Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #32 – Omar

Het voedsel wordt schaars op de zandduinen van Merzouga en al schommelend leidt de jonge karavaanleider zijn nomadengroep richting Timboektoe. 80 dagen zullen ze reizen door de goud gekleurde zandzee met okergele golven. “Hemel Omar, wat een hoogte heeft deze jongen. Gelukkig heb ik geen last van hoogtevrees, hij rijkt me bijna tot in de sterren. Het zal toch geen voorteken voor mijn dood zijn?’ Ik lach om mijn vader en hoewel het een wijs man is, was ik even bang hem van de zomer te verliezen. Zijn kleding werd door de zon letterlijk van zijn huid geschroeid. Allemaal brandplekken had hij eind van de dag op zijn huid. Het leek wel of hij een broek aanhad van tijgervel. Misschien wordt het ooit als een soort kledingstuk uitgevonden en noemen ze het "Legging met tijgerprint"? Met mijn hand schuif ik de djellaba, samen met mijn haar, wat zo zacht is dat het lijkt op engelenhaar, voor mijn ogen vandaan. Ik kijk recht in de zon aan de azuurblauwe hemel. Nog even en dat zullen we de zandstad van Mali bereiken met handelswaar. Als ik de stad maar weet te bereiken, zonder de hulp van mijn vader. Slaven, zout goud en zilver, daarmee moet ik de handel zien te drijven, maar belangrijker is de trots van mijn vader. Met een schuin oog kijk ik hem aan. Even lijkt het of hij allang weet wat ik denk. “Maak je geen zorgen Omar, we zullen er goed voor betaald worden deze keer”. Ik kijk nog eens goed naar de inmiddels vermoeide man. Ik besluit direct te stoppen. “Hier gaan we overnachten”, roep ik en even vermoeid als mijn vader laat ik me in het warme zand zakken. De dromedarissen worden ontdaan van de tenten en in het mulle zand opgezet. Ik kijk naar de eerste tent die inmiddels staat en in de schijnwerpers wordt gezet door het licht van de volle maan en geef, als mijn vader even niet kijkt, een hoopgevende knipoog naar de kerstster van Bethlehem.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik snap je verhaaltje niet helemaal. Waar zullen ze voor betaald worden? Verder: Als ik deze zin lees - De dromedarissen worden ontdaan van de tenten en in het mulle zand opgezet. - worden de dromedarissen opgezet ;) Ik denk dat je de tenten bedoelt. - Het leek wel of hij een broek aanhad van tijgervel.- deze zin vind ik mooi. Jammer dat je daarna nog over de legging met tijgerprint schrijft. Dat vond ik een beetje afbreuk doen aan de eerste zin. - Met mijn hand schuif ik de djellaba, samen met mijn haar, wat zo zacht is dat het lijkt op engelenhaar, voor mijn ogen vandaan. - Misschien leest dit soepeler als je er twee zinnen van maakt. (haar wat- is volgens mij - haar dat) Genoeg gezeurd van mijn kant. Ik heb vast een dipje in mijn begrijpvermogen (is dat een woord?).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, je neemt ons mee in een andere wereld en dat doe je goed; het sfeertje komt goed over. Wel nog wat 'slordigheidjes'; Angelieke noemt er al een paar. "schommelend leidt de jonge karavaanleider.." voor jou ligt dit waarschijnlijk voor de hand, als lezer duurt het een tijdje voordat je weet dat het schommelen wordt veroorzaakt door het zitten op een kameel (of dromedaris). "Hemel Omar, wat een hoogte heeft deze jongen." Dit wordt gezegd door de vader, toch? Maar als de ik Omar is, wie is dan ' de jongen'? "Nog even en dat zullen we...", daN zullen we. "Slaven, zout goud en zilver..." Zout goud? ik denk dat je "Slaven, zout, goud en zilver.." bedoelt. Toch met plezier gelezen want het sfeertje ligt me wel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer originele en onverwachte setting heb jij gemaakt van de opgedragen woorden! De sfeer komt goed over. De eerder genoemde opmerkingen had ik ook. Knap dat jij als 1 van de laatsten nog met zo'n invulling weet te komen! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany ik vind de woestijnsfeer die je neerzet, prachtig! Er zitten wel een aantal dingetjes in je tekst die ik niet begrijp: ".. en hoewel het een wijs man is, was ik even bang hem van de zomer te verliezen" (Ik zie het verband niet). " Als ik de stad maar weet te bereiken, zonder de hulp van mijn vader." Is de vader stervende? Dat haal ik niet verder uit de tekst, behalve dat hp (zie ook hierboven) van de zomer even bang was hem te verliezen. Maar ik begrijp daaruit dan ook dat dat blijkbaar goed gekomen is? Evengoed complimenten en dank voor de mooie beelden!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, Mooie sfeer, opdracht heel origineel ingevuld. (over de slordigheidjes is alles al gezegd) Het verhaal is voor mij duidelijk.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is voor mij niet helemaal duidelijk en dat vind ik jammer. Je hebt echter wel goed de woestijn sfeer neer weten te zetten. Trouwens, moet rijkt niet reikt zijn?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor alle reacties. Er is nog genoeg werk aan de winkel zo te zien. Ik moet mijn verhaal in ieder geval "wegleggen" en later teruglezen om zelf de fouten te kunnen zien denk ik, voordat ik het hier post. Niettemin, onwijs bedankt voor het reageren op mijn verhaal. Jullie zijn erg waardevol en dat mag ook wel eens gezegd worden :)