Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #33 – Sinterklaas / Geen gelazer

Geen gelazer Als ik niet zo naïef was geweest, had ik haar voor het altaar laten staan. Ik had kunnen weten dat het niks zou worden. Ze was mooi, bloedmooi. Maar ze was ook verwend, arrogant, veeleisend en vooral belust op status en geld. Ik dacht dat er iets moois en liefs in haar verborgen zat, ergens. Dat ik dat naar boven zou kunnen halen als ik iets zou bereiken, als ik haar zou verwennen, aan haar eisen en die van haar familie zou voldoen, de top zou halen en geld zou binnenharken. Het is me allemaal gelukt met keihard werken. Ik heb een topfunctie en mijn macht straalt op haar af. Ze draagt de mooiste kleren, winkelt alleen in de PC Hooft. Soms moet ze in haar Porsche twee keer op en neer rijden vanaf onze villa in Blaricum, omdat de kofferbak te klein is voor de aankopen. Ik liet me zelfs steriliseren. Een ongeluk zat in een klein hoekje, zei ze. Ze wilde jong en strak blijven. Ik bleef vriendelijk tegen haar ouders, broers en zussen en het misselijkmakende dedain van oud geld dat aan hen kleeft. Vorige week was het 'gezellig' lootjes trekken. Bij het lezen van mijn eigen naam rook ik mijn kans. Het gedicht is klaar: 'Sint vindt Henk een echte vent, zoals onze Celeste hem nooit heeft gekend. De arbeiderszoon kwam laatst naar buiten, uit die tent met rode ruiten. Sint heeft dus niet lang gezocht, maar meteen condooms gekocht.' Er zullen glazen vallen, onthutste kreten klinken. De maskers zullen vallen. Ze zullen zich afvragen wie mij ontmaskerd heeft, maar nooit hardop. Zij zal zich gedwongen voelen de scheiding aan te vragen. In die kringen wil men geen schande, geen gelazer, geen schandaal. Ik zal tegenstribbelen, voor de vorm, en op de prijs van discretie wijzen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dedain, het is je gelukt: je hebt mij weer iets bijgeleerd. Ik me liet zelfs steriliseren - Ik liet me Slim van de man dat hij wijst op de prijs om discreet te zijn :) Komt hij er toch nog beter uit dan hij had verwacht. Is dat bij jullie traditie gedichten schrijven voor Sinterklaas?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geweldig fragment, Woodpecker. Je zult maar met zo'n familie opgezadeld zitten. Sinterklaasgedichten zijn inderdaad traditie, Liltithx, hoewel ik me nooit aan die traditie heb gehouden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Dank je. De verschrijving is aangepast. En ja, hij was naïef, maar dat stadium is hij inmiddels ontgroeid }) Sinterklaasgedichten zijn hier inderdaad een traditie. Maar dat was Zwarte Piet ook. Ik verwacht dat pakjesavond binnen enkele jaren verboden zal worden omdat het een milieuonvriendelijke traditie is vanwege al dat verkwistende gebruik van (pak)papier.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Dank je.
Geweldig fragment, Woodpecker. Je zult maar met zo'n familie opgezadeld zitten.
Pakjesavond vind ik een geweldige thermometer voor de mores en sfeer binnen een familie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen. Wat een plot om jaloers op te zijn. Ik zie het gezin voor me rond de stapel cadeau's en het dedain omslaan in verborgen schaamte gemengd met stupefactie. De overgang naar het gedicht is soepel.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile, Dank je. Ja, stupefactie is het juiste woord. (Ik moest het wel opzoeken, dat dan weer wel :) )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw HP pakt goed uit tijdens sinterklaasavond! :D Origineel plot, goed en beeldend geschreven. Grappig een onthullend sinterklaasgedicht erin verwerkt! :nod:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig verhaal, met smaak gelezen en genoten tot en met. Wat een slim ventje ben jij eigenlijk, slim, slinks, geslepen en heerlijk slecht om subtiel op de prijs van discretie te wijzen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, weer een geweldig verhaal. Als ik niet zo naïef was geweest, had ik hem voor het altaar laten staan. Ik had kunnen weten dat het niks zou worden. Hij was mooi en intelligent. Maar hij was ook belust op ons oude geld en aanverwante status, maar vooral op mijn charme en lijf. De smiecht. Ik zal hem met zijn kapotjes! Dat geeft nog strijd, wat ik je brom. Ik beleef er alvast plezier aan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrijdagavond? De sint komt toch pas de zesde? Of vieren jullie sinterklaas ook zoals het kerstfeest?
Wij vieren zijn verjaardag op 5 december en krijgen dan cadeaus van hem, op 6 december is hij weer terug naar Spanje. Hoe viert België het?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg beeldend. Ik zou er graag bij willen zijn op pakjesavond. Dat wordt minimaal een interessante bijeenkomst. Wonderbaarlijk verhaal dit.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op 5 december zetten de kindjes voor het slapen gaan hun schoentje, suikerklont, pintje bier, glas melk, wortel, koekjes (of wat de kinderen ook maar willen) en een briefje klaar en dan 's morgens op 6 december staan ze op en vinden ze hun cadeautjes en zien ze dat sinterklaas en zwarte piet en slechtweervandaag iets gegeten en gedronken hebben. Soms laat de sint ook een klein bedankje achter. En als hij langskomt aan huis, dan komt hij meestal op 6 december zelf of toch in de regio waar ik woon.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op 5 december zetten de kindjes voor het slapen gaan hun schoentje, suikerklont, pintje bier, glas melk, wortel, koekjes (of wat de kinderen ook maar willen) en een briefje klaar en dan 's morgens op 6 december staan ze op en vinden ze hun cadeautjes en zien ze dat sinterklaas en zwarte piet en slechtweervandaag iets gegeten en gedronken hebben. Soms laat de sint ook een klein bedankje achter. En als hij langskomt aan huis, dan komt hij meestal op 6 december zelf of toch in de regio waar ik woon.
Ik kan mezelf herinneren toen ik heel klein was dat ik s' ochtends opstond en inderdaad sinterklaas s' nachts cadeautjes had achtergelaten. Vreemd is dat, hier zijn geen foto's van maar die ene keer herinner ik me nog. Mijn zusje en ik kregen o.a. een schoolbord. Daar hebben we jarenlang op gecommuniceerd toen het op de wc stond! ;)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, hihi, ik heb een groot schoolbord in onze slaapkamer hangen (ik studeer voor leerkracht) en mijn man en ik gebruiken dat ook soms om te communiceren. Wel een grappig zicht, op de wc. klein bedankje hiermee bedoelde ik eigenlijk een kattebelletje met dank u. Cadeautjes krijgen de meeste kinderen wel. Toch jammer als je bedenkt dat sommige kinderen op school wel horen over de cadeautjes die andere kinderen hebben gekregen terwijl zij zelf niets in hun schoentje hebben gevonden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtig verhaal. Je hebt je gevoelens plastisch weergegeven, Woodpecker. Ik ben benieuwd hoe het vrijdagavond afloopt. Ik zou er graag bij willen zijn. In ieder geval heb je jezelf een prachtig cadeau gegeven, neem ik aan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker kan het nog gekker? Met veel plezier en vertier heb ik genoten van mijn afgelopen kwartier Het klassenverschil is prachtig omschreven Je tekst komt helemaal tot leven Het gedicht is top Het hangt de hele vuile was op

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Intelligent, doordacht stuk. Een lootje met je eigen naam trekken om de verrotte relatie incluis haar familie te laten springen. [Ik bleef vriendelijk tegen haar ouders, broers en zussen en het misselijkmakende dedain van oud geld dat aan hen kleeft.] Mis je hier niet een werkwoord zoals 'en negeerde het dedain van ... omdat je m.i. niet vriendelijk kunt zijn tegenover dedain. Een knappe tekst Woodpecker. Je haalt ook een malaise aan die veertigers kunnen voelen. Geld, geld en geen liefde (meer).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk akelig weer. Mocht ik ooit te stellig in het goede van de mens gaan geloven, zal ik er een bundeltje Woodpeckers op naslaan.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dana, Dank je.
Wat een slim ventje ben jij eigenlijk, slim, slinks, geslepen en heerlijk slecht om subtiel op de prijs van discretie te wijzen.
Gelieve mij niet met de HP te vereenzelvigen :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Celeste gaat de strijd echt niet aan. Teveel ophef en daaruit voortvloeiend een geschonden blazoen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fatmorgana,
Ik zou erbij willen zijn, vrijdagavond! :)
Ik ga straks effe gluren :D Dank je.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Dank je. Het erbij zijn gaat helaas niet lukken. De moeder van Celeste heeft de uitnodigingen via facebook verstuurd. Helaas openbaar en leesbaar voor iedereen. Men verwacht wilde Harense Project X taferelen. De politie heeft Het Gooi derhalve hermetisch afgesloten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Hemelgeest81, Dank je. En ja, ik dacht laat ik me ook eens van mijn poëtische kant tonen. Ik ben de beroerdste niet :nod: