Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#32 – De zwerver (kerst op de M1)

Het was koud de nacht dat ik kerst vierde samen met de automobilisten van de M1. De dennenboom naast mijn slaapplek had ik al opgetuigd met een slinger van in stukken gescheurde legging in met tijgerprint die ik op de parkeerplaats had gevonden een paar kilometers terug. Gouden engelenhaar scheen in het licht van koplampen. Een piek was niet nodig, de hemel had genoeg kerststerren. Ik werd haast bang van de oneindige hoogte tussen mij en de sterren, de leegheid tussen ons in. Ik had besloten dit jaar mijn eeuwige herhaling van sleur en gewoontes te doorbreken. Natuurlijk was ik in verstreken jaren wel wat gebeurt – ik hield mezelf voor dat ik wijzer was geworden en zeker ook meer wist – maar had dat me werkelijk veranderd? Aan mijn fouten probeerde ik wel te werken, maar dat was moeilijk. Al sinds ik me kan herinneren ben ik hetzelfde geweest. Ik benijd degenen die zeggen dat ze vroeger zo anders waren, degenen die 'zoveel hebben geleerd'. Het mooie aan kerst vieren op de snelweg was dat het even niet uitmaakte. Er was niemand waarvoor ik op mijn passen moest letten. Ik keek naar anderen, zij keken niet naar mij. En vanavond was een uiterst geschikte avond daarvoor: kerst was altijd een voorteken van files. De auto's reden al langzamer, misschien had mijn dennenboom zelfs een kijkfile veroorzaakt. Ik pakte een zak met chocoladekerstkransen uit mijn rugzak en keek naar anderen terwijl ik ze, zonder ze te proeven, opat. Er waren mannen in pak met fronsen en vrouwen met laag uitgesneden jurken en pareloorbellen. Kinderen die zwaaiden naar anderen, kinderen met het blauwe licht van mobieltjes in hun gezicht, kinderen die aan haren trokken. Op de meest rechtse baan was een man met een baard aan het meezingen met het kerstnummer van Mariah Carey en ik neuriede met hem mee. Achter hem was een vrouw aan het bellen, of misschien bereidde ze een kerstspeech voor. Ik verzon wat haar bewegende lippen zeiden en antwoordde in haar stiltes. We praatten over liefde, over veranderen of de twee samengaan of juist niet. De file kwam tot stilstand. Ik wilde haar wat geven, dus verzamelde ik het engelenhaar uit mijn dennenboom. Ik knoopte engelenhaar aan haar antenne. Dat was niet genoeg. Dat zou ze niet zien. Ik klopte op het raam en bood haar een chocoladekerstkrans aan. Haar ogen lichtten op. 'Neem er nog maar een, voor onderweg.' Ze lachte. Er zat een spleetje tussen haar voortanden. Ik wilde me omdraaien, bedacht me toen dat ik nog meer mensen wilde laten lachen. Elke auto kreeg flonkerende versiering en elke automobilist chocoladekerstkransen. Kinderen stopten met jengelen, mannen sloegen me op de schouder en vrouwen lachten naar me. Ik liep op een rode volvo toe, in eenzelfde auto had ik ook gereden in een tijd die me nu een ander leven leek. Ik klopte op het raampje en zag hem. Verbluft duwde ik de zak kerstkransjes naar voren. Hij pakte er een, bedankte me en rolde het raam dicht. Hij herkende me niet. Was ik veranderd? Hoi iedereen, Dit is de eerste keer dat ik meedoe met een schrijfopdracht. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik heb veel op de A12 gereden. Rond kersttijd heb ik topsnelheden gehaald. Maar dat terzijde. Het zou bijna een scène uit zo'n Engelse romantische kerstkomedie kunnen zijn. Je kunt de A12 veranderen in de M1. Ik zit nu met mijn mobiel te kl**ien. Daarmee is het praktisch onmogelijk om fatsoenlijk te reageren. Ik lees dit morgen nog eens. Een mooi verhaal vind ik het in ieder geval.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Johanna, voor je compliment en je opmerking! Vind het leuk dat je het gelijk ergens kan plaatsen. Ik rijd trouwens zelf geen auto dus van snelwegen heb ik geen verstand. Ik pas het meteen aan

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom is de A12 verandert naar de M1? Nu weet'k helemaal niet meer waar het verhaal zich situeert. Nog steeds langs de kant van een autostrade, vermoed ik?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doorgaans passen we het verhaal niet aan. Anders wordt het zo raar lezen voor de andere Sollers (vanwege voorgaande reactie). Maar nu heb ik wel mijn Engelse Kerstkomedie :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga ook een 'Dosje' doen, je hebt wel wat te veel woorden gebruikt zo'n 508 ipv 350. - Ik zou eens kijken naar je eerste zin, door hem wat strakker te maken, zou je boodschap beter overkomen. - legging in met tijgerprint. Ik zou de 'in' weglaten. - de oneindige hoogte, hmm dat klinkt hier volgens mij niet mooi, maar ik moet eerlijk zijn dat ik ook niet onmiddellijk een alternatief weet. - Natuurlijk was ik in verstreken jaren wel wat gebeurt; deze zin snap ik niet goed. Ik vind het een zeer leuk concept, maar het zou voor mij in het algemeen wat strakker mogen. Ik hoop dat die kerstkransen gepikt waren, want anders had de hp al haar geld verkwist voor lekkers voor een ander.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fylenthe, mooi geschreven en voor een 1e poging goed gedaan! Je bent goed in het scheppen van sfeer en hebt je verplaatst in het leven van een zwerver. Het verhaal is wel iets te lang, je zou wat meer naar de essentie kunnen gaan. Graag gelezen! :thumbsup: - natuurlijk was er in de verstreken jaren wel wat gebeurd-

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dat dit je eerste wekelijkse schrijfopdracht is, welkom op dit forum! Ik vind dat dit een goede eerste keer is, hoewel je over het maximum aantal woorden heen bent gegaan (foeifoei! ;)). Ik vind het een hartverwarmend verhaal, het zal je maar overkomen dat je in de file staat en je krijgt kerstkransjes! Dat lijkt me nou nog eens leuk! De gescheurde tijgerlegging in de kerstboom vind ik geniaal gevonden. Wat een geweldige kerstboom moet dat zijn geweest, zeg!