genoteerd: 4 december 2004, volstrektst ontmoet! (zou je er niet een t tussen plaatsen?) .
Hoewel het mij zeker toevertrouwd is de overtreffende trap van volstrekt te gebruiken, ditmaal toch maar de mistypte s verwijderd. Maar laat dat vooral niet ten koste van jouw genot gaan.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar: Zoals Dos hoop ik dat de traditie zal zegevieren. Typo's; - overgebleven - donkerzwart - her en der door of in? Je verhaal voelt als een hartenbrekertje. De douchescène mooi beschreven.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit van m'n leven gedacht dat ik ooit nog eens 'volstrekt' in de overtreffende trap zou tegenkomen. Ik heb het op de kalender genoteerd: 4 december 2004, volstrektst ontmoet! (zou je er niet een t tussen plaatsen?) .
Hoewel het mij zeker toevertrouwd is de overtreffende trap van volstrekt te gebruiken, ditmaal toch maar de mistypte s verwijderd. Maar laat dat vooral niet ten koste van jouw genot gaan.
Wat jammer nou toch, dat je het niet gehandhaafd hebt. Ik vond het de groteskste uiting van woordkunst, deze week ontdekt. :confused:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea is hartverwarmend, euforisch van geluk. Prachtig geschreven! De tweede en derde alinea zijn reinigend en louterend naar lichaam en geest :) maar... in de laatste alinea schreeuwt er een opstandig en angstig stemmetje in mij: 'nee, niet jij! Laat het niet waar zijn. Niet de lieve mama van de woezewiezewiep, laat die tenminste volgend jaar nog even zwarte piet zijn!'

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
het moge toch duidelijk zijn dat ik de hele zwarte Pieten discussie niet serieus kan nemen; ik kan er geen andere verklaring voor verzinnen dan de hierboven beschrevene ... Het is helaas alweer jaren geleden dat ik voor het laatst echte Pieten in levende lijve mocht aanschouwen, nog meer jaren geleden dat ik mocht meegenieten van de post-Piet-sfeer, en nog meer jaren dat ik daadwerkelijk, maar met liefde, mijn huid stond stuk te boenen na afloop van de feestelijkheden, maar als iemand ooit mijn mening vraagt, zeg ik toch zonder enige twijfel of schaamte: laat alsjeblieft Piet voor altijd zwart zijn. En wie weet mag ik dan ook nog eens ...

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar; het is een prachtig verhaal, het roept herinneringen op, het verwarmd de geest, kortom genoten!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn verhaaltje Schrijvenmaar, en een originele invalshoek.
“Biertje?” vraagt de Sint zonder baard en hij bedient zijn knechten hoffelijk.
Geweldig! :D Van mij mogen Pieten trouwens ook best rood, paars, geel of groen zijn. Ik denk alleen dat het probleem achteraf onder de douche hetzelfde zal zijn :p

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van mij mogen Pieten trouwens ook best rood, paars, geel of groen zijn. p
subtieler verwoord had ik natuurlijk enkel moeten zeggen: wees maar gerust, het is slechts fictie .... (oh jee, wat moet ik allemaal nog meer met terugwerkende kracht over mezelf verhelderen, ik ben groot fan van kerstkneuterigheid, heb nooit in mijn broek geplast in de trein, en zag zelfs nooit ... aiai, helaas ... een woezewiezewiep... Het is allemaal gelogen; het spijt mij :crybaby: )

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor alle duidelijkheid - ik had niet echt aan jou getwijfeld hoor schrijvenmaar. Mijn reageren was retorisch bedoeld. Je bent helder genoeg voor mij. Ik kijk dwars door je teksten heen en destilleer een aardig iemand.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik had je reactie ook wel als compliment opgevat, dat dan weer wel. maar ik heb mezelf niet altijd even goed in de hand; waar het hart vol van is, ... en ik weet ook nooit wanneer ik mezelf nu serieus moet nemen ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat Mili bedoelt dat het een lief verhaaltje is. Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Ik vond het een leuke wending krijgen en heb genoten. Bedankt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Dit:
Zwarte strepen lopen als verleden jaar langs mijn hals naar beneden, mijn hele lijf af om bij mijn tenen het pad tussen de tegels naar het putje te zoeken. Ik zie ze links-rechts kronkelen en moeiteloos verdwijnen.
is echt geweldig. Met genoegen gelezen!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit verhaal beleef je echt het zwarte piet zijn leed. Een originele invalshoek over de actuele discussie rond Sinterklaas. Volgens 'the Comic Toolbox' ontstaat humor daar waar waarheid en pijn elkaar ontmoeten. Goed geschreven en origineel verhaalidee.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Die douchescene viel ook mij meteen op. Die is prachtig :) :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o en dat was nu juist het autobiografische element :o
Kijk, een antwoord waarop gehoopt werd. Fantasiegewijs :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o en dat was nu juist het autobiografische element :o
Alsof wij dat niet in de gaten hadden, hè Jan en Woody?!
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Zie #24.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De coïncidentie van #24 en #25 is treffend en veelbetekenend voor het mannenbrein.
En ik maar denken dat ik de enige ben die douchetegels verzamelt :thumbsup: