Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#32 Zwerver

27 november 2014 - 11:25
Ze loopt de aula binnen waar de dode is opgebaard en zoals altijd richten alle ogen zich op haar. Ze kijkt in de kist. Weer een oudje: een verschrompelde man in een veel te groot kostuum. Hij draagt twee ringen. Mooi. De bloemen bij de kist zijn niet veel soeps: een kerstster, wat rode rozen en engelenhaar. Eén van de mannen in het zwart komt naast haar staan. “U bent zeker van het verpleeghuis?” “Ja. Hij was zo’n aardige man.” De man kijkt haar bevreemd aan. Het goud om de vingers van de dode blinkt haar tegemoet. Nog even wachten tot de familie een laatste blik op de voorvader heeft geworpen. Dan heeft ze weer iets moois voor haar plekje in het Beatrixpark. Ze drinkt van de koffie en neemt een hapje cake. Vanuit haar ooghoek ziet ze de uitvaartbegeleider op haar afkomen. Oh God! Deze vrouw heeft ze deze week al twee keer getroffen. Rustig blijven. Geconcentreerd neemt ze nog een slok van het smerige bocht en doet alsof ze niet ziet dat de vrouw naast haar staat. “Goedenavond.” Nu moet ze wel kijken. Doordringende ogen heeft dat mens. Heeft ze nooit tegen gekund. “U heeft een zware week. Uw derde uitvaart al deze week.” Zoetgevooisde stem. Dat betekent uitkijken. “Het is de tijd van het jaar. Dan vallen ze bij bosjes. Griep eroverheen en het is gebeurd.” “Waar kent u meneer van?” “Van het verpleeghuis. Daar werk ik.” De uitvaartbeleider knikt. “Mooie legging heeft u aan. Die draagt u vaak, hè? De hele week al, geloof ik.” “Het is mijn nette kleding.” “Nou, mevrouw. Ik kom vaker mensen als u tegen. Het is hier binnen droog en warm en de koffie is gratis. Met één keer kom je weg, dan valt het niet op. Een tweede keer is al lastiger en de derde keer val je door de mand. Maar ik weet het goed gemaakt.” De uitvaartbegeleider diept een bankbiljet op uit haar broekzak en geeft het haar. Twintig euro. “U gaat nu rustig weg en voorlopig zie ik u niet terug. Ga wat fatsoenlijks eten. En zorg voor een andere legging. Die tijgerprint valt teveel op.”

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 13:35
Origineel bedacht. Komt denk ik best voor in het dagelijkse leven. - Dan heeft ze weer iets moois voor haar plekje in het Beatrixpark. - Dit zinnetje snapte ik niet zo goed. Bedoelt ze nu dat ze die ring van zijn vinger gaat halen? Wat heeft het park daar dan mee te maken?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 15:22
Herkenbaar! Mijn ouders hadden vroeger een restaurant. Daar zagen we op koffietafels en bij recepties vaak dezelfde koppies opduiken :) Wilde ze die ringen nou stelen? Anders kan dat zinnetje over het park wel weg?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 19:17
Wel handig om zo aan de koffie met cake te komen. De een zijn dood is de ander zijn brood,toch?

27 november 2014 - 20:43
Dag PetraO, Mooie invulling. Een héél klein zeikpuntje .“U heeft een zware week. Uw derde uitvaart al deze week.” Ik stel voor: “U heeft een zware week. Uw derde uitvaart al.”
Doordringende ogen heeft dat mens.
Mooi. Ook ik blijf dat - zonder waardeoordeel - vreemde mensen vinden: uitvaartbegeleiders. Dat meen ik hierin te herkennen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 20:46
Mooi alleen waar ik een beetje over twijfel is het zwerver karakter van de vrouw, nu ze bij een verpleeghuis werkt. Is ze haar huis in het verleden kwijtgeraakt?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 21:44
@Petrra: Er is een lijn met je vorige teksten in de zin van de vriendin van wie ik de naam kwijt ben. De begrafenisonderneemster. “Het is de tijd van het jaar. Dan vallen ze bij bosjes. Griep eroverheen en het is gebeurd.” Gortdroog. Pijnlijk. Hoewel waar om te lezen. Ik vermoed dat de hp de door haar geroofde zaken, zoals ringen in dit stukje, begraaft op haar eigenste plekje in het Beatrixpark. Hier spreekt voor mij een soort doodsculte uit. 'Het smerige bocht' vind ik uit de toon vallen. Ze gaat juist, als zwerfster, voor koffie en cake, naar deze treurigheid. Je stukje stemt tot nadenken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 22:31
Mooi verhaal, Petra. Een zwerfster die nog iets van de lijken ziet te pikken. Vreemd wel dat het verschrompelde mannetje nog twee gouden ringen droeg. Ik zou het ook laten bij 'Uw derde uitvaart al'. Dat het deze week betreft volgt uit de voorafgaande zin. Je hebt de verplichte woorden ook naturel verwerkt, zelfs de legging. Graag gelezen, hoewel een treurige sfeer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2014 - 23:59
Treurig maar op een of andere manier komisch. Dit verhaal lijkt mij interessant om verder uit te werken. Er zit naar mijn idee een langer verhaal in. Ik heb je gemist de laatste weken. Heb je de 50.000 gehaald?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 november 2014 - 12:05
De verhalen om Charon de veerman te betalen zal de hp niet kennen. Of ze denkt dat hij zijn ringen wel niet zal nodig hebben en anders blijft hij wel ronddwalen aan de rand van de styx. De hp kan er in ieder geval wel iets mee doen :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 november 2014 - 13:57
@jan: dank je voor je lovende reactie. @Angelieke: het idee was, dat de hp in het Beatrixpark woont, verscholen in de bosjes. En haar ruimte daar leukt ze op met goud en bloemen. Maar dat ene zinnetje is niet duidelijk genoeg, dat ben ik met je eens. @Schrijvenmaar: bedankt. @Conny: ja, ze steelt de ringen, als ze de kans krijgt. Dat Beatrixpark moet wel blijven, maar in mijn eigen verhaal ben ik niet gebonden aan een maximum aantal woorden en dan kan ik er wat bij schrijven, zodat het duidelijk wordt. Ik heb iemand gekend die naar elke begrafenis ging op de begraafplaats bij haar in de buurt. Zij deed dat niet voor de koffie, maar voor het drama. Altijd huilde zij. @Maddbrug: ja, in dit leven moet je pakken wat je pakken kan. @Woodpecker: dank je. Die zin moet inderdaad anders. Gek genoeg zie je dat niet meteen bij het overlezen. @Virtuoso: het zwerven komt er niet goed uit in dit stukje. Daarvoor heb ik meer woorden nodig. Zij werkt niet in een verpleeghuis, dat is een smoes. @Mili: dank je. Ja, de uitvaartbegeleider is Mirte uit de vorige stukjes. Ik ben bezig met een langer verhaal over Pleun, Mirte en Adriaan en dit kan er wel bij dan.Over het smerige bocht ga ik nadenken. Deze vrouw zal toch blij zijn met elk kopje koffie. Er zit teveel van mij in: ik voel me altijd belazerd als ik ergens ben en ik die vieze koffie uit zo'n kan krijg. @Dos: dank je en leuk dat je het graag las. @Johanna: ja, ik heb de 50.000 woorden gehaald en nanowrimo ging natuurlijk ten koste van de weekopdrachten. Ik neem dit stukje, anders verwoord, denk ik op in mijn grotere verhaal. @Bart: bedankt voor je compliment. @Lilithx: volgens mij gebeurt het niet vaak dat de nabestaanden die ringen bij de dode laten. Daar heb ik nog over zitten twijfelen bij het schrijven. Maar ik dacht, net als jij, dat deze familie misschien vond dat de dode ze kon gebruiken bij het betalen van de veerman. En de hp zit nergens mee, natuurlijk.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 november 2014 - 17:57
Bij het lezen vermoedde ik al dat het om Pleun en Mirthe ging. Hetzelfde onderwerp maar ik mistte de voor mij bekende namen. Dus dank voor deze aanvulling. Overigens fijn dat jij zo ver bent opgeschoten tijdens Nanowrimo! ;) Ik vind deze invulling bijzonder origineel. De verplichte woorden passen naadloos in het verhaal. Ik begreep meteen haar plan om de ringen te jatten. Overigens moet je dan wel ver gezakt zijn om van de doden te stelen. Graag gelezen weer! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 november 2014 - 18:37
Fijn verhaaltje weer Petra, en ik kreeg ook een beetje een Pleun-gevoel. Misschien is dat ook gewoon jouw manier van schrijven. Voor het hoekje in het Beatrixpark en de gouden ringen had ik je uitleg even nodig, maar is aannemelijk genoeg! Een ontzettend originele invulling!

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 december 2014 - 19:22
Wat een ontzettend leuk verhaal, Petra. Wat heeft ze voor het geld gekocht? Zeg niet dat ze het geweigerd heeft.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2014 - 20:00
Een mooi verhaal PetraO. Dat is inderdaad een merkwaardige manier van geld verdienen. Ik had liever gezien dat ze werd verlinkt door de uitvaartbegeleider en er een hele stennis werd geschopt. Ik vind het nu wat te kalm... Maar dat zal wel smaakverschil zijn ;).